SAREK: Bron över Kukkejåkka vid Niento monteras ner!!!

En brasklapp i vandringstider!!! Jag råkade surfa in på Jokkmokks Fjällsäkerhetskommittés hemsida http://www.jokkmokk.se/fjallsaker/index.html och hittade följande, för Sarekvandrare, intressanta nyhetsnotis:
Till Dig som tänker fjällvandra i Sarek - 2003-06-16

Eventuellt kan bron över Kukkejåkka vid Niento monteras ner utan förvarning. Om Du tänker dig en tur som innebär en övergång via bron kontakta polisen i Jokkmokk för information.
/Fjällsäkerhetskommittén
Jag ska inte själv den vägen i sommar men jag antar att ganska många, som vanligt, går den vägen för att komma ut ur Sarek till Salto, Suorva eller Stora sjöfallet.
Enda alternativet som jag ser det är väl att gå upp till vattendelaren i Kukkesvagge och tillbaka igen, en omväg på strax under 2 mil! Vi får se hur det går.

MVH ///Claes
Nygårdhs Irrfärder i Fjällen: http://w1.855.telia.com/~u85511943/

ps. Telefonnumret till Polisen i Jokkmokk: 0971-533 80
 
Svar på väg

Hej

Pratade just med polisen i Jokkmokk om bron. Dom kunde inte nu lämna ett säkert besked, dock blev jag lovad ett besked i början av nästa vecka. Mannen som jag pratade med trodde den var kvar, han flög över där förra veckan. Han skulle kolla med länsstyrelsen, samebyn och med en man som just nu vandrar i området. Vi får alltså ge oss till tåls några dagar. Jag skriver in här vad jag får för besked i nästa vecka.

Med vänlig hälsning
Roger F
 
Broar i sarek

Är inte tanken att man ska ta bort så mycket broar som möjliogt i sarek för att förhindra yttre påverkan??
 
Alternativ väg?

Förra året vadade vi över Bierikjåhkå från Äparsidan, och jag skulle vilja ha några input från alla om det är möjligt att följa norrsidan av Äpar och hitta att vettigt vadställe mellan Guordesluoppal och Nienndo söderifrån (för att komma upp i riktning mot stugan på andra sidan.). Jag förmodar att utloppet till Sitoätno inte är ett speciellt lämpligt ställe??
Jag förstår att det handlar om hur mycket vatten det råkar vara just när man kommer dit, men en del ställen är ju "obrukbara" oavsett nederbörd..
Som alla förstår så kommer vi i år behöva passera den omtalade bron..
Ser fram emot kommentarer.
KJ
 
Re: Broar i sarek

Är inte tanken att man ska ta bort så mycket broar som möjliogt i sarek för att förhindra yttre påverkan??
Jo, men en del broar har fått vara kvar (eller anlagts) därför att folk vadar ihjäl sig annars. Frågan är om den omtalade bron tillhör den kategorin eller inte? Jag har bara varit där en gång, och vattendraget slog mig inte som fullständigt ovadbart, men jag tänkte ju inte så mycket på det heller. Hur ser det ut nere vid utloppet tro?

Se det från den positiva sidan: tar de bort bron får man två mils underbar fjällvandring till, alldeles gratis.
 
Re: Re: Broar i sarek

svartöra; sa:
Jo, men en del broar har fått vara kvar (eller anlagts) därför att folk vadar ihjäl sig annars. Frågan är om den omtalade bron tillhör den kategorin eller inte? Jag har bara varit där en gång, och vattendraget slog mig inte som fullständigt ovadbart, men jag tänkte ju inte så mycket på det heller.
Den är helt klart inte lättvadad men vattenföringen kan ju variera ganska mycket. Jokken lär f.ö. ha ett antal liv på sitt samvete.
 
Väntans Tider!!

Hej

Beskedet som skulle komma idag är fördröjt till onsdag.

Dock:
Tydligen är det Samebyns besked som låter vänta på sig. Bron finns kvar idag, men när/om den rivs är ej klarlagt. Det är tvister om underhållsbidrag för bron som är orsaken om jag fattade det hela rätt.

Med vänlig hälsning
Roger F
 
Bron

Jag vet var man kan få bidrag till bron i från.
Om jag inte mins helt fel så har politikerna fått löneförhöjning alldelens nyligen om man tog dom pengarna så skulle det säkerligen räcka till underhåll av bron.
Men då får nog dom stakars politekrna svällt????.
 
Den skall vara kvar denna säsong.

Hej
Nu har vi fått besked om bron över Kukkejåkka vid Niento. Den skall vara kvar denna säsong.
Dock är den svag så man skall inte vara mer än en person på bron åtgången.

Diskussioner pågår vem som skall vara ansvarig för bron, det är den som är ansvarig som får bekosta dom ca:500 000 som det kostar att byta bron. Allt detta enligt Polisen i Jokkmokk (Lars-Göran Hammler)

Finns det någon bra påtrycknings organisation för denna typen av frågor ??? STF, Svenskafjällklubben, ??? Eller är det bra att den försvinner till nästa år ???

Med vänlig hälsning
Roger F
 
Jaktlobbyn?

Kunde jaktlobbyn driva igenom ripjakten i fjällen kan de nog driva igenom helautomatisk rullbana över jåkken.

Slå en signal till vederbörande vet jag!

;)

/ G
 
Re: Den skall vara kvar denna säsong.

Fleischer; sa:
Finns det någon bra påtrycknings organisation för denna typen av frågor ??? STF, Svenskafjällklubben, ??? Eller är det bra att den försvinner till nästa år ???
Alla organisationer med diverse eldsjälar, ibland med "intressanta" kontakter torde förhoppningsvis försöka göra något. Det borde kunna lösa sig på något sätt.

/Fredrik, optimist
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swift Sarek - bron över Gådokjåhkå Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.