Hur får ni i allt ?

Som sagt: sovsäcken är den enskilt största boven. Jag hade tidigare en syntetsäck på 1,6 kg som dödade utryme i min Vulcan, så jag kan förstå hur stor en säck på nästan 2 kilo är. Den fyller nog ut nederdelen på ryggsäcken ganska fint :)

Sen tar ju tältet en del plats, även om det inte är jättetungt. Många och långa bågar, dock. Har du bågarna löst eller ligger allt i samma påse? Lösa bågar (nedstuckna i ryggan) och komprimerat tält spar utrymme.

Undrar om en bra riktlinje är det som Britt nämner: att basutrustningen ska ta halva volymen?
 
Jag får väl kontra med en fråga, hur orkar ni dra runt på dessa 20+ kg och tycka att det är komfortabelt?

Jag packar ca 15-16 kg med mat för 2 veckor och har aldrig känt att jag saknat något eller tyckt att något är obekvämt. Att jag packar lätt betyder också att jag kan gå distanser som de som packar mer aldrig kan uppnå, om jag vill göra det.

Vissa dagar går jag gärna 4-5 mil istället för de distanser som vandrare med 20+ kg bara går på två dagar möjligen? Att jag har möjligheten gör vandringen mer flexibel och att man inte har mycket på ryggen gör att vandringen lätt blir för njutbar ;)

Jag har lite listor, gamla som ska uppdateras, men som ger en inblick i vad jag packar. Det kommer en artikel om hur jag packar med foton inom kort (att man alltid ska lova saker... ).

// Jocke
 
En bild från en av sommarens vandringar...

2838578733_fc0e1aae2c.jpg


Ryggan innehåller på bilden basutrustning för att klara av tältning på högfjäll samt mat för 5 dagar och köksutrustning för 2.
Volymen på oranga påsen är 50 liter och den är allt annat än fullpackad som synes.
Gröna påsen högst upp är tarptältet, det enda som ej packas i ryggan, liggunderlag mm får plats i.

Målmedvetet bantande av utrustningen under ett antal års tid gör att första årens fjällvandringar med 100-liters-/30kg säckar känns tacksamt avlägset:)
 
Fast ibland så måste man ta fram stora säcken - 100 liter + 2 st 20 liters småsäckar.
Ändå fick inte allt plats inuti.

2838612581_e5b1f9a451.jpg


Men då är det utrustning för 2 vuxna + 2 barn som skall vara ute 6 dygn å andra sidan:)
 
*suck*

man måste inte gå hela vägen, 100% UL är naken med en heliumbalong i stjärten.. någonstans möter teorin verkligheten.. det är en jäkla skillnad vad jag behöver i komfort och vad jag + fru + två hundar "behöver".. jag gillade kvarnträsks bilder, så e fan verkligheten.. det är allt från 7-35kg på en vecka beroende på situation och sällskap.. det viktigaste är att man "tänker" rätt hela tiden opch inte tar med onödiga grejer och att man köper rätt grejer när något byts ut.. jag kommer ihåg idiotpackningarna när jag gjorde min värnförmån, jag lovar att vi tänkte UL hela vägen ut, ingen tog med något extra när man veta att dom kommer att fylla på med minor, ammunition, båtar , radioutrustning och annat jävelskap, inte ett plåster för mycke..
 
En bild från en av sommarens vandringar...

2838578733_fc0e1aae2c.jpg


Ryggan innehåller på bilden basutrustning för att klara av tältning på högfjäll samt mat för 5 dagar och köksutrustning för 2.
Volymen på oranga påsen är 50 liter och den är allt annat än fullpackad som synes.
Gröna påsen högst upp är tarptältet, det enda som ej packas i ryggan, liggunderlag mm får plats i.

Målmedvetet bantande av utrustningen under ett antal års tid gör att första årens fjällvandringar med 100-liters-/30kg säckar känns tacksamt avlägset:)

Jag är imponerad!
 
Måste va besvärligt o ha allt inuti ryggan,så här ungefär gör jag, men de e klart jag är ju gammaldags, en sån där som snart inte finns mer....
 

Bilagor

  • rygga.jpg
    rygga.jpg
    37.7 KB · Visningar: 537
päeng;383362 sa:
Jag finns också än så länge! Packar i stort sett likadant.
Bakåtsträvaren Pär
Kuuul päeng !!!
Då är vi två som inte simmar (flyter ?) med strömmen som döda sillar gör, vi simmar mot !
Finns ngn mer därute som "bakåtsträvar" framåt.... ?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.