Ryggsäck passform

Hej, behöver er hjälp! Har nyss införskaffat mig en Lundhags v12, efter många om och med och efter flera byten då jag haft svårt att få säckar som för övrigt fått recensioner och suittit bra för övrigt att "nå ner" ordentligt, att få höftbältet att sitta över höften och inte i magen, är 197 lång. Lundhags fungerade dock som sagt men nu har jag nästa problem:
Nära jag sätter på mig säcken och drar åt höftbältet och toppstramarna ordentligt och sträcker min ryggrad så faller/tiltar/tippar säcken väldigt mycket bakåt, jag måste dra ordentligt i axelbanden, nästan till max för att få upp ryggen mot ryggraden, annars lutar den i med 2dm avstånd mellan axlarna och locket. Om jag drar upp axelremmarna tillräckligt så åker också detta höftbälte med upp i midjehöjd och det gör också ont i axlarna redan efter en kvart.

Jag lastar den med 30kg packar anligt följande:
Botten: Sovsäck, ombyten
Mitt: Tält stående, mat och några extra vikter (små sandsäckar, vill öva marschträning med ryggan) fyller ut med kläder, vindsäck och annat lätt.
Högt (några dm under axlelhöjd) : Vatten (5 litersdunk) fyller ut med regnkläder,mössar, vantar o,sv,
Sidofack och topplock:personlig utrustning. Kök och tillbehör.

Någon som har något tips? packar jag fel? Är det så att man måste gå frammåtlutad för att kunna bära den vikten? Kan jag helt enkelt glömma att kunna bära 30-35kg i en sådan här säck? Eller får jag stå ut med att jag måste dra år axelremmarna ordentligt när jag packar såpass tungt och därmed måste bära en större tyngt på axlarna?
Stort tack om någon har en erfarenhet av detta! Säljaren i butiken tyckte efter jag provat 10 modeller att denna satt bäst, men då var den bara lastad med ett tält, tror dock inte det är själva ryggsäcken det är fel på.
 
Spontant låter det som om ryggsäcken inte är riktigt anpassad för din längd trots allt.

Kan du ta en bild på hur det ser ut från sidan när säcken lutar bakåt och en bild på överdelen av bärsystemet? Kanske går att flytta på någon rem eller så.

Finns det löstagbara aluminium skenor i bärsystemet som du kan ta ur och böja så att säcken följer din rygg bättre?
 
30 - 35 kg är mycket!

Det borde fungera men det är rätt så hög vikt du talar om.
Har du sett instruktionsfilmen? https://www.lundhags.se/Produkter/Ryggsaeckar/Trekking-Ryggsaeck/V12-75/(color)/609.
Kolla filmrutan under bilderna.

Du är ju så pass lång att möjligen kan toppstramarnas vinkel bli nästan vågrät och då blir det påfrestning på axlarna. Det verkar som om du har möjlighet att flytta toppstramarna till ett övre fäste. Sitter dom där?
Toppstramarna skall bara stabilisera ryggsäcken mot ryggen, dom har ingen bärande funktion. Det borde fungera för dig. Prova ett tag till.
En allmän rekommendation är att aldrig köpa en ryggsäck utan att provlasta men det är ju det du gör nu även om det är på hemmaplan.
 
Det verkar bli väldigt topptungt som du packar. Vet inte om detta ändrats med moderna säckar men förr packade man det tyngsta i botten och det lättaste högst upp, tvärtom mot vad du gör alltså. Kan det inte vara tyngden av vattnet som fäller säcken utåt?
 
Tack skall ni har för era svar!

Lägger upp en sammanfogad bild (2 bilder på när jag har axelbandet slakt och säcken lutar, 1 bild själva säcken som är inställd på maxlängd, och 1 bild på när jag drar åt axelremmerna för att säcken skall åka in mot ryggen.

joask202: Säcken är här inställd på maxlängd och höftbältet är rejält åtdraget, jag lutar mig dessutom framåt, men som synes lutar säcken som tornet i pisa.
Möjligtvis har jag höftbältet lite långt ner, det hjälper att flytta upp det, å andra sidan blir det svårt att andas om det hamnar i midjan.
Skall kolla om aliminiumramen går att plocka ur, det är mycket möjligt!

Fjällkjell: Som du skriver blir vinkel helt vågrät, nästan negativt sluttande, verkar dock inte finnas mycket att göra åt det, de sitter på sitt högre fäste. Det är nog kombinationen 197cm lång med 30+kg i ryggan som är lite svår att få till, den sitter bättre ner mot 20kg, då behöver jag inte spänna år axelremmarna lika mycket. Det blir nog en sväng till affären igen men helt lastad.


DoktorGlas: Skall helt klart testa att packa med vattnet i botten, de råd jag fått dock är att placera tungt högt upp för att inte bli baktung men det verkar jag ju blir ändå, får prova mig fram.
 

Bilagor

  • unnamed (3).jpg
    unnamed (3).jpg
    58.1 KB · Visningar: 696
Lite svårt att se på bilden, då jag inte får någon riktig uppfattning om var dina höftben slutar, men det ser ut som om avbärarbältet sitter väldigt lågt? Ta och känn efter lite i sidan vart höftbenen slutar och försök placera mitten av bältet där. Sätter jag mitt för lågt och drar åt lite så domnar benen bort ganska omgående.

Mvh Tobbe
 
Inge vidare

Det ser verkligen tråkigt ut. Jag förstår att du är besviken.
Jag tycker möjligen också att höftbältet verkar sitta för lågt. Det borde ligga med sin överkant 3-5 cm över höftbenskammen. Slacka på remmarna, luta dig framåt och lägg upp ryggsäcken på ryggen. Börja sedan med att få höftbältet rätt, sedan sträcker du upp axelremmarna. Därefter tar du och sätter ihop bröstremmen och sist av allt toppstramarna. Om du gör så och det inte blir OK så är kanske din rygg för lång för den ryggsäcken. Dom som sålt den borde kunna hjälpa dig att hitta nåt som passar.
 
Det ser ut som att tyngdpunkten är för långt ner den ska ligga mellan skulderbladen, mer last i topplocket och dra åt remmarna så det balanserar närmare huvudet. 30+ kg är nog för mycket för den säcken, säckar liknande Norröna reccon eller berghaus är gjorda för den typen av laster. Säcken är för kort för din rygg också!
 
Spontant ser höftbältet ut att sitta en decimeter för lågt, men svårt att se med de kläderna. Kanske nytt foto i tajtare t-shirt istället? Och om du får upp höftbältet så mycket så är nog inte ryggsäcken för kort.

Du packar det tunga nära ryggen för att få in tyngdpunkten? Jag tänker särskilt på vatten och sandsäckar.

Själv skulle jag absolut undvika att gå med över 20 kg, även om jag varit några kilo över det några gånger.
 
Håller med övriga om att den verkar sitta för lågt. Samt att den ser för liten ut för din längd.

Vet inte vad säcken är tänkt att klara men 30kg+ är mycket och i princip bara militären som konkar runt på så jag hade köpt en säck för det ändamålet.

Berghaus har säckar med fixerade storlekar och med Vulcan har jag själv burit långt över 30kg+ och kan rekommendera.

Norröna har jag precis börjat prova och det verkar lovande. Den är inställbar upp till 195 tror jag.

Bergans ser lovande ut men har inte provat.
 
Möjligt att den är lite för liten men den ser absolut ut att sitta för lågt på höften. Ställ in ryggsäcken med så lösa toppstramare som möjligt annars hamnar inte axelremmar som de ska. Kanske även dra åt topplock lite så det inte hänger ner bakpå ryggsäcken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.