Samma mottagning på hela jorden?

Firade semester i Karibien nu och hade min Oregon 300 med mig. Dels för att tagga bilderna och för inte gå "vilse" Men mottagningen av satelliterna verkar vara mycket svårare här nere än hemma i Sverige. Speciellt när vi kom in i hamn försvann ALLT. Kan det vara en störsändare som fartyget har eller att de suger åt sig allt som finns i luften när de skall in i hamnen för sin egen precision?
Hur som helst när jag nu är hemma och skall tagga bilderna skiljer det på många många mil, och under flera timmar fick jag ingen kontakt ser jag. Tänkte lägga upp de med Google Earth
 
Att de skulle "suga åt sig" signalerna kan vi nog utesluta. Åtminstone kan jag inte riktigt förstå hur det skulle gå till. Likaså att störa ut signalerna i en hamn. Varför??? Det skulle nog orsaka kraftiga protester från varenda sjökapten i närheten.

Däremot går satelliterna i banor med hög inklination ( stor vinkel mot ekvatorn). Det gör ju att det bli glesare mellan satelliterna ju närmare ekvatorn man kommer.

Jag märkte dock inga större problem när jag var i Thailand. Mina punkter ligger bara lite fel när jag lägger dem på Google earth.
 
Det

behövs mycket liten uteffekt på en defekt elektrisk apparat som råkar sända radiosignaler i det aktuella frekvensbandet för att störa ut GPS-mottagningen i t ex en hamn. Dessutom kan det ta lång tid att hitta störningskällan. Var uppe i Vetandets värld i P1 för ett par år sedan.

Ev diskuterades det i Navigeringsforumet också minns inte.

Thure
 
ConstellationGPS.gif


http://en.wikipedia.org/wiki/File:ConstellationGPS.gif

Jag får nog korrigera mig själv lite om satellitbanorna, men att det skulle vara en avsiktligt störning verkar osannolikt.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Intressant läsning. Men jag håller med att någon stör sändare är det inte. Tror dock mer på inklinationen.
Men håll med om det är märkligt. Jag hade GPS en fastsurrat på balkongen från det vi seglade 17.00 till morgonen när vi kom i hamn ca 07.00. Man kan följa hela sträckan. När vi började komma i hamn gick jag ut på balkongen och kollade då började staplarna på signalen mer och mer försvinna. ca 1 timme innan. Till slut var det 2-3 st. Åt frukost och sedan ut och se hamnstaden då kom staplarna tillbaka i "nästan" full styrka. Så här var det på alla öarna vi besökte.
Hus som helst har jag ett minne för livet och gör gärna om det.
http://picasaweb.google.se/viggoboy/Karibien24Mar4Apr2010#

Tack för alla svar!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips