Storlek på ryggsäck till kort tjej

Hej!

Jag tillsammans med ett gäng andra scouter far i augusti till Abisko på fjällvandring i en vecka. Detta är min allra första fjällvandring.
Inför vandringen skall jag skaffa en ny ryggsäck, men är lite osäker på vilken storlek jag skall välja. De modeller jag främst spanat in är Haglöfs Oxo q 650 och Haglöfs Sumo 75/95. Eftersom Haglöfs Oxo:n finns i dammodell ser jag den som ett bra alternativ, men jag är fundersam ifall 65 l räcker. Jag vill gärna skaffa en lite större ryggsäck som jag kan använda vid resor, större läger då det finns behov av en större ryggsäck. Men, Sumon finns ju inte som dammodell. Jag är ca 162 cm lång och har relativt kort rygg, så jag undrar ifall Sumons bärsystem passar mig då?

Har kollat pris på Haglöfs ryggsäckar på nätet och jämfört svenska och finska hemsidor (jag är från Finland). Prisskillnaden ligger i vissa fall kring 300-400 kr. Haglöfs ryggsäckar i Sverige är billigare än i Finland. Skulle därför gärna beställa via nätet. Nackdelen är ju då att ifall jag beställer en ryggsäck, provar den hemma,konstaterar att den inte är bra och skickar den tillbaka så hamnar jag att betala extra frakt. Dessutom är det inte så länge tills vandringen, så jag hinner knappast beställa en ny isåfall. Knepigt, knepigt.

Tacksam för tips och råd kring detta!

// Maria
ms.sandvik@gmail.com

Jag skulle titta på lätta och något mindre säckar, 65 liter som väger 3 kilo låter tungt tycker jag. Kolla Osprey Ariel 65 tex, 65 liter 2 kilo. Eller ännu mindre, 55 liter borde räcka.
Har själv burit tungt i tung ryggsäck och det är inte så kul. Jag provar i år det omvända en Osprey Exos på runt kilot. Och faktum är att det är inte troligt att du bör bära så tungt så att du behöver en jättesäck med tanke på din längd (eller vikt snarare men det vet jag ju inget om)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips