Samma fråga? om vatten!

Det pågår en tråd om hur man gör med vatten på sin fjällvandring renhet osv
här kommer en "följdfråga"
hur gör ni med vatten när ni paddlar?
använder ni bara färskvatten eller vågar ni använda havsvatten? nu tänker jag närmast på sörmlandskusten.
använder ni havsvatten när ni kör långkok eller vad har ni för riktlinjer?

Classe

Mina erfarenheter av Östersjövatten (Åland, Stockholms skärgård och S:t Annas skärgård) för kok av potatis och pasta är goda, precis lagom med salt. Västkusten däremot är något för salt för min smak.
Vad gäller mikroorganismer så är det ingen fara så länge som man kokar vattnet.
Ha det gott.
Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Visst är det så

men det är inte alltid så lyckat att fylla på vatten på öarna i skärgården.
jag har nu varit borta några år från sjön, men tidigare när jag seglade så hade man koll på vilka ställen man kunde tanka vatten på.
Jag tänker då närmast på renheten på vattnet i pumparna.
På våran klubbholme kunde man ta vatten ibland,
när fick vi reda på genom regelbundna provtagningar.
så min fråga om att använda havsvatten är för att kunna spara lite på "färskvattnet" så att man kan hålla sig i ytterskärgården någon vecka utan att behöva in och tanka vatten.

Classe

Toxiner försvinner inte vid kokning

Östersjövatten går, som andra skrivit, normalt bra att använda för att koka mat i. Men om det är algblommning i vattnet bör man inte använda det, inte ens efter kokning. De gifter som vissa alger producerar förstörs nämligen inte vid kokning. Förmodligen finns en diffus gräns, några enstaka algtrådar i en kastrull medför nog ingen risk. Men var gränsen går vet jag inte.
Lars

Östersjövatten

Disk pasta och potatiskok är OK med östersjövatten. Under den pågående cyanobakterieblomningen skulle jag möjligen dra mig för pastakok med östersjövatten om det är mycket algblomning precis där jag befinner mig. Färskvatten kan du fylla på hos boende vid affärer etc men det växer ofta mikroorganismer i brunnsvatten betydligt snabbare än i det kommunala klorerade vattnet. Om du söker på vatten här i paddelforumet hittar du en hel del tidigare trådar med information bl a om var du kan fylla vatten.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips