Ryggsäcksjunglen och jag.

Hårdtesta...

Om man köper hos t. ex. KG-Johnsson i Solna har man öppet köp i tio dagar. Det är då helt ok att packa säcken full hemma och trava runt vardagsrummet eller kvarteret för att testa.

Det är extremt viktigt att man kan testa ryggan med verklig vikt. Bärkomforten är den enskilt viktigaste egenskapen hos en rygga. Först när man har ett antal kandidater i rätt pris/storleksklass bör man börja titta på de övriga detaljerna.

Min åsikt förstås,

/J.
 
Det finns bara ett märke som gäller...

... och det är Lowe Alpine. Bättre ryggsäckar får man leta efter - och framförallt bättre priser!
De har allt ifrån mycket tekniska klättersäckar till mycket "rena" expeditionssäckar. Och de funktioner som finns FUNKAR för en gångs skull, tro mig.
För 2500 kr får du definitivt en mycket bra Lowe-säck, kolla på:

http://www.cham3s.com (inte så mycket säckar on-line dock)
http://www.sportsnet.se
http://www.addnature.se

Dessvärre finns det ingen agentur för Lowe Alpine i Sverige längre (Lundhags hade den tidigare). Man kan ju dock ringa till Lundhags & kolla, kanske har de några säckar kvar...

Lycka till i djungeln ;-) / Magnus

PS. För mig är det "aldrig mera Haglöfs" som gäller för både kläder, sovsäckar och ryggsäckar. Varför betala 1000-tals kronor för skräp? DS.
 
...glömde nämna en sak...

...och det är att de flesta ryggsäckar har en svart insida. Vilket gör att det är fullständigt omöjligt att hitta saker i detta "svarta hål" såfort man inte är ute i solen. Detta har dock Lowe Alpine tänkt på och har en ljus/grå insida på de flesta säckarna...

(Såklart ;-)

/Magnus
 
Varför Trolltind?

Det skulle vara intressant och höra varför du valde Norröna Trolltind istället för Haglöfs Victor eller Lundhags V8.

Mvh Martin
 
Norröna

Vann ju i Utemag. med Lundhags V12 som två och Victor på tredje. Utemag #2 2000

Den Norröna som vann var Jostedal som just i testet var en dammodell. (Röd!!).

De hade ju inte med de "dyra" varianterna. Dock var Norrönan dyr, 3495 kr.

Victors utlåtande var att den var bärbältet säckade något vid tung last och det tappade den en halv poäng på.
Medans Lundhags V8 som var med i samma test ihop med V12 hade det problem som har nämnts här på forumet på SHOSHO´n att det glider i justeringsremmen för rygglängden.


//ANEKDOT//
Följde en länk till en tysk sida för att se priserna på de omtalade Berghaus säckarna.
Sidans framsida pryddes av en attackhelikopter.
Den liknade mer en soldier-of-fortune sida.
Det gav mig signaler om Berghaus kunders läggning:))
 
Därför

Därför att den var skönare emot ryggen, hade skönare inte lika stort och klumpigt höftbälte. Plus att norrönas rör sig med höften.
Den kändes enklare och renare än Lundhags som jag tyckte hade för mycket extra saker som mest kändes i vägen.
Nackdelen var att den inte har en öppning ner till utan på sidan men då har man i och för sig ett blixtlås som inte är böjt = mindre risk att gå sönder
Sen tror jag norrönas egna sidofickor är rätt dyra oxå men man kan nog köpa några andra om man vill ha billigare.

/ Anders
 
Hej,
Du menar inte möjligtvis följande sida:
http://www.ranger-shop.de/main/index.htm?

Om du hade tittat mer på sidan hade du märkt att detta inte är någon vanlig friluftsbutik utan mer av ett militärt överskottslager. Dessa affärer använder gärna olika typer av stridsfordon för att marknadsföra sina produkter. Så även i Sverige.

Sen råkar faktiskt Berghaus Vulcan vara en militär ryggsäck som lämpar sig lika väl för civilt friluftsliv.

För övrigt har jag varit i kontakt med detta företag och de säljer inte längre några Berghaus säckar av modellen Vulcan.

Mvh/Johan
 
Hårdtesta

Hej,

Alla seriösa butiker låter dig få säcken på öppet köp. Då kan du ta hem den, packa den och testgå den med kängor.

Är väl att föredra om man inte är alltför lat.

En annan åsikt som jag kanske kommer att få lite stryk för här på forumet är att de flesta säckar går att ställa in extremt mycket nuförtiden. Detta innebär ju också att du kan få många olika säckar att passa din rygg. Jag tycker nog att om funktioner, kvalitet och sist men absolut inte minst hur du gillar säcken generellt (typ utseende, stil, osv.) väger ganska tungt, i alla fall när jag köper säck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.