Rymligare skaljacka i längre modell

Söker efter en skaljacka i lite längre och rymligare modell, framförallt lite vidare skärning i underarmarna…

Tanken är att ha den som vinterjacka och tålighet/funktion är överordnat vikt
 
Senast ändrad:
Är det ok med en icke vattentät jacka, i bomull eller bomull/syntet blandning, typ en smock eller liknande?
Jag har redan en väldigt fin, och rymlig, bomullsanorak. Jag kan dock ibland tycka att den inte är tillräckligt skyddande och ibland lite väl bylsig så därför har jag börjat se mig om efter (ännu en) membranjacka.
 
Norröna har en del rymliga modeller. Är dessa något som du skulle kunna tänka dig? https://www.norrona.com/sv-SE/produ...J-qexjv1exc2QZbox32SBXi8Gm4eStyQaAv6XEALw_wcB


Thure
Intressant! Jag förknippar annars Norröna med långsmal passform - värt att kolla upp denna.
Finns det andra mer ”civila” jackor som skulle passa?

Jag har haft ett Bergans jaktställ i likande modell. Bra kläder men väldigt tungt och voluminöst när man inte använde det. Det var dock ett antal år sedan.
 
Jag har letat efter en skaljacka med Napoleon-fickor (så de inte täcks av ryggsäckens midjebälte) och tillräckligt lång så den går nedanför rumpan. Arc'teryx Beta-modellen verkar grym men den innehåller dessvärre PFCs (goretex fuskmärkning är tyvärr bara fri från "PFCec" = bara de PFCs som goretex menar är av "environmental concern" vilket inte är samma bedömning som miljöorganisationer gör). Plus den va dyr som fan.

Nån som vet om det finns nån liknande modell i prisklass runt tusingen?
 
Kolla på de websidor som säljer militärt överskott de har ibland dessa typer av jackor då i de prisklasser du önskar att betala 8T för en jacka att ha i skogen el fjällen ?

Haft en gammal anorack EBEN tjockt tyg troligen 100% bommul lagt 2-3 lager med G.W. och då klarar kortare regn/ fukt och ger varmare och bekvämare känsla en en åtsittande jacka.
Dock är det oftast en ficka för allt så man får se till så ev nycklar ligger i botten eller sätta fast dessa med tex en säkerhetsnål.

Upplevde hur korta de lätta skaljackorna är i sommras på vandring med lite klättring i regn hur de åker upp och du blir blöt både bak och fram och att midjebälte även då gör jackan lite kortare då det sitter åt och att regnet ej rinner ner på byxorna som när man går utan säck.
Då jag även hade byxholkar var det en våt historia och fast vandringsbyxorna hade dvr och lite kompletterande inpr.
Och man fick ta av byxholkar för att byxorna skulle torka snabbt i blåsten för att ej bli nedkyld.

Så prova ev jacka i regn med säck i tex trappor och se hur det fungerar.
Vill man ha miljövänliga kläder får man vänja sig vid att bli blöt ock kall då det ej fungerar varken på tält eller kläder mer än någon dag och ej en hel vandring om man ej tar med inpr och förnyar under turen.
Kläder går väl acept att vaxa ute men svårare spraya ett tält.med tex 1200 VP org ist för 3-5000 VP med miljöfarliga kem.
 
Marmot precip eco som jag har och är miljövänlig nog att skippa PFC har hållt mig torr under åtskilliga väldigt blöta veckor i Sarek så det räcker för mig! Billig är den också. Dock för kort så om man sätter sig på huk för att tex ta loss tältet i ösregn eftersom det håller på att bildas en sjö under tältet så blir man blöt i glipan som uppstår vid ryggslutet
 
Jag har förra generationen av Norrönas Börge Ousland Arktis. Den är lång och rymlig, har blixtlås med vindslå, rejäl huva och rymliga fickor som är lätt att hantera med handskar på. Slitstarkt tyg.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.