Ryggsäcks test

Jag har sökt och inte lyckats finns några ordentliga tester över de större ryggsäckarna d.v.s. +100 l
Jag har tidigare haft en haglöfs topo 110l men den passade inte alls min kropp varpå jag ska ha en ny.
Då varken fjällräven lundhags eller haglöfs tycks tillverka större väskor än 100 liter har jag fått ögonen på Bergans powerframe/alpine II dessvärre finner jag inga tester (där de faktiskt testats i fjällen)
Skulle bli evigt tacksam för tips om vilken ryggsäck 100 L jag kunde söka efter och om där fanns ett test mellan den och Bergans.
Ja jag vet jag ska ha med mig mycket vara ute länge så jag behöver storleken och vikten ,sista vandringen börjades på 33 kilo och det var inget problem, och priset är inget problem.

MRH D
 
Sök på Osprey Argon 110 Review.. Finns mängder med recensioner om den slitvargen.. Jag var själv inne på den men det blev en Arcteryx istället.

Mvh // Johannes
 
Hej,

RVOPs i England moddar Berghaus Vulcan genom att på framsidan sy fast två dragkedjor så att man får fast en PLCE-ficka till. Då har rymmer denna säck 110 liter och kvalar in i din spec. :)

http://www.rvops.co.uk/berghaus-vulcan-bergen-extra-zips-605.html

Jag har en sådan konfiguration själv och kan intyga att de två dragkedjorna är mycket fackmässigt och professionellt fastsatta. Och när det gäller Berghaus Vulcan i övrigt - tja, kolla recensionerna här på Utsidan t.ex.

Innan jag valde Berghaus Vulcan tittade jag också på dessa:

http://www.rvops.co.uk/karrimor-sf-sabre-80-130-og-1828.html

http://www.cadetdirect.com/order1.php?pg=920

men fann dem lite tunga. Om pengar inte är ett problem så skulle jag kasta ett rejält öga på denna modell. Märket är väldigt respekterat.

https://kifaru.net/EMR.html

Kan sedan kombineras i oändlighet med alla deras extrafickor:

https://kifaru.net/tacticalpockets.html

/Mats



/Mats
 
Jag har haft min Power Frame ett par år nu och den är fortfarande i nyskick, trots flitigt användande.
Min först Bergans var en Alpinist Escape som också är en grym ryggsäck och då köpte kompisen Power Frame. Han kom inte överens med ramryggsäck så vi bytte och båda blev nöjda.

Hittade en recension av någon som haft otur med höftbältet men det har varken kompisen eller jag märkt nåt av på våra säckar.

http://www.friluftsnett.net/index.php?lang=sv&sida=ryggsack-bergans-alpinist-viking-powerframe
 
Norröna Recon!

Jag har Norröna Recon som jag tycker är helt suverän. Min Kajka på 100 liter tålde inte vikter på strax över 30 kg och var också obekväm med den vikten. Recon är som en dröm, det känns som att man har 5 kg mindre i säcken pga att den är så stabil och sitter så bra. Har två bekanta som har varsin och det var mycket dörför jag köpte den. En annan har en äldre Powerframe och är också nöjd han med.
 
Berghaus Crusader 90+20

Jag har en Berghaus Crusader och är helnöjd.

Inköpt på www.shop-outdoors.com (gött när punden är billig)

Bor du i göteborg är du välkommen att komma och titta/klämma/testa.

Har skrivit en liten recension.

Jag och lilleman var i fjällen i augusti och startade då med 28kg utan större problem.

/Björn
 
Har också en recon som används vid fiskeresor (har några barn att kånka åt) är mycket nöjd med kvalite och funktion. Väger bly dock så åker aldrig med på ren vandring. Snart kommer dock nya mjölner och den väger 2 kg mindre och jag gillade den äldre modellen när jag testade den så skulle jag köpa en 100l nu skulle jag vänta och känna på den.
Fast inget att klaga annat än vikten på recon.
 
Har också en recon som används vid fiskeresor (har några barn att kånka åt) är mycket nöjd med kvalite och funktion. Väger bly dock så åker aldrig med på ren vandring. Snart kommer dock nya mjölner och den väger 2 kg mindre och jag gillade den äldre modellen när jag testade den så skulle jag köpa en 100l nu skulle jag vänta och känna på den.
Fast inget att klaga annat än vikten på recon.

Mjölner är skön, men KM-litrarna i Mjölner är 0,6 Norrönaliter ca.
..undertecknad kan i princip få ner dubbelt så mycket i Syncroflex som i en Mjölner 100...

...om man nu ska bära mycket...

//J
 
Om du kikar på klättermusen och stora väskor så ta en titt/känn på att bära en Granit 100l.
Den kan du likt mjölnern samt de militära alternativen du tittar på bygga på med två eller flera sidofickor. Litrarna uppelver iallafall jag som riktiga litrar, men allt beror nog förståss på vad som skall packas i väskan. Ett liter metspö går ju inte att packa på samma vis som en liter underkläder och strumpor.
En liten notis om någon av de där militära (den med en herrans massa band fastsydda på utsidan), så verkar axelremmarna väl tunna för att bära tungt. Visst, tyngden skall inte ligga där, men bär man 30+ kilo på höftbältet så blir det med automatik en del vikt på axlarna med. Kan vara bra att väga in.
Bergans verkar ju fina, det stod mellan en sådan beggad och en ny Granit när jag köpte min säck för ett tag sedan. Enda jag kan tycka är lite omständigt med min säck utan sidofickor är att den till skillnad från många andra modeller inte går att öppna på något mer ställe än just toppen. Det innebär att all packning måste ur väskan när läger skall slås för att nå liggunderlag, sovsäck etc. Lite av den nackdelen försvinner med en sidoficka, men till kostnaden av bulkigare packning.
Nu har jag inte burit tungt med min säck (det tyngsta är 24kg under första dagarna av en 10 dagars vandring) så jag kan inte svära på att den är bekväm med 30+, men med den tyngd jag burit har inte varit några som helst problem. Detta beror nog till stor del på att jag har en rygg som passar till bärsystemet, något som är viktigare än man tror. Jag orkar till exempel inte bära 10kg lastat i min signifikante andres väska lika länge som i min, just därför att bärsystemet inte passar.

Vet inte om jag tillförde just något, men ytterligare en säck att välja på :) lycka till!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.