Multisport tävling i stockholm den 18 september

Martin Johansson

Gäst
Multisport event
Den 18 september
Klockan 09.00
Från och med nu är tävlingen öppen vilket innebär att icke medlemmar i SPIF triatlon kan delta på lika vilkor.


Tävlingen kommer att ta mellan 4-6 timmar och är upp delad i olika delmoment.
· Kajak paddling ca 11-12 km
· OT längd ca 6,5 km
· Löpning uppdelat i två delar en del 2 km andra del 2,5 km
· mountainbike cykling. Banan är mestadels bra och jag tror att ni kommer att tycka om banan lika mycket som jag. Banan går i ett natur skönt område och jag såg inte särskilt många människor när jag rekade banan. Däremot såg jag 7 st rådjur. Den större delen sträckorna var helt befriade från människor. Längd ca 30 km
· repklättring med repklämmor ca 15 m
· simning 200-300m
· Hemligt/a moment


Utrustning som krävs:


· Mat under tävlingen kan delas upp i tre potter och kan fås vid byten mellan olika grenar vilka byten kommer att framgå på fredagen den 17 september.
· Dryck se ovan vad som gäller för mat.
· Klättersele + en slinga på 1m + 2 karbiner / person*
· Kajak*
· Flytväst*
· Paddel*
· Mountain bike
· cykelhjälm
· kompass
· karta**
· Första förband ett per lag
· våtdräkt är frivilligt men det kan vara kallt i september.
· byte av kläder kommer att kunna göras vid tre tillfällen och mellan vilka grenar kommer att framgå på mötet fredagen den 17 september.



* Utrustning som ni kanske har sjäva eller kan låna ihop (en mans kajak är ett måste ). Om ni vill att jag skall låna ihop utrustning till er så får ni anmäla det på en gång. Annars kan det vara svårt att ordna.
** Denna utrustning ordnar jag.



Kostnad för tävling: kommer att ligga på 200kr/person.
Kostnad hyra av kajak: kommer att ligga på 200kr per kajak obs! det är inte tillåtet med tvåmanna kajak.
Ni som är anmälda eller har tänkt att anmäla sig sista inbetalnings och anmälningsdatum är den 11 september och det är först till kvarn som gäller. Avgiften + ev hyra av kajak betalas in på följande konto i föreningssparbanken och numret är 7494-20-25273. När ni betalt in ring och meddela mig tel: 08/53039984 eller 0709/277211 eller e-mail: Martinj@sto.foa.se


Mål och avslutning i Frescatihallen där det finns dusch och bastu och varm god pasta, sallad eller dylikt som väntar på oss.


Följande lag är anmälda



Lag Namn person 1 person 2
Stefan Norman Fredrik Johansson
Jan-Erik Lindgren Fredrik Blomqvist
Roger Larsson Ulf Trelje
Nina Berg Camilla Unsgaard
Hans Sandström Tore Udell
Robert Bergström Ulrika Bergström
Mia Jordan


På fredagen den 17 september klockan 18.00 är det möte vid Eriksdalsbadet. Då kommer ni att få ut en karta över banan och information. Ni kommer att få chans att klättra på rep med repklämmor för den som aldrig gjort det förut. Var tävlingen startar kommer ni att få reda på fredagen innan tävlingen. Försök att få tag i klätter selar får ni inte tag i det säg till i god tid. Gärna på en gång.


Jag behöver funktionärer till tävlingen och jag skulle vara tacksam om det finns SPIF are som skulle kunna tänka sig att hjälpa till och köra kajaker, sköta kontroller OSV. Ni som känner att det kan vara skoj att studera en multisport tävling i detalj skall anmäla er som funktionärer.


För ca fem år sedan arrangerade jag två multisport tävlingar för kompisar utanför Varberg. Jag hade tänkt att göra en kort redogörelse för vad som ingick i en av de tävlingarna så ni vet vad ni har att vänta.


Den första tävlingen startade en lördag kväll klockan tio i början av september. Regnet hade börjat ösa ner och på start linjen står 6 lag a´ två personer (antalet deltagare begränsades av antalet kanadensare) med små ryggsäckar innehållande förutbestämd utrustning packad i svarta sopsäckar. Då start skottet går startar en löpning på två kilometer ner till en lite sjö med en underbar hopp klippa med en höjd av 6 meter över vattnet. De första som anländer till hoppklippan kastar sig handlöst ner i sjön med ryggsäck, kläder och allt. Landningen i sjön kunde ha varit mer graciös men, vill man få en bra tid är det bara att satsa. De tävlande simmar nu över sjön mot en brinnande eld där 6 stycken kanadensare ligger och väntar. Utan att tveka slänger de upp kanadensarna upp på ryggen och börjar att transportera dem 1.5 kilometer genom tät granskog till en stor sjö som heter trehörningen. Det var inga muntra ord som gick att urskilja från granskogen men, glädjen spred sig över deras läppar då kanot orienteringen i trehörningen startade. Det var fyra kontroller med 4 stycken kunskaps frågor om klättring ( deltagarna är klättrare ). Vid den sista kontrollen överger de kanadensarna och springer till en lodrät klippa där det gällde att klättra uppför. Under hela klättringen är de säkrade så att inga olyckor kan inträffa. Efter klättringen springer de till en villa där det är dax att testa sin precision och ta sitt straff för kunskaps frågorna från paddlingen. Precisions grenen bestod av att kasta liv lina och träffa i någon av de uppställda hinkar. Varje lag hade fem försök och för varje miss straffades laget med att göra 20 st krypa mellan benen på sin kompis och hoppa över ryggen, alltså fem missar 100st hoppa över ryggen osv. Dessutom 20st hoppa överryggen krypa mellan benen för varje felaktigt svar från kanot orienteringen. Efter bestraffningarna fick deltagarna en karta över nattorienterings kontrollerna och gav sig iväg ut på den. Vid sista kontrollen och det avslutande momentet där alla vara genom blöta trötta och regnet formligen öste ner så fick de ut ett korsord och för varje ord man ville ha hjälp med fick laget genom föra en bestraffning i form av 50 armhävningar, mossjoggning ( en bana på en myr ) eller åla över en lina 30 meter. Det lag som först hade löst korsordet och genomfört hela banan korades till segrare. Efter tävlingen fick deltagarna gå in i en tält bastu och värma sig ( temperatur 75°C). De badade, bytte kläder och åkte hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kort multisport tävling i Stockholm Multisport 0
Multisport tävling Multisport 0
Multisport tävling Multisport 0
Pelle_Hedblom Argentière Multisport/VTT V.31 Multisport 2
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Multisport 1
dranna OMMA multisport race- lift från Jkpg Multisport 0
Richard2 Drömmen om pallen. Lagkamrat multisport kort mixedklass sökes Multisport 0
Anette Grinde Multisport eller långspring i Sundbyberg... Multisport 1
declimber Multisport, träningsvän.. Multisport 0
kronhed Multisport i sommar? Multisport 0
miaaa ny i multisport :) Multisport 3
skigo Tränings/ tävlingspartner för Multisport och MTB i Sthlm... Multisport 2
mellgren Träna multisport?! Multisport 0
Himmelhanna Multisport i Trestad? Multisport 1
elin.j Träningskompis Uppsala (löpning, cykling, multisport) Multisport 3
Arne L Simvandring som träning för multisport? Multisport 5
mwildhei Multisport i Göteborg Multisport 0
ulflundstrom Multisport i Malmö & Lund Multisport 2
apb.ericsson Intresse for multisport i Dolomiterna? Multisport 0
kaiowas Multisport? Hjälp.. är så nybörjare man kan bli! Multisport 9
serenade Multisport i Karlstad Multisport 2
Püttan Multisport tävlingar 2005 Multisport 3
LarsBe Träna multisport i Gbg? Multisport 4
Limpbiz Vill du träna multisport?? Multisport 16
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
morgman Multisport i Skåne + Blekinge! Multisport 0
3317 AKTIVMERA multisport race! Multisport 0
tomase KFUM Multisport 3:e Juli Multisport 1
0010 Svenska cupen i Multisport! Multisport 0
Bad taste Multisport eller orienteringskunnig tjej Multisport 0
bergholm Multisport i Sundsvall? Multisport 0
0010 Svenska cupen i Multisport 2004 Multisport 4
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
salsas Hjäpl- hur börjar jag m multisport Multisport 3
phorsell Multisport utan löpning Multisport 6
nippon Stavar för multisport Multisport 1
vadsbo skvadron multisport i blekinge Multisport 0
Rottis Vill börja träna multisport/träningskompisar sökes Multisport 4
bergholm Träna multisport Multisport 1
susieQ Multisport i Halland (Falkenberg) Multisport 2
Athena Multisport i Småland Multisport 2
jmlove Triathlon Multisport Multisport 0
olrijo Multisport i Uppsala? Multisport 1
sencwinnie Multisport i och kring skåne? Multisport 11
fredriklindblad Multisport och klättring... Multisport 2
Obygd Multisport i Halmstad? Multisport 0
frida.ryden multisport juniorer Multisport 1
Gunda Multisport i Umetrakten? Multisport 3
kallbacken Multisport i Västerås Multisport 2
Pampero Multisport för juniorer Multisport 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.