Härmed säger jag adjö till en trogen vän..

  • Trådstartare Fritidsledare@telia.com (Jonas)
  • Start datum

Fritidsledare@telia.com (Jonas)

Gäst
Hej allesammans..


Efter att ha hjälpt mig med att bära saker i mer än 52veckor (slutate räkna då) under 6 år... och med vikter högt över rekomenderade värden.... så har nu min vän börjat tappa stinget.. Har lagat den nu för sista gången..


Så min fråga till er är.. vet ni någon ryggsäck i klass med Haglöfs Shosho 55Mcs.. dvs jag söker en säck som är lättpackad, softpack, mycket god kvalitet i sömmarna och tyg.. rejälla lösningar som håller.... Har funderat på Mjölner.. någon som har erfarenhet av dem... Vill bara ha egen erfarenhet och inte försäljnings argument..


Mvh friluftshälsningar Jonas
 

Johan Rundberg

Gäst
Allmänt om Klättermusens bärdon

Hej,


jag har använt Klättermusen Granit som bygger på samma idé (V-fri bärsystem).


Fördelar: mycket bekvämare gång än med traditionella bärsystem, ledigare och naturligare.


Nackdelar: Inga alls, som jag känner till. V-fri är enligt min erfarenhet överlägset konventionella system i de allra flesta situationer.


Kvalitén på sömmar, tyg m.m. är skyhögt över t. ex. Haglöfs, på den punkten finns det få tillverkare som är i närheten.


Jag pensionerade min säck (ville ha en ramsäck) efter 7 års användning (ca 5 veckor/år); det enda som syntes i slitageväg var att bärremmarna hade blivit lite fransiga där remmarna snuddade vid höftbältet. Möjligen var den lite solblekt också, men det var allt.


Mvh,


Johan
 

Markus

Gäst
Läs inlägg 89 (2) !!!

Varför inte ta och gå igenom rubrikerna nedan,där finns mycket matnyttigt. Särskilt vill jag rekommendera inlägg 2 i debatt nummer 89. Där talar insändaren om egna upplevda fördelar med Mjölner säcken.


/Mackan
 
Haglöfs Victor

Jag har haft min Climber 80 flera år och är mycket nöjd.
Climbersäckarna är betydligt robustare än shosho, jag har gått 6 dagar med ca 35kg utan problem (Göran Kropp hade 60kg i en likadan). Remmarna är lite hårda i början, men mjuknar efter ett tag.


Skaffade nyss en Climber 50, har inte hunnit använda den så mycket, men den verkar bra. Massor av fästen utanpå om man vill ha med sig mer eller sätta på sidofickor (Fjällrävens är mycket bra och täta).


(Nu finns det nästan likadana säckar som heter Victor)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.