Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan?

För den som liksom jag letar efter ryggsäck så verkar det som om Klättermusen har något på gång!
Synd att den inte hinner komma till sommarens vandring…
 
Letade reda på den här tråden för att kunna svara i en annan tråd 😏 Klättermusensäcken har fortfarande inte kommit ut på marknaden. Och ramryggsäcken och jag kommer inte tillräckligt bra överens för att den ska få följa med ut. Trots fina tips och goda råd här på hemsidan så får jag inte till avbärarbältet på rätt höjd. Det är liksom fem cm för mycket eller fem cm för lite… Så min jakt är fortfarande igång! Nu har det gått tre år sedan trådstart, någon som sett någon ny ryggsäck med utanpåliggande sidofickor? Annars får jag fortsätta att lappa och laga min favoritryggsäck, här längst till höger på bild i Tarfaladalen…
IMG_7800.jpeg
 
Bara för att försöka förstå dig rätt: du vill alltså ha rymliga, stängbara, ej töjbara sidofickor? Eller räcker det med att de är rymliga och ligger helt utanpå huvudutrymmet, även om man inte fyller dem med något?
Är det det andra alternativet, så excellerar ju jänkarna i den sorten, med riktigt stora, rymliga men ändå hyfsat "säkra" sido- och bakfickor t ex den här med flera storleksvarianter. Själv väljer jag dem inte just av den anledningen - jag vill ha sidofickor, men när de inte är fyllda vill jag inte att de sticker ut och hakar fast i något.
Men jag är som sagt inte riktigt säker på vad du är ute efter.
 
Bäste sättet att beskriva sidofickorna jag önskar är att om jag proppar de alldeles fulla så ska de inte stjäla utrymme inne i själva säcken. Innersäcken ska fortfarande vara typ cylinderformad, inget ska bukta in. Sen om det är bälgfickor eller mer ”kub-/boxliknande” spelar egentligen ingen roll. Jag tror nog aldrig jag kommer använda ryggsäcken utan att stoppa saker i sidofickorna 😏
 
Så länge det finns saker i i huvudutrymmet buktar det väl inte in? Eller vill du kunna tömma och fylla det helt oberoende av innehåller i ytterfickorna? Känns i alla fall som de "amerikanska" modellerna med stora "slafsiga" fickor vore något att testa. Backpackinglight har en hel del sådana i olika storlekar.

PS
När jag själv vill att sidofickorna och huvudutrymmet ska fungera oberoende av av varandra, så drar jag åt kompressionsremmarna innanför innehållet i sidfickorna (och packar med lite eftertanke i huvudfacket såklart).
 
Senast ändrad:
Jag har en Haglöfs Victor som har sidofickorna fästa i ryggsäcken, Sidofickorna är stora och det får plats mycket prylar i dem. Jag fick den av en kompis som hade den stående i en garderob.
20230719_081844.jpg
 
Berghaus Vulcan säljs väl fortfarande? Min dåvarande sambo får nog räknas som bredaxlad och hon tycker den satt bra. Dock fast rygglängd så det gäller att den passar.
Jag har en Lightning 60, tältpinnar på ena sidan och duken på andra går bra. Funkar bra upp till iaf 20 kg (har inte provat tyngre). Men jag saknar att den inte har ett lock.
 
Berghaus Vulcan säljs väl fortfarande? Min dåvarande sambo får nog räknas som bredaxlad och hon tycker den satt bra. Dock fast rygglängd så det gäller att den passar.
Jag har en Lightning 60, tältpinnar på ena sidan och duken på andra går bra. Funkar bra upp till iaf 20 kg (har inte provat tyngre). Men jag saknar att den inte har ett lock.

Den säck från militära sidan av Berghaus som passar bäst in på kravlistan är en Spartan utan frontöppning. Tyvärr vet jag inte var man hittar en sådan (då hade jag köpt en). De med frontöppning blir tunga och jag vet inte exakt hur mycket vikt som går lätt att banta bort (gissar närmare kilot).
Nästa kandidat är en Centurion 45 l (65 med sidofickor) där man sätter dit ett höftbälte.
Tyvärr har jag nött hål* på min säck jag tänkte konvertera och den andra rör jag inte så jag vet inte hur enkelt/svårt det är.

*Nästan daglig användning i fyra/fem år inklusive storhadlingar med vassa förpackningar.
 
Du skriver att du "helst inte vill ha" lösa sidofickor. Det känns ju annars som den givna lösningen på ditt problem. Hitta en ryggsäck som sitter bra. Sätt dit utanpåliggande fickor. Problem solved. Du får dessutom en lite flexiblare lösning där du kan komprimera huvudsäcken med fullpackade sidofickor, eller koppla av dem om du vill ha en lite mindre säck för dagstur. Om du vill gå på vintertur kan du ha extrastav/tältstänger/snöpinnar mellan säck och ficka, eller fiskespö på sommaren. Visst, det väger lite mer än fasta fickor, men det är värt vikten. Med vissa säckar ( jag har KM-säckar i 3 storlekar och lösa fickor som passar hyfsat på alla) kan man flytta fickorna åt sidorna eller sätta dem rakt bakåt beroende på behov. Fickorna rakt bakåt med spöet innanför om man ska gå och fiska i snårskog. Fickorna på sidorna och lite lågt om man ska på skidtur.
 
Berghaus Vulcan säljs väl fortfarande? Min dåvarande sambo får nog räknas som bredaxlad och hon tycker den satt bra. Dock fast rygglängd så det gäller att den passar.
Jag har en Lightning 60, tältpinnar på ena sidan och duken på andra går bra. Funkar bra upp till iaf 20 kg (har inte provat tyngre). Men jag saknar att den inte har ett lock.
Maken har en Bergans Vulcan, har provat den. Tack ändå!
 
Kort uppdatering; hittade en begagnad ryggsäck på nätet som jag köpte på vinst och förlust. Det är en The North Face W Outrider 60, som i small-utförande rymmer 65 liter och väger 2,3kg. Inga fickor på avbärarbätet men de använder jag inte på mina andra ryggsäckar, lägger ändå sakerna i benfickorna… Många justeringsmöjligheter, bla för att ändra vinkeln på avbärarbältet. Topplocket är avtagbart och det finns rem att fästa tält mellan topplock och säck. Har bara provpackat den ochgått inomhus men den känns okej. Ska ”fjällpacka” den och gå en runda så får jag se. Ändå kul att hitta en ryggsäck som uppfyller många av mina kriterier, även om det är en äldre och inte superlätt säck 🤗
C5FFE5C5-1F37-4E02-95ED-C3C82E0493F6.jpeg
 
Senast ändrad:
Har någon nämnt Gossamer Gears Mariposa, 60 liter? Får väldigt bra recensioner för hur väl den sitter. Också en redig lättviktare på cirka 8-900 gram.
Mariposa-60-RF_1296x.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.