Jag får inte plats i ryggsäcken

Bakgrund: Jag och mitt sexåriga barn skall ut och vandra 5-6 dagar i Vättlefjäll. Målet är att slippa proviantera.

Idag knödde jag ner köket, en sovsäck, tre liter vatten, två tjocka fliströjor, två vanliga dunkuddar och en tarp. Dunkuddarna symboliserade den andra sovsäcken. När jag gjort detta vägde ryggsäcken 10 kilo och var fullpackad men lätthanterlig. VadVad som inte kom med var:

Liggunderlagen
Maten
Regnkläder
Klädbyten
Personlig hygien, medicin och första förband

Det känns som att jag skulle vilja packa lite både ovan och under sjävla säcken, vad är normen här? Tyngs närmast ryggen och långt ner eller vad gäller?

För tillfället känns det som att en 190-200 liters säck hade varit rimlig, måste nog iaf byta upp till en 70 eller 80 liters...
 
Vikt ska in så långt mot ryggen som möjligt. Inte för högt om du har en hög säck, då kan du få rejäla skador i ansiktet om du styper. Ta bort fleecetröjorna och ersätt med volymbesparande ull eller liknande.

// jocke
 
Förslag

Har även själv erfarenhet av att vandra med barn. Mitt förslag är att du låter barnet bära sin sovsäck och ett liggunderlag, ser stort ut och är vettigt i tyngd för barnet. I värsta fall får du bära barnets ryggsäck på bröstet vid behov. Min erfarenhet är att om barn bär lite grann springer de mindre fram och tillbaka och orkar därmed också längre samt att resan blir roligare. Barnet kan säkerligen också bära sina värmeplagg som är lätta och skrymmande. Jag har läst att barn kan bära sin egen ålder i vikt. Min femåring bar ifjol ca 3 kilo utan problem.

Utifrån detta kan du själv spänna liggunderlaget utanpå (under/sida/mitt bak) ryggsäcken. Du bör med detta kunna göra plats för mat och kök etc. i din ryggsäck. Tält kan lämpligen spännas under topplocket. Regnkläderna kan du spänna på topplocket på ryggsäckarna.
 
vatten

även om jag förstår att bäckarna och källorna i vättlefjäll numer inte är så rena som när jag var barn där, borde du kunna tanka efterhand med lite planering. 3kg är mycket att bära på.
Dun och ull fyller mindre och värmer bättre än fleece. Ombyten, begränsa till förstärkning.
Packar du sovsäcken i liggunderlaget, i en sopsäck under ryggsäcken har du vunnit den volymen...
Barnet bär sin bädd och regnplagg, jämte 1/2 liter vatten.
Det rymms nog. Trevlig tur!
//J
 
Tack för era synpunkter.

Jag skall absolut kolla möjligheterna att hitta mer energi/platseffektiva förstärkningsplagg. Beträffande att grabben skall ha egen packning så är det en självklarhet. Jag tror dock måttstocken lika mycket som man väger är aningens trubbigt. Han är van o springa i skogen med ryggsäck så den biten kommer funka, jag hade tänkt han kunde bära på en del av maten, kanske alla mellanmål eller så.

Jag skall nog in och titta på en större säck idag också. Tillsammans med lite lösa remmar etc för eventuell utomhavandeskapspackning. :)
 
Ja du får nog tilldet till slut,skipper69, min första tanke var att sovsäck, tarp, kläder o sånt har man utanpå packningen i packsäckar eller nåt, i ryggan mat, kök hygien,sjukvårdsgrejor, vatten, mm
Men du är ju inne på rätt linje så det här fixar du, jättekul att du intresserar dig för barn så att de kommer ut i skogen.
De kommer aldrig att glömma dig i livet sen, jag vet...
Lycka till skipper !
peter1959
 
Jag reagerar över att två normala dunkuddar får symbolisera EN sovsäck. Det kanske kan vara mer kostnadseffektivt att skaffa mindre sovsäckar än en större ryggsäck? Bara en tanke. Själva har jag nu testat Clas Ohlsons säck Asaklitt, och är mycket nöjd både med pris, volym och värme...
 
Jag reagerar över att två normala dunkuddar får symbolisera EN sovsäck. Det kanske kan vara mer kostnadseffektivt att skaffa mindre sovsäckar än en större ryggsäck? Bara en tanke. Själva har jag nu testat Clas Ohlsons säck Asaklitt, och är mycket nöjd både med pris, volym och värme...

Haha, jo, jag överdrev nog utrymmet lite där, men jag var inne och kollade på några riktiga lättviktssäckar och de var inte särskilt mindre volumiösa än de jag har. Även om en säck bara hade tagit upp plats som en enda dunkudde skulle jag ha platsbrist.
 
Nu kan ju en dunkudde vara ganska olika stor. Annars är det väl så att en sommarsäck i dun, sällan är större än två kaffepaket, men ibland en del mindre.
 
Komprimera! Det går att trycka ihop prylar mer än man tror.

Kläder går att få väldigt kompakta om man är noga när man packar. Vik och rulla ihop hårt och packa i packpåsar, så det inte rullar upp sig igen, så bör du spara några liter.
Går det att få ut mer luft ur sovsäckarna? Där kan också finnas volym att spara.

Själv så ska jag försöka gå från en 65 liter säck till en på 44 liter senare i sommar, men jag ska å andra sidan inte ha med mig barn ut.
:)
Ola
 
Min sovsäck (som går bra åtminstone ner till nollan) blir komprimeras till 2-3 liter ungefär. Det får mig att fundera på om du har komprimerat sovsäckarna ordentligt. Två kuddar är STORT!

Sen är det som någon skrev möjligt att komprimera även kläder en hel del.

/OJ
 
Det finns säkert flera liter att tjäna på att komprimera ännu hårdare. Den sovsäck som var med i testet har fyra kraftiga komprimeringsremmar som var maxdragna, men den är ändå inte extremt liten. Jag bytta säck idag iaf till en 75 liters. Skall testpacka när jag kommer hem igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
majjen Var hittar jag många ryggor? Transportera 17
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
bowall Jag höjde på ögonbrynet... Transportera 5
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3
såg de får nog bli en snugpak bergen 100 Transportera 1
EUV Hur får ni i allt ? Transportera 70
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
Chamonix 17/1 (Plats i bilen) Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.