Simvandring som träning för multisport?

Jag har sedan länge praktiserat långa dagsvandringar som en del av träningen. Nu har jag börjat med simvandrig under den varma årstiden. En allsidig, kul och inte nedbrytande träningsform. Det går till så att jag packar mat och vätska i en vattentät ryggsäck, som är fastsatt vid midjan med en 1,5 m lång rem eller rep. Tar på mig snabbtorkande multisportskor och simkläder. Sedan ger jag mig av i full frihet över land, sjöar, öar och fjärdar. När simningen börjar kastar jag av mig ryggan och låter den flyta efter mig. Med lämplig signalfärg på ryggan fungerar den som säkerhet där det kan förekomma båtar. Finns någon annan här som ägnar sig åt denna sport? Eller känner du dig lockad? Själv uppskattar jag trevligt sällskap på färden. Jag bor I Stockholm och simmar,vandrar,paddlar,klättrar mest i Sörmland ,inklusive skärgården.

[Ändrat av Arne L 2006-06-26 kl 23:27]
 
Coolt! Det här är något jag skulle kunna tänka mig, men i liten skala. Ibland när jag joggar brukar jag springa ner till en strand för en simtur. Sen på med kläderna och hem. Din utrustning låter ju perfekt även för mina små joggingturer. Speciellt ryggan i signalfärger så att man inte blir påkörd av båtar.

Orienteringsskor borde ju funka. Vad har du för skor?

Jag såg att det diskuterats vattentäta ryggsäckar här på Utsidan, men det har varit stora säckar. Jag skulle vilja ha en liten som sitter bra när man springer, signalfärger och gärna vätskesystem. Samt vattentät förstås. Vad har du för ryggsäck?
 
vattentät ryggsäck.

Den ryggäck jag använder och som är den bästa jag kan hitta på marknaden heter Ortlieb X-plorer pro. Den är inte en lättviktssäck och saknar vätskesystem. Men den har de viktiga egenskaperna att den är helt vattentät, finns i signalfärger och sitter ganska bra på ryggen. Ortlieb har en ny vattentät multisportsäck med vätskesystem, som heter track. Men efter att ha studerat den i verkligheten tror jag inte att öppningen är helt vattentät i mina aktiviteter.
Skorna är Adidas waterra och Salomon multisportsko. Jag vet att det har kommit en ny multisportsko av liknande typ som har klättersula. Vilket man kan önska ibland.
Arne L
 
Låter ascooolt...

I´m on!
Kanske kan vi tom göran en Hash - swim!?! Hur coolt skulle inte det vara? Själv vart jag logistikchief för Hashrun #2 i Lindalen här i Götet siste maj sistlidne.

Fy skôven vilket bra initiativ!

/Wengan
 
När jag tävlade i orientering brukade vi ibland ha "vattenhinder" under de längre träningspassen. Ibland var det sköna dopp i sjöar, men allt som oftast hade banläggaren hittade någon sumpmark som var tillräckligt våt för att simma i. Ja, man luktade inte precis gott när man kom upp.

Under tävling i orientering är det dock förbjudet att simma. Du måste ha en fot på botten om du passerar något vattenhinder.

Enligt min erfarenhet är ett bra sätt att transportera saker över vatten att använda en svart sopsäck, som man lägger ryggan i och blåser sen upp den. Visst det tar ett tag att blåsa 200 liter eller va nu en sopsäck rymmer, men se det som en del i träningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
Lövsula Träning med Team STARCUS Multisport 0
XPAT Tävling/träning Multisport 3
Fluoronauten Träning inför tävling? Multisport 2
jeppes träning & tävlings kamrat Multisport 6
Egis Träning med kanot??? Multisport 4
brunolundh F.E.M Träning! Multisport 1
Söker likasinnade för träning Multisport 0
Pelle_Hedblom Argentière Multisport/VTT V.31 Multisport 2
Fredrik_Lindell Söker multisport tävlingspartner Multisport 1
dranna OMMA multisport race- lift från Jkpg Multisport 0
Richard2 Drömmen om pallen. Lagkamrat multisport kort mixedklass sökes Multisport 0
Anette Grinde Multisport eller långspring i Sundbyberg... Multisport 1
declimber Multisport, träningsvän.. Multisport 0
kronhed Multisport i sommar? Multisport 0
miaaa ny i multisport :) Multisport 3
skigo Tränings/ tävlingspartner för Multisport och MTB i Sthlm... Multisport 2
mellgren Träna multisport?! Multisport 0
Himmelhanna Multisport i Trestad? Multisport 1
elin.j Träningskompis Uppsala (löpning, cykling, multisport) Multisport 3
mwildhei Multisport i Göteborg Multisport 0
ulflundstrom Multisport i Malmö & Lund Multisport 2
apb.ericsson Intresse for multisport i Dolomiterna? Multisport 0
kaiowas Multisport? Hjälp.. är så nybörjare man kan bli! Multisport 9
serenade Multisport i Karlstad Multisport 2
Püttan Multisport tävlingar 2005 Multisport 3
LarsBe Träna multisport i Gbg? Multisport 4
Limpbiz Vill du träna multisport?? Multisport 16
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
morgman Multisport i Skåne + Blekinge! Multisport 0
3317 AKTIVMERA multisport race! Multisport 0
tomase KFUM Multisport 3:e Juli Multisport 1
0010 Svenska cupen i Multisport! Multisport 0
Bad taste Multisport eller orienteringskunnig tjej Multisport 0
bergholm Multisport i Sundsvall? Multisport 0
0010 Svenska cupen i Multisport 2004 Multisport 4
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
salsas Hjäpl- hur börjar jag m multisport Multisport 3
phorsell Multisport utan löpning Multisport 6
nippon Stavar för multisport Multisport 1
vadsbo skvadron multisport i blekinge Multisport 0
Rottis Vill börja träna multisport/träningskompisar sökes Multisport 4
bergholm Träna multisport Multisport 1
susieQ Multisport i Halland (Falkenberg) Multisport 2
Athena Multisport i Småland Multisport 2
jmlove Triathlon Multisport Multisport 0
olrijo Multisport i Uppsala? Multisport 1
sencwinnie Multisport i och kring skåne? Multisport 11
fredriklindblad Multisport och klättring... Multisport 2
Obygd Multisport i Halmstad? Multisport 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.