Ryggsäcksjunglen och jag.

Tänker inte lägga mer än 2500 kr på en rygga.
Skall fungera till "allt".
Har inte för avsikt att hänga och dingla på K2, deltaga i Raid Galoise, släpa den efter en kamel i Kalahari. Men möjligen en båtluff, fjällvandring, backpacking i asien eller sydamerika och andra lagom adrenalinstinna och äventyrliga resor.

Storleken skall inte vara mer än MAX 70 liter.
 
Ungefär samma krav

Jag tycker att du ska titta på Haglöfs Victor 60-70 och Lundhags V8 >70. Victor kostar ca 2500 och Lundhags ca 2000.

Jag är ute efter en säck till liknande aktiviteter som dig och håller just nu på att jämför dessa säckar.

Mvh Martin
 
Victor

Är en ryggsäck som jag också tittat på men det är lurigt att nå saker i botten utan att riva ut allt.

T ex Shosho har en längsgående blixtlås som gör den
åtkomlig.

Varför har du fastnat för de två ?
 
Passformen/priset

Jag har kollat på många säckar. Vissa sållas bort pga för högt pris och vissa sållas bort pga för dåligt bärsystem, tex Shosho.

Både Victor och V8 sitter mycket bra på mig och ligger i rätt prisklass. Nu är det bara att försöka att välja nån av dom. Eller finns det fler kandidater?

Martin
 
Regnskydd

Finns det väl inbyggt på Lundhags men på Victor så
måste man ha en löst som man skall komma ihåg och inte tappa.
Man kan göra Victor väldigt "ren" och inte ha så mycket snoddar överallt.

Lundhags är dessutom nykomling. Det kan både vara bra och dåligt.

Du nämnde dåligt bärsystem. Vad utmärker ett sådant?
 
Dåligt bärsystem

Passar den inte på din rygg så är det ett dåligt bärsystem. Spelar ingen roll om säcken kostar 5000 eller 1000 kr.

Lundhags har en del fördelar som Victor saknar och tvärtom. Det som imponerar på Lundhags är bärbältet. Man drar åt det från kroppen istället för mot kroppen som på de flesta andra säckar. Frågan är ju hur viktigt det är..? Ingången mitt i säcken på Lundhags känns lite vek. Då är det kanske bättre att inte ha någon som på Victor. Fördelen med Victor är ju som du säger, man kan skala av den till en enkel säck.

Martin
 
Är Victor

ställbar i ryggen?

Det har ju förekommit andra säckar här på forumet.
Norrön, Berghaus m.m
Berghaus är ju den som haussas mest här på sidan men är den för avancerad? Dyr som bare den är den iallafall.

Dock skulle det kännas bra att någon sa:
Niclas, kolla bara på dessa två.

Matrialet i väven är ju en annan sak man undrar över. Jag är ju vanligtvis en GoreTex förespråkare och gillar även Cordura och Kevlar som jag har på utsatta ställen på mina kläder.
Dock ser man inte något om detta. Bara en massa "R" efter alla fina namn.
 
Jag förstår

Jag känner igen mig.

För ett tag sen läste jag också igenom allt i Transportera forumet och insåg att det var väldigt delade meningar om allt möjligt. Och det är det ju, självklart. Det gäller nog att lite hälften på råd och hälften på dig själv och sen bestämma hur mycket man vill satsa på en rygga. Då kan man avgränsa och få ett par stycken som man sedan kan hårdtesta.

Martin
 
Utveckla

Kan du utveckla det där med att hårdtesta ryggsäcken, hur gör man det i butiken? Jag vet att tex Tyska friluftsbutiker ibland bygger upp lite "terräng" där man kan testgå tex kängor. När man provar en ryggsäck i affären bör man ju prova den med rimlig vikt i den men så mycket mer kan man väl inte göra?
 
Hårdtesta

Med hårdtesta menar jag:

1. Testa i butik med vikt
2. Dra och öppna och stänga alla dragkedjor och stroppar
3. Läsa allt om säcken (tidningar, tester, leverantörer, utsidan)
 
Norröna

Kan jag få rekomendera att ni prova norrönas trolltind,
60 liter, ej reglerbar rygg men med rörligt höftbälte och väldigt skön mot ryggen. Pris 2200.
Det var den jag valde efter att ha testat både Lundhags och Haglöfs

Lycka Till

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.