Sarek, aktuellt vatten- och myggläge?

Planerar att göra en vandring i Sarek i nästa vecka, men känner mig osäker på vattenläget i jåkkarna. Tänkte gå genom Routesvagge och över Pelaslåtten bort till Saltoluokta. Kan man vada Suottasjåkkå och Tjågnårisjåkåtj i nuläget. Vadade Suottasjåkkå i slutet av augusti för två år sedan utan något större problem. Är det bättre att vänta till slutet av augusti, då jag ochså har möjlighet att vandra? Hur är låget på mygg-fronten? Om man skall passera en snöbrygga hur skall man då veta att den håller?

Hejsan Gunnar,

vi kanske ses om du nu åker upp nästa vecka. Vi är ett gäng på 6 stycken (tre killar, tre tjejer (fast 5 är tyska vänner), i fall att du ser oss) som tänkte gå Änonjalme - Ruohtesvagge - Smaila - Snavvevagge - Rapadalen / alternativt Bastavagge mellan den 25. Juli framöver. Eftersom jag mer eller mindre står för planeringen så har jag funderad en massa över samma sak som du - 2-3 vad uppe runt Smaila/Pielaslätten, sen nere i Rapadalen. Nu visar de iof Kvikkjokk med moln+sol på kommande fredagen, så vi kanske får lite bättre väder. Men det verkar ju ändå vara bra att planera för tämligen dåligt väder. Vill mest haka på diskussions-tråden om nån kommer med fräsh information om vad och vattenläget. tack & hej,
Jonas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
vattenläget........

Flög i tjänsten förra veckan (14-15/7) över större delen av Jokkmokksfjällen och vi kunde konstatera att vattenläget var något över det normala. De fletsa kända vaden verkade dock vara OK att vada.
Något hårdare vattenflöde i de större jåkkarna / älvarnas nedre delar, Sitoälven, Rapadeltat, Mielätno.
Det var dock rätt mycket snö kvar på högre höjd varför varmare väder kan ställa till det framöver.
Sol kan ställa till, regn liksaå.........Aldrig får man vara nöjd.
Personligen skulle jag nog i år, för säkerhets skull, välja att vandra senare i augusti.

Aktuellt vattenläge - vad är det?

Hej!

Vad menar man med aktuellt vatteläge?

I fjällen varierar det från förmiddag till eftermiddag, från natt till dag, från solsken till regn.

En jokk kan "fyllas" och svämma över sina bräddar på några timmar!

Vad jag försöker säga är att frågor om vattenlägen aldrig kan ges ett relevant svar, förrän man står där och ser jokken framför sig.

Ett allmänt läge får man förstås bara genom att gå in på t.ex. http://www.smhi.se och där klicka vidare på t.ex. Hydrologi, eller Flödesvarningar.

Inför en vandring måste man nog själv försöka dra slutsatser, genom att under en tid av ca 2 veckor före vandringens start bevaka hur läget är genom att lyssna på väderrapporterna (och då menar jag dom seriösa väderraporterna i Sveriges Radio P1. ), eller via SMHI:s hemsida.

Och som vanligt - planera så att du kan vända!

:)

God tur!
Bert

Re: Aktuellt vattenläge - vad är det?

nidob49; sa:
Hej!

Vad menar man med aktuellt vatteläge?

I fjällen varierar det från förmiddag till eftermiddag, från natt till dag, från solsken till regn.

En jokk kan "fyllas" och svämma över sina bräddar på några timmar!
(...)
Inför en vandring måste man nog själv försöka dra slutsatser, genom att under en tid av ca 2 veckor före vandringens start bevaka hur läget är genom att lyssna på väderrapporterna (och då menar jag dom seriösa väderraporterna i Sveriges Radio P1. ), eller via SMHI:s hemsida.
(...)

Hej Bert,
det har du rätt i. Fast eftersom du själv skriver att man ska kolla läget två veckor innan var kanske tanken att det kan ge mera om nån som varit där för bara några dagar sedan kan ge lite personlig information. Det är svårt att få reda på situationen vid vadställe xy via SMHI t.ex. Och även om man ska planera så att man kan vända vill man kanske veta innan man ger sig av att det (om det nu fortsätter att regna eller blir störtvarmt) är omöjligt att vada vissa jokkar vid tillfället. :)

Go' tur.
Jonas

Re: Re: Aktuellt vattenläge - vad är det?

Jonas_K4_9596; sa:
Hej Bert,
det har du rätt i. Fast eftersom du själv skriver att man ska kolla läget två veckor innan var kanske tanken att det kan ge mera om nån som varit där för bara några dagar sedan kan ge lite personlig information. Det är svårt att få reda på situationen vid vadställe xy via SMHI t.ex. Och även om man ska planera så att man kan vända vill man kanske veta innan man ger sig av att det (om det nu fortsätter att regna eller blir störtvarmt) är omöjligt att vada vissa jokkar vid tillfället. :)

Go' tur.
Jonas

Hej Jonas,

Vad jag menade var att man genom att kolla läget får en rätt bra bild över hur vädret varit den senaste perioden. Därifrån kan man ju dra vissa slutsatser om det generella läget.

Har det varit varmt en längre period i början av sommaren kan man förvänta mycket smältvatten. Har det regnat i en vecka, likaså.

Har det varit varmt och torrt väder en längre period och vi passerat vårflod och fjällflod, kan man säkert räkna med att det finns bättre möjligheter till torra marker och små bäckar.

Ett är säkert - det regnar, och det regnar mycket just idag.

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips