"Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter?

Hejsan
Jag och min pojkvän skall om 3 veckor ut på vårt första "stora" äventyr i Sarek. Kvikkjokk-Staloluokta på max 4.5 dagar (då helikoptern åker eftermiddag dag nr 5). Vi har köpt in det mesta som kan behövas och lånat det som lånas kan. Har inte vägt in våra väskor änn (då halva packningen ligger i sverige och andra halvan tillsammans med oss vandrare finns i ungern).
Vi har en dag på oss från att vi anländer till sverige till att vi ska sitta på tåget på väg upp till norrland så vi måste ha allting ganska välplanerat. Jag gör ingenting annat om dagarna än att sitta hemma och jobba/planera så på papper funkar allting som det ska med vår planerning men vi vet inte riktigt hur det går med praktiken.

1) Vad bör vi ha för mat? Vi är båda väldigt långa (190 cm), han är lite mer vältränad än jag då han även är löpare (springer halvmara utan problem). Ska man räkna kalorier när man planerar sin mat för att inte äta för lite? Några tips på bra burkrätter eller fjällmattips eller kanske en sida som listar allt?

2) Mygg, vad använder ni för myggmedel?

3) När vi dagvandrar i bergen runt om Budapest här i ungern så tar vi i lugn takt (och lätta ryggsäckar) 10 km på ca 3 timmar. Kan vi då vara lugna med att planera in 20 km per dag i norrland? Med packning på ryggen gå ca 7-8 timmar och 8 timmar sömn kan man ju räkna på ca 8 timmar slappa, äta eller möjligen gå lite längre för att hinna fram i tid etc. Låter detta genomförbart?

4) Hur planerar ni resan upp? Jag planerar att i morgon boka hela resan genom SJ, har någon nån erfarenhet med detta? Är det smart att boka ett paket eller ska jag ta kontakt med bussbolagen där uppe och boka resor separat?

5) Slutgiltigen, jag känner till anasys.se/vandring men finns det någon annan bra vandringshemsida där man kan få lite tips inför vandringen?

Tack på förhand
Jennica
 
Vilken rutt har ni tänkt er?? 4,5 dagar är alltid väldigt lite tid när man pratar Sarek och det behövs inget stort missöde för att bli fördröjd i dessa trakter. Jag har tex råkat ut för att inte komma över ett vad längs min planerad färdväg. Att då ha en väntande helikopter och ingen tidsmarginal är ingen drömsituation.

För att svara på några av frågorna:

1) Frystorkad mat är enkelt och ger den energi ni behöver. Beställ redan nu så finns det hos er när ni kommer till Sverige :)

2) Har aldrig haft med mig myggmedel i Sarek

3) Beror på vilken rutt ni tänker ta

4) Tåget kan du boka i förväg, bussbiljett köper du på plats!

5) Sök/fråga här på Utsidan så finner du massor med tips :)


//Björn
 
Angående mat: Burkar är tunga, så det är ingen vidare idé. Vanliga halvfabrikat som pasta, couscous eller mospulver och pulversåser eller -soppor funkar bra. Det finns frystorkad specialmat, men den är ofta onödigt dyr.

Vakuumförpackad bacon kan hålla sig några dagar. Rökt korv, typ ölkorv eller salami, håller sig länge.

Om man har pulversåser som ska kokas med mjölk så funkar det bra att blanda med rätt mängd torrmjölk.

Norrbottens länsstyrelse har en webbsida med information om nationalparkerna och reservaten i Norrbottensfjällen: http://www.fjallen.nu/parker/sarek.htm
 
Om ni tänkte vandra i Sarek så kanske ni blir besvikna. Det är bara stugorna i Tarraluoppal som befinner sig inne i Sarek. Nätt och jämt.

4,5 dagar låter snabbt men det går säkert. Drygt 2 mil per dag och ganska lättvandrat för det mesta. Den besvärligaste sträckan tycker jag är mellan Njunjes och Såmmarlappa. Där är det ganska blockit bitvis.

Burkmat skulle jag försöka undvika för viktens skull. Såmmarlappa och Tarrekaisestugorna brukar ha försäljning av torrvaror, godis och läsk om ni inte vill bära med er allt.

Jag brukar ha en myggjacka, men annars är väl 'Mygga' vad de flesta brukar ha med sig.
 
1, Jag brukar äta mest enkla pastarätter, särskilt tortellini. Choklad eller annan snabb energi är också bra att ha. Jag tycker att det mesta frystorkat smakar rätt tråkigt och en del är också i minsta laget.

2. Jag använder djungelolja, de flesta myggmedel fungerar om man är generös med dem. En tunn långärmad tröja och en keps är också bra skydd. Hittills i år har det inte varit så mycket mygg i södra Padjelanta.

3. Går ni längs Padjelantaleden är 20 km per dag definitivt möjligt om ni inte bär för tungt. Ni får dock räkna med att även första dagen blir kort, kommer ni med bussen till Kvikkjokk samma dag så kan ni inte börja gå förrän på eftermiddagen. Ungefär till Njunjes är en lagom sträcka den dagen. Det innebär naturligtvis att ni måste gå längre någon annan dag. En dag till vore nog trevligare så har ni lite i reserv.

Tänk också på att ha med kontanter, båten i Kvikkjokk kräver det och det är också bra att ha så att ni kan sova inne eller laga mat inne någon gång om vädret är trist. Stugorna inne i nationalparerna (Darreluoppal, Duottar och Stáloluokta) tar inte kort (http://www.padjelanta.com/se/stugor/index.asp).
 
Går ni i Tarradalen (Padjelantaleden) och är i god löpar/vandrarkondition är 20km/dag högst troligt att ni går.
Jag är inte i så gott skick för vandring själv längre,men det var inga problem att gå denna sträcka med 3 övernattningar i fjol.Då började jag att gå på eftermiddagen från Stalo.
Myggolja/stift räcker gott mot mygg,tunna kläder är bättre.Sen är det inte så myggigt om tre veckor heller.
 
På min premiär tur förra året blev jag tipsad om att ta med pulversåser o pasta vilket jag gjorde. Helt värdelöst om du frågar mig. Det lilla det smakar hade man hellre varit utan. Min extra kryddor tog slut 2/3:e dagen. Dessutom genererar det en massa disk.

Då tycker jag dom färdiga frystorkade rätterna är ljusår bättre o värda den merkostnad det innebär. Dom flesta har jag upplevt som helt ok kryddade. Dock så är det väl samma här att det är väl inte mer än 50% jag gillar. Men tyvärr är det ju oftast svår att prova ut dom i förväg. Nått som är "så där" hemma blir skitgott efter en dags tuffvandring på fjället :)

själv är jag varken så stor till växten eller i maten, så mig räcker en påse perfekt till. Men förstår om många kan tycka det är lite lite.

Glöm inte snacks för mellanmål. Choklad, nötter osv. Frystorkade bär livar upp morgon gröten tillsammans med pulvermjölken.
 
Härligt

Tack alla för dessa svar, underbart!

Jag har sammanfattat allas tips på mat till en lång lista, jag går nog igenom den tillsammans med min vandringskamrat och ser vad vi kan tänkas ta med oss, choklad var definitivt en bra ide som jag själv inte tänkt på. Jag älskar choklad och mina ben verkar konsumera onaturligt mycket energi när jag vandrar, blir snabbt trött. En chokladit här och där livar nog upp mig :) Hade annars tänkt ta med dextrosol godis som extrakick men den energin lär väl ta slut snabbare än den tas in.

Och mygg, lite halvblandade svar men översiktligt antar jag att jag inte kommer komma hem med något som liknar vattkoppor vilket jag nöjer mig med. Kommer definitivt ha med mig myggsäkra kläder då mygg är en av mina värsta fiende (jag tror dom gillar mitt blod lite mer än andras).

Vår tidsplan känns efter att ha läst era svar som en bra plan, vi är ganska vana springare och halv-vana vandrare. Min vandrarkompis är t.ex en halv-mara löpare och flåsar inte i uppförsbackar (som jag gör). Vi litar på vår förmåga att gå 20 km om dagen.

Resan är bokad och klar, det mesta är inköpt och vi kan inte vänta tills vi är ute i det fria.

Tack igen alla som svarat, jag återkommer om jag har fler frågor :)
 
Bokning med tåg till Kvikkjokk

Boka resan hela vägen till Kvikkjokk så får ni resplus, dvs SJ sätter in ersättningsbussar/taxi ifall tåget blir försenat. Om man inte har det så får man vackert vänta tills nästa buss dyker upp i Murjek. Inte för att SJ skulle vara försenat men ifall att;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.