Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sarek höst 2021
- Trådstartare kmsellin
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Precis tillbaka ifrån ovanstående tur. Allt gick mycket bra! Kan varmt rekommendera den turen.
Bilagor
Rapadalen upp till selet och runt.
Har du bilder från pass mellan Skårki och Äpar var det snö på delar av sträckan
Vad var det för väder på de mest utsatta ställena och vilket tält anv ni.
Träffade ni folk på delar av turen
Hej!, Det var endast snö längst upp i passagen. Nere i dalgångarna var det så gott som snöfritt just nu. Vi hade ruggit hård vind igenom nästan hela Bastavagge. (Stormbyar och regn). Tält använde jag ett Hilleberg Soulo och min vän hade ett annat tält. (fjälltält men höll inte måttet...skador på tältet under resan.)Rapadalen upp till selet och runt.
Har du bilder från pass mellan Skårki och Äpar var det snö på delar av sträckan
Vad var det för väder på de mest utsatta ställena och vilket tält anv ni.
Träffade ni folk på delar av turen
Skulle vara intressant med en berättelse om din vandring. Fler bilder skulle vara kul.
Bilden på Skierfe är helt underbar!
Hej! Kul att du gillar bilderna ifrån resan. Det var en helt fantastisk resa som bjöd på årets alla årstider på 9 dagar
Vilket tält var det som gick sönder jag hade HB unna på min tur men fick väl direkt ej bekänna färg mer än att det går att sätta upp i regn och blåst utan vatten i inner tältet och att det gick att laga mat inne utan att riskera att elda upp tältet och kunna ventilera ut förbränningsgasera under öppet blixtlås i taket med regnskydd.
De är väl stora Älgar för statsbor i Rapadalen om det var en Tjur såg en på ca 20m då viden var minst 2m så både vandraren och älgen blir överaskad men älgen vädrar ju att du är på antågande och går normalt undan om det är mer öppen terräng.
Finns ju de som anser att man kan gå med vilken utrustning som helst i Sarek och vist går det bra med bra väder och lite tur och om man har flera tält men med ett Soulo så hade det blivit trångt men i Unna hade det gått om man trängs och ligger åt olika håll.
De är väl stora Älgar för statsbor i Rapadalen om det var en Tjur såg en på ca 20m då viden var minst 2m så både vandraren och älgen blir överaskad men älgen vädrar ju att du är på antågande och går normalt undan om det är mer öppen terräng.
Finns ju de som anser att man kan gå med vilken utrustning som helst i Sarek och vist går det bra med bra väder och lite tur och om man har flera tält men med ett Soulo så hade det blivit trångt men i Unna hade det gått om man trängs och ligger åt olika håll.
Vilket tält var det som gick sönder jag hade HB unna på min tur men fick väl direkt ej bekänna färg mer än att det går att sätta upp i regn och blåst utan vatten i inner tältet och att det gick att laga mat inne utan att riskera att elda upp tältet och kunna ventilera ut förbränningsgasera under öppet blixtlås i taket med regnskydd.
Tack för att du delar med dig! Håller med om att det finns spridda skurar gällande utrustning i Sarek. Ju enklare och "lättare" utrustning man har, ju mer kunnig måste man vara anser jag. Att alltid vara realistisk med sina egna begränsningar, samt ha lite marginal faller mig väl i smaken. Personligen så älskar jag Soulo tältet!
Fantastiskt fina bilder! Tack att du delar, nu blir fjälllängtan större!
Alltid intressant det med vikt på utrustning. Finns också en logik i att tyngre utrustning kan kräva mer kunskap, framförallt om sig själv, tänker att snubbelrisken ökar, vad och blockterräng blir svårare, och att en även delvis tappar förmågan att ta sig till mer skyddade platser med en tung rygga. Men det kanske e jag som börjar bli gammal och tappar kräm i benen
antar att det är rätt individuellt var sweetspot för utrustningsval finns
Alltid intressant det med vikt på utrustning. Finns också en logik i att tyngre utrustning kan kräva mer kunskap, framförallt om sig själv, tänker att snubbelrisken ökar, vad och blockterräng blir svårare, och att en även delvis tappar förmågan att ta sig till mer skyddade platser med en tung rygga. Men det kanske e jag som börjar bli gammal och tappar kräm i benen
Fotona är väldigt fina och det över Skierffe helt makalöst. Tack!
K-J, du är väl inte gammal! 😃 Fast hur läste du nyss, jag fick det till att kmsellin ansåg att enklare och lättare utrustning kräver mer kunskap (bara så att vi är överens).Alltid intressant det med vikt på utrustning. Finns också en logik i att tyngre utrustning kan kräva mer kunskap, framförallt om sig själv, tänker att snubbelrisken ökar, vad och blockterräng blir svårare, och att en även delvis tappar förmågan att ta sig till mer skyddade platser med en tung rygga. Men det kanske e jag som börjar bli gammal och tappar kräm i benenantar att det är rätt individuellt var sweetspot för utrustningsval finns
Jo men jag tänker att tyngre utrustning kräver mer kunskap väl på fjället. Lättare utrustning kanske kräver mer planering. Generellt alltså, sen går det väl å vrida och vända på i all oändlighet med olika detaljer för olika typer av turerFotona är väldigt fina och det över Skierffe helt makalöst. Tack!
K-J, du är väl inte gammal! 😃 Fast hur läste du nyss, jag fick det till att kmsellin ansåg att enklare och lättare utrustning kräver mer kunskap (bara så att vi är överens).
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 47
- Visningar
- 11 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar