Ryggskydd alpint för tjockis?!?

Hej! Mycket tacksam för hjälp, har googlat sönder mig och hittar ingen hjälp alls.

Vilka/vilket ryggskydd passar tjocka magar? Jag är 165 kort och väger ca 100 kg, och rund om magen. Herrskydd som passar runt magen blir alldeles för stora och det som passar mig på längden kan jag antingen inte knäppa eller så kan jag inte andas i dem. Alltså jag är med på att de kommer bli tighta men jag måste ju kunna knäppa eländet själv lixom?

Tips på märken eller modeller till mig?! (Alltså ryggskydd till alpint och snowboard)

Tacksam för hjälp!!
 
Finns det några studier som har kunnat mäta någon positiv effekt av ryggskydd vid alpin skidåkning på frekvensen allvarliga ryggskador? Hjälm ger ett skydd för cyklister och motorcyklister och sannolikt även för alpina skidåkare med tanke på de hastigheter som förekommer.

Visst förekommer ryggmärgsskador vid skidolyckor men är inte det mest aktuellt vid nackskador? Ryggskydd påverkar de risken för såna skador?

Thure
 
Har du kollat ryggskydd för cykel eller motorcykel? Åtminstone för motorcyklister borde det kunna finnas modeller som passar lite rundare kroppar. Sen finns ju även skidryggsäckar med inbyggt ryggskydd, POC har nån modell som heter Dimension VPD, som jag bara sett på bild. Midjebältet på den ser hyfsat långt ut.
Sen kan man, som thureb skriver, ifrågasätta om man verkligen behöver ryggskydd vid vanlig alpinåkning. Åker du skog eller tuffare offpist är det förstås en annan femma.
 
Helt anekdotiskt så är jag glad för mitt ryggskydd då jag åker snowboard, (i alla fall när jag var mer nybörjare och ramlade oftare). Kanske jag inte verkligen skadat mej vid mina fall men det kändes skönare att ramla på ryggskydd som sprider fallkraften på en stor yta. Sen är ryggskyddet också ett värmeplagg utan ventilation men det finns ju bekvämare värmeplagg.
Min nytta är kanske mer upplevd bekvämlighet än rent skadeförbyggande.
Jag åker med ett "hårt" ryggskydd, köpt strax före de med gel i blev populära men hade jag köpt idag hade jag övervägt ett med gel i.
Då jag åker skidor har jag inget ryggskydd, jag åker oftast med ryggsäck som inte har inbyggt ryggskydd men den är packad (både mjuka och hårda saker: allt mellan värmeplagg och themors och spade) och är dessutom en lavinrygga så jag har bedömt att ryggskydd är av mindre nytta.

/Patrik
 
Enligt rapporter på internet har användningen av hjälm och ryggskydd ökat sedan åkning i ski parks med bla twin tip skidor blivit populärt. Även olyckor som tex Anna Holmlunds och Thomas Fogdös får säkert åkare att välja skydd.

Alpinåkningen har utvecklats till att gå snabbare och svängigare även om de typiska sportlovsåkarna hasar ner för backarna likt för 30 år sedan.
 
Om du testar ut ett ryggskygg som passar din längd, så är det bara att sy och förlänga resåren så att det passar dej.

Det gör du enkelt med en symaskin eller tråckla ihop det förhand. Säkerheten är ju att ryggskyddet passar din längd och om du förlänger resåren så ser jag inte att säkerheten försämras, om du gör så att skyddet sitter åt.

Jag kör mycket enduro och alla mina skydd är Alpinestars för då vet jag att jag är väl skyddad och med perfekt passform och komfort!
Jag anser att dom har dom bästa skydden, så kolla på deras hemsida efter ryggskydd.

Jag kollade nu och såg att Alpinestars även har ryggskydd specifikt för alpinåkning.
Bättre skydd och komfort än deras tror jag inte du hittar.
Självklart blir ju då prislappen därefter...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.