Säkerhetsutrustning Paddling

Multi purpose?

De flesta prylarna används väl ändå till annat än vad de är avsedda för?

Bogserlina=tvättlina, tältstag, snubbeltråd
Mobiltelefon=underhållning (prata med familj och kompisar)
Flytväst=sits, ryggstöd, kudde, underlägg
VHF=barlast
Öskar=tvätta bort fågellort, släcka lägereld
Reservpaddel= torkställ, spade, flugsmällare, förtöjningspinne
Flottör=kudde, sits, påse

Med andra ord bör vi prioritera multipurpose prylar framför förbandslåda och andra prylar som bara har en funktion?
 
Re: Multi purpose?

Arneri; sa:

Detta är väl den enda användningen för en VHF om man har med mobiltelefon.
VHF kräver certifikat. Dessutom har en billig handburen VHF inte bättre räckvidd än mobiltelefonen (om alla kan använda).
Visst kan man ligga och lyssnaa på trafiken i en farled man passerar, men det brukar inte ge mycket matnytting information.
 
Re: Re: Många bra ha grejor finns det.

wildenstam; sa:
thureb; sa:
Förklara, vet inte riktigt vad du menar?
En säck man sitter i (och på). Som ett inverterat slutet kapell. Nej det var nog inte klart... ;-) Den hänger fastsatt från kapellsargen och "inåt". Och om man välter så kommer vattnet bara in i säcken, inte i hela kajaken (om den är "öppen inuti") och inte något i sittbrunnen (om det är en kajak med skottväggar). Säcken vränger du ut o in, häller ut vattnet, och allt är torrt och fint och härligt. Används nog mest och helst till skärgårds/motionskajaker/faltkajaker som är öppna inuti (utan skottväggar).

Multipurpose:
Min första hjälpen har i princip bara ett syfte (jag kan kanske vila på den lilla kudden). Och jag hoppas att jag inte behöver använda den. Men den är ofta med.

Generellt:
Är det ingen som vill ha med sig vkvs pontoner? ;-) Det är väl en typisk säkerhetsutrustning... Självaste skillnaden mellan liv och död om man lyssnar på "rätt säljare".
 
Re: Re: Multi purpose?

Detta är väl den enda användningen för en VHF om man har med mobiltelefon.
VHF kräver certifikat. Dessutom har en billig handburen VHF inte bättre räckvidd än mobiltelefonen (om alla kan använda)...

Vad är det för prat?
Mobiltelefonen är en högst osäker nödsignal jämfört med en VHF-radio. Ett nödanrop via mobiltelefon når bara mottagaren - en larmcentral - som i sin tur får larma sjöräddningen. Vidare kan sjöräddningen inte pejla en mobiltelefon (om den inte är utrustad med GPS-baserad spårutrustning) vilket gör att man måste lita helt på positionsangivelsen från den nödställde. Mobilnätet har ännu så länge för dålig täckning ute till havs för att kunna vara en pålitlig nödradio.

Ett VHF-anrop når, förutom sjöräddningen som lyssnar dygnet runt på nödfrekvensen, även alla båtar med VHF-radio i närheten. Vid en olycka är det normalt andra fartyg eller båtar som är först framme och kan hjälpa till och de kan dessutom sända signalen vidare till räddningscentralen om den nödställde inte får direktkontakt (utom räckhåll från mottagaren eller har en liten handhållen receiver med svag utsignal). En VHF-signal är vidare lätt att pejla vilket kan innebära att den nödställde hittas mycket snabbare. VHF-radion har också mycket bättre täckning längs kusten än mobiltelefonnätet.

Att man sedan klarar sig rätt bra med en telefon till vardags och inom befolkade områden längs kusten vet alla - men skilj på äpplen och päron.

Björn
 
VHF

Har en del fördelar som nödutrustning/ kommunikationsmetod som är svårare att få till med mobil. Man kan t ex direkt ropa upp ett fartyg på kanal 16 utan att ha tillgång till fartygets mobiltelefonnummer.

Vid skarpa lägen kan många samtidigt lyssna på trafiken på samma kanal.

Man kan också direkt ropa upp lotsar och be om råd vid en angöring etc.

Gjorde t ex det till Understens fyrplats sedan vi paddlat över Ålands hav.

När jag lett grupper på Stockholms ström har det varit praktiskt att t ex direkt ropa på Djurgårdsfärjan och berätta att vi korsar deras rutt med en kanotgrupp.

Men jag håller med om att det kan vara svårt att motivera inköp av VHF samt inpluggande av licenskunskap inför examination + årlig avgift etc bara för kajakpaddlande.

Men om man också seglar eller kör motorbåt är det en rimlig investering i tid och pengar.

När jag köpte min bärbara VHF i slutet av 80-talet var mobiltelefonerandet inte ett lika bra alternativ som det är idag.

Thure
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Re: VHF

thureb; sa:
Har en del fördelar som nödutrustning/ kommunikationsmetod som är svårare att få till med mobil. Man kan t ex direkt ropa upp ett fartyg på kanal 16 utan att ha tillgång till fartygets mobiltelefonnummer.

Vid skarpa lägen kan många samtidigt lyssna på trafiken på samma kanal.

Man kan också direkt ropa upp lotsar och be om råd vid en angöring etc.

Gjorde t ex det till Understens fyrplats sedan vi paddlat över Ålands hav.

När jag lett grupper på Stockholms ström har det varit praktiskt att t ex direkt ropa på Djurgårdsfärjan och berätta att vi korsar deras rutt med en kanotgrupp.

Men jag håller med om att det kan vara svårt att motivera inköp av VHF samt inpluggande av licenskunskap inför examination + årlig avgift etc bara för kajakpaddlande.

Men om man också seglar eller kör motorbåt är det en rimlig investering i tid och pengar.

När jag köpte min bärbara VHF i slutet av 80-talet var mobiltelefonerandet inte ett lika bra alternativ som det är idag.

Thure

plus att man får sjörapporten uppläst för sig när så man behagar, om man inte orkar vänta på eller har minna den i tidigare utsändningar
 
Re: Re: Re: Många bra ha grejor finns det.

olle11; sa:
Är det ingen som vill ha med sig vkvs pontoner? ;-) Det är väl en typisk säkerhetsutrustning... Självaste skillnaden mellan liv och död om man lyssnar på "rätt säljare".

De brukar alltid vara med. Att gå runt med dem på är en prestation. Fästena gör flottörräddning oändligt mycket lättare. Använder dem mest när det är kallt i vattnet eller när vi paddlar två i en K1:a.
 
Eftersom jag har varit paddlare och skall bli det igen så kan jag lägga min näsa i blöt :)
Var?
Å, älv och insjö.
En korttur
Förutom kläder på kroppen.
1. Candadesare, annars kommer man inte ut.
2. 1 st paddel/person och en i reserv.
3. Kniv
4. Tändstickor (vattentätt)
5. Flytväst.
 
Re: Re: VHF

Maua; sa:
plus att man får sjörapporten uppläst för sig när så man behagar, om man inte orkar vänta på eller har minna den i tidigare utsändningar

Det finns telefonsvarare med sjörapporten men det kostar i och för sig lite mer än att kontakta via VHF. Har du WAP eller kan surfa med telefonen får du den i text vilket är ännu bättre.

Thure
 
Re: Re: VHF

Maua; sa:
thureb; sa:
Har en del fördelar som nödutrustning/ kommunikationsmetod som är svårare att få till med mobil. Man kan t ex direkt ropa upp ett fartyg på kanal 16 utan att ha tillgång till fartygets mobiltelefonnummer.

Vid skarpa lägen kan många samtidigt lyssna på trafiken på samma kanal.

Man kan också direkt ropa upp lotsar och be om råd vid en angöring etc.

Gjorde t ex det till Understens fyrplats sedan vi paddlat över Ålands hav.

När jag lett grupper på Stockholms ström har det varit praktiskt att t ex direkt ropa på Djurgårdsfärjan och berätta att vi korsar deras rutt med en kanotgrupp.

Men jag håller med om att det kan vara svårt att motivera inköp av VHF samt inpluggande av licenskunskap inför examination + årlig avgift etc bara för kajakpaddlande.

Men om man också seglar eller kör motorbåt är det en rimlig investering i tid och pengar.

När jag köpte min bärbara VHF i slutet av 80-talet var mobiltelefonerandet inte ett lika bra alternativ som det är idag.

Thure

plus att man får sjörapporten uppläst för sig när så man behagar, om man inte orkar vänta på eller har minna den i tidigare utsändningar

Jag betalar med glädje avgifterna till Stockholm Radio och PTS för att inneha min VHF, med vetskapen att de finns där dygnet runt om jag någon gång behöver utnyttja deras tjänster.

VHFen kan vara användbar vintertid då jag via lotsarna Södertälje kan få reda på om någon båt tänker bryta upp en igenfrusen båtränna, som jag önskar passera 2 gånger.

Per Brune (kanoten Aros Light)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips