Rymligare skaljacka i längre modell

Söker efter en skaljacka i lite längre och rymligare modell, framförallt lite vidare skärning i underarmarna…

Tanken är att ha den som vinterjacka och tålighet/funktion är överordnat vikt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Senast ändrad:
Är det ok med en icke vattentät jacka, i bomull eller bomull/syntet blandning, typ en smock eller liknande?
Jag har redan en väldigt fin, och rymlig, bomullsanorak. Jag kan dock ibland tycka att den inte är tillräckligt skyddande och ibland lite väl bylsig så därför har jag börjat se mig om efter (ännu en) membranjacka.

Norröna har en del rymliga modeller. Är dessa något som du skulle kunna tänka dig? https://www.norrona.com/sv-SE/produ...J-qexjv1exc2QZbox32SBXi8Gm4eStyQaAv6XEALw_wcB

Thure
Intressant! Jag förknippar annars Norröna med långsmal passform - värt att kolla upp denna.
Finns det andra mer ”civila” jackor som skulle passa?

Jag har haft ett Bergans jaktställ i likande modell. Bra kläder men väldigt tungt och voluminöst när man inte använde det. Det var dock ett antal år sedan.

Jag har letat efter en skaljacka med Napoleon-fickor (så de inte täcks av ryggsäckens midjebälte) och tillräckligt lång så den går nedanför rumpan. Arc'teryx Beta-modellen verkar grym men den innehåller dessvärre PFCs (goretex fuskmärkning är tyvärr bara fri från "PFCec" = bara de PFCs som goretex menar är av "environmental concern" vilket inte är samma bedömning som miljöorganisationer gör). Plus den va dyr som fan.

Nån som vet om det finns nån liknande modell i prisklass runt tusingen?

Kolla på de websidor som säljer militärt överskott de har ibland dessa typer av jackor då i de prisklasser du önskar att betala 8T för en jacka att ha i skogen el fjällen ?

Haft en gammal anorack EBEN tjockt tyg troligen 100% bommul lagt 2-3 lager med G.W. och då klarar kortare regn/ fukt och ger varmare och bekvämare känsla en en åtsittande jacka.
Dock är det oftast en ficka för allt så man får se till så ev nycklar ligger i botten eller sätta fast dessa med tex en säkerhetsnål.

Upplevde hur korta de lätta skaljackorna är i sommras på vandring med lite klättring i regn hur de åker upp och du blir blöt både bak och fram och att midjebälte även då gör jackan lite kortare då det sitter åt och att regnet ej rinner ner på byxorna som när man går utan säck.
Då jag även hade byxholkar var det en våt historia och fast vandringsbyxorna hade dvr och lite kompletterande inpr.
Och man fick ta av byxholkar för att byxorna skulle torka snabbt i blåsten för att ej bli nedkyld.

Så prova ev jacka i regn med säck i tex trappor och se hur det fungerar.
Vill man ha miljövänliga kläder får man vänja sig vid att bli blöt ock kall då det ej fungerar varken på tält eller kläder mer än någon dag och ej en hel vandring om man ej tar med inpr och förnyar under turen.
Kläder går väl acept att vaxa ute men svårare spraya ett tält.med tex 1200 VP org ist för 3-5000 VP med miljöfarliga kem.

Marmot precip eco som jag har och är miljövänlig nog att skippa PFC har hållt mig torr under åtskilliga väldigt blöta veckor i Sarek så det räcker för mig! Billig är den också. Dock för kort så om man sätter sig på huk för att tex ta loss tältet i ösregn eftersom det håller på att bildas en sjö under tältet så blir man blöt i glipan som uppstår vid ryggslutet

Jag har förra generationen av Norrönas Börge Ousland Arktis. Den är lång och rymlig, har blixtlås med vindslå, rejäl huva och rymliga fickor som är lätt att hantera med handskar på. Slitstarkt tyg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips