Hur får ni i allt ?

Har spanat in diskussioner runt ryggsäckar och ser att de flesta rekommenderar 50-60L för veckoturer med tält.

Jag förstår inte hur ni kan få i allt som behövs för en tälttur inkl mat i en 60L säck.
Bara maten tar ju nästan halva säcken, sen ska allt annat in.

Kan någon förklara ? Jag har provpackat min 50L säck men det fanns ingen chans att det skulle gå och det värsta var att en 60L säck hade inte hjälpt.

När man sett de vikter många av er kommer ner i för ovan nämnda packning blir jag än mer konfunderad. Har själv genom alla år bantat på rätt bra gällande vikt men det är en bit kvar om man säger så. Kan man verkligen behålla samma komfort både gällande lägerlivet samt bärandet, tänker då på bärsystem och säckens bekvämlighet ang bärandet.


Mvh
 
Mat kan med fördel bytas ut mot 2 liter matolja, det är bara att dricka och du behöver dessutom inget kök....

Jag förstår inte heller hur folk gör.
 
Jag fattar inte heller hur jag gör

Tilläggas skall ju att, allt skall ner i säcken! Inget tingel tangel på utsidan!

Komforten blir ju högre om alla "bra ha" saker lämnas hemma.
Jag satt ett mål på 15 kg/vecka inkl allt på ryggen (utan kassar i händerna) fick med 1,2 liter vin i det också, det kallar jag komfort:)
 
Min 50 l-säck är halvfull om jag inte har mat med mig.

Men det går ju kanske lättare att tala om hur du ska göra om du talar om vad det är du försöker få ner i säcken (utöver maten).
 
Några tips, eventuellt

Hej!

Ja, packning av vandringsrygga är en hel vetenskap...
Förmodligen hinner nån annan svara samtidigt, och kanske mer utförligt? Men jag testar att ge några tips!
Kom hem från fjällen med nattåget i morse, så erfarenheterna är åtminstone rykande färska...! :)
Vi vandrade 2 veckor, 2 personer, med tält. Varsin 65-liters ryggsäck, och ingenting utanpå säcken, allt inuti. Säckarna vägde ca 22kg/st vid start, 15 vid slut.
(En 50L-säck låter lite litet, men går nog om du hänger en del utanpå! Inte optimalt, men...)

Kläder - flexibla lager-på-lager! Inga jättetjocka kläder.
Ull luktar inte illa, så inga/få extra ombyten behövs. Går snabbt att tvätta och torka också. Vi hade per person: 2*t-shirt (ull), 2*underställströja tunn+tjockare (ull), 1 underställsbyxa (ull), 1tunn fleece, 1 vandringsbyxa, skalkläder. Kallt - allt på.
Sova - annan tunn t-shirt innerst, sen samma kläder som på dan, efter behov...

Vattentäta packpåsar för komprimering -sparar massor av plats!!! (Och håller allt torrt, som bonus...)

Mat hade vi mycket hemtorkat. Roligare än frystorkat, och billigare. Men nästan lika plats-ekonomiskt!
Tunn spaghetti (3min) tar mindre plats än nudlar eller makaroner. Couscous är toppen.
Bort med alla onödiga förpackningar.
Går du förbi stugor med proviant - komplettera på vägen (men sortimentet börjar bli uttunnat nu på hösten...) (Vi hade med oss allt från start utom 1 pkt havregryn...)

Liggunderlag - de uppblåsbara som går att vika på mitten i bredd tar mindre plats! (men förmodligen har du redan dina såna grejer...)

Och inte ta med nåt onödigt, såklart...

Kan du lägga ut en packlista så kanske du kan få mer konkreta tips?
 
Hjärnan

är oftast största bromsen för omtänk. För såhär har jag gjort och det här måste med....
Utgå i stället från hur lite vill du bära, vad får det kosta och vad har du....
Att i steg 1 gå från 80-50 liter utan att byta både tänk och pinaler är ogörligt.
Men billigare än att gå via 65l säcken...
Själv har jag prövat att cykla med reservslang och plaskort, jo jag hade regnjacka med men saknade svårt tunna tröjan i passens nerfärder....
Men 2l vin och 3 kg kameraväska fyller och väger oavsett totalvolym.
Men berättar du vad du vill och vad du vill packa så kan du säkert få våra bästa tips....
//J
 
Förtydligande

Jag menar när jag ska ut på ensamvandring, annars kan man dela kök och tält och då finns kanske chans att få ner nästan allt.

Tycker att jag ligger viktmässigt ok med 17-18kg för en vecka (ink allt) men att klämma ner det i en mindre säck än 70-75L går bara inte. Jag har aldrig grejer utanpå ryggan om det inte är något som ska torkas.
 
Hjärnan

Jag håller med och förstår att det måste till en annan approach men det värsta är att jag i dagsläget tycker att jag har dragit ner på allt, allt som jag är villig att kompromissa bort iaf.

Vikten är helt ok för min del men skulle vara skönt att kunna använda en 60L rygga istället för en 85:a, speciellt när man ser att så många andra lyckas med marginal.
 
Jag menar när jag ska ut på ensamvandring, annars kan man dela kök och tält och då finns kanske chans att få ner nästan allt.

Tycker att jag ligger viktmässigt ok med 17-18kg för en vecka (ink allt) men att klämma ner det i en mindre säck än 70-75L går bara inte. Jag har aldrig grejer utanpå ryggan om det inte är något som ska torkas.
Jag är bara jag!
Titta på min tråd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.