Samma mottagning på hela jorden?

Firade semester i Karibien nu och hade min Oregon 300 med mig. Dels för att tagga bilderna och för inte gå "vilse" Men mottagningen av satelliterna verkar vara mycket svårare här nere än hemma i Sverige. Speciellt när vi kom in i hamn försvann ALLT. Kan det vara en störsändare som fartyget har eller att de suger åt sig allt som finns i luften när de skall in i hamnen för sin egen precision?
Hur som helst när jag nu är hemma och skall tagga bilderna skiljer det på många många mil, och under flera timmar fick jag ingen kontakt ser jag. Tänkte lägga upp de med Google Earth

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att de skulle "suga åt sig" signalerna kan vi nog utesluta. Åtminstone kan jag inte riktigt förstå hur det skulle gå till. Likaså att störa ut signalerna i en hamn. Varför??? Det skulle nog orsaka kraftiga protester från varenda sjökapten i närheten.

Däremot går satelliterna i banor med hög inklination ( stor vinkel mot ekvatorn). Det gör ju att det bli glesare mellan satelliterna ju närmare ekvatorn man kommer.

Jag märkte dock inga större problem när jag var i Thailand. Mina punkter ligger bara lite fel när jag lägger dem på Google earth.

Det

behövs mycket liten uteffekt på en defekt elektrisk apparat som råkar sända radiosignaler i det aktuella frekvensbandet för att störa ut GPS-mottagningen i t ex en hamn. Dessutom kan det ta lång tid att hitta störningskällan. Var uppe i Vetandets värld i P1 för ett par år sedan.

Ev diskuterades det i Navigeringsforumet också minns inte.

Thure

ConstellationGPS.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/File:ConstellationGPS.gif

Jag får nog korrigera mig själv lite om satellitbanorna, men att det skulle vara en avsiktligt störning verkar osannolikt.

Intressant läsning. Men jag håller med att någon stör sändare är det inte. Tror dock mer på inklinationen.
Men håll med om det är märkligt. Jag hade GPS en fastsurrat på balkongen från det vi seglade 17.00 till morgonen när vi kom i hamn ca 07.00. Man kan följa hela sträckan. När vi började komma i hamn gick jag ut på balkongen och kollade då började staplarna på signalen mer och mer försvinna. ca 1 timme innan. Till slut var det 2-3 st. Åt frukost och sedan ut och se hamnstaden då kom staplarna tillbaka i "nästan" full styrka. Så här var det på alla öarna vi besökte.
Hus som helst har jag ett minne för livet och gör gärna om det.
http://picasaweb.google.se/viggoboy/Karibien24Mar4Apr2010#

Tack för alla svar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips