SAREK: Bron över Kukkejåkka vid Niento monteras ner!!!

Bron..

Kul att vi kan använda bron i år..
Finns det någon uppskattning över hur många personer som använder bron per år?
Det är ju en viss tidsbesparing att kunna använda den i jmf med alternativen som inte verkar vara alltför många. Det ska väl vara långturen uppefter Kukkesvagge.
Har försökt få lite inputs om alternativ längre ned mot Guordesluoppal, men alla har väl spatserat över bron (vi också) så svaren lyser med sin frånvaro.
Det där med en person åt gången..låter luddigt.
KJ

Det är den som är ansvarig som får bekosta dom ca:500 000 som det kostar att byta bron.
Kan en hängbro vara vansinnigt dyr? Fundamenten finns ju redan, och är den skadad borde den kunna repareras.. måste ha hänt något allvarligt med den sedan sist jag gick där.

Om någon passerar i sommar, så titta gärna efter vad som hänt. Säkert bra ur självbevarelsesynpunkt också :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Läget den 2.7.03

Om någon passerar i sommar, så titta gärna efter vad som hänt. Säkert bra ur självbevarelsesynpunkt också :)

Vi passerade bron den 2.7. och den verkade helt OK. "Landgångarna" på var sin sida om bron var lite murkna, men det är inte ett hemskt seriöst problem. När jag gick över bron noterade jag att två av dom stag (metallvajrar) som stöder bron hade lossat från sitt fäste och släpade fritt i vattnet.

Så här såg bron ut förra veckan (tyvärr tog jag ingen detaljbild) http://www.natkreatur.com/pics/bro.jpg

Findes den?

Ved nogen om broen findes endnu i 2004 og i hvilken stand den er i ??? (jeg regner med at skulle den vej i år).
Hvis den ikke findes længere, hvor vades der så lettest??

/Pedro

Re: Findes den?

Det finns en annan (färsk) tråd om detta här. Bron finns kvar.

("Simma lugnt", höll jag på att tillägga :))

Bron finns kvar.........

........änn så länge. Sista budet var att den skall underhållas.
Bron vid Alkajaure (Mielätno) dock ett enda stort skrotupplag..(trots löfte om rep)
Skall ut och flyga i tjänsten nästa vecka (v 29) så i sluten på veckan lämnar jag mera besked här och på Fjällsäkerhetskommitténs hemsida.

Ett gott skäl att hålla sig i de norska fjällen. Där sköts sånt här av en frivilligorganisation vars målsättning är att ordna bra förhållanden för fjällvandrare, inte av myndigheter vars målsättning är att någon annan ska betala.

Det blir inte sämre av att man även som svensk är välkommen att delta i arbetet.

http://harald.nordius.se/dugnad.htm

Varför broar?

haraldn; sa:
Ett gott skäl att hålla sig i de norska fjällen. Där sköts sånt här av en frivilligorganisation vars målsättning är att ordna bra förhållanden för fjällvandrare, inte av myndigheter vars målsättning är att någon annan ska betala.

Det blir inte sämre av att man även som svensk är välkommen att delta i arbetet.

http://harald.nordius.se/dugnad.htm

Håller med om att det brister i underhållet av de svenska lederna. Byråkratin är segdragen i Sverige...
Fast Sarek är specialfall, nationalparken skall få vara ifred från mänskliga ingrepp förutom renskötsel enligt skötselplanen.
Broarna i Sarek är väl där för underlättandet av renskötseln och inte för vandrare?
Jag ser gärna att alla broar försvinner i Sarek, det vore skönt om det var så. Har inget emot att traska extra för att slippa "bekvämlighetsanordningar".
I dessa tider med skotertrafik, helikoptertrafik och sönderstressade stadsråttor lite varstans på fjället kan saknade broar ge ett mervärde, vill man tvunget vandra där dessa bekvämligheter finns kan man välja annat område.

MVH Hasse

Det är inget fel i att bestämma sig för att det inte ska vara någon tillrättaläggning i vissa områden, men är det det är frågan om här. Jag har intrycket att det är frågan om vanlig svensk handlingsförlamning snarare än ett aktivt beslut. Varför skulle det annars vara sådan ovisshet om bron kommer att finnas kvar eller ej. Om man hade bestämt sig för att det inte ska vara några broar i Sarek utom för rennäringens behov så kunde man ju bara ta bort den.

I Norge har det förekommit att man har lagt ned leder och avlägsnat märkningen, men inte för att man inte har klarat av underhållet, utan för att man har bestämt sig för att det ska finnas utrymme även för dem som vill ta sig fram på egen hand eller i vissa fall att lämna utrymme för vildrenen.

svartöra; sa:

Vi passerade 14/7. Flera stag var kraftigt böjda, som om något träffat bron från uppströms. Vi var glada att det var en bro, vadet hade varit riskabelt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips