Ryggsäckar (igen)

Jag tror att jag har läst det mesta som står på det här forumet om ryggsäckar. Kontentan verkar vara att det beror mycket på vad man ska ha den till samt vilken väska man har nu (de flesta verkar ju tycka att de ryggsäckar de använder för tillfället också är de bästa). Jag har dålig koll på ryggsäckar, men kommer behöva en ny tämligen snart.

Jag vill kunna använda den till vandringar kring en vecka, både här i Östergötland, men även för planerade fjällvandringar. Jag vill också helst kunna ha allting i ryggsäcken, vilket är inräknat tält (tvåmanna) och annat som behövs om det inte finns någonstans att övernatta. Det är ett stort plus om det finns löstagbara sidofickor som går att konvertera till en dagstursäck, à la Vulcan/Atlas.

Så vad rekommenderas? Hur stor säck tror ni att jag behöver? Jag vill helst undvika att köpa två, så jag tar heller än lite för stor säck som går att komprimera (om än att den då väger lite mer, förstå) än att behöva köpa en till. Jag vet att detta diskuterats många gånger innan, men eftersom det verkar vara så situationsbundet, frågar jag igen.

Själv är jag 22 år, 78 kilo tung, 178 centimeter lång och rätt bredaxlad. Jag vet inte om det spelar någon roll. Det som spelar roll är att jag är student och gärna inte köper en ryggsäck för hundramiljoner. Under 3000 vore kalas, men låt inte priset hindra er från att komma med bra tips.

/Snigel
 
Hallå.

Några av mina erfenheter:
1: lowe Alpine siroco(stavfel?) ca 75 l, + 2 løsa fickor7-8l stk, topplock som lætt kan tas av, ett ytterfack på ca 6-7 l och delbart huvudfack. fin sæck men lite tung, bra med remmar før att fæsta saker på utsidan av sæcken, kompisjonsremmar, 3 stk, passar dock inte mina høfter då jag får øma høftben efter 2 timmar medfull last. burit 28 kilo på en længre tur utan problem(førutom gnagsår då) pris i norge ca 2900.-
2 søker effter en Millet sæck vid namn prolite 55+20. 1,8 kilo. ett stort fack, topplock på ca 15 liter som kan bli topptursæck, stark som f..n. en vænn har haft føregångaren på Denali med 20kilo last utan problem.den har relativt smala skulderremmar och høftbælte men har testat den lite och det funka bra. pris på nættet ca 180 dollar. den skal isåfall med till Aconcagua i 2007. tror att det var på http://www.mosejaw.com kan vara felstavat men ælg på engelsk=mose???

lycka till.

robert
 

avslutad210712

Gäst
Har/har haft en Lundhags Motion 100 liters säck och i den fick jag in allt gemensamt för två personer (tält, kök, bensin etc) samt allt personligt inklusive liggunderlag. Dessutom mat för två veckor samt mat för en vecka till en hund.

Var själv i valet och kvalet angående storleken då jag köpte ny säck i år mellan 85 och 110 liter. Lånade hem en 85 liters Osprey Crescent men den var i minsta laget så det fick bli en 110 för min del. En fördel med Osprey är att de har ett rätt intressant system för att komprimera säcken som verkar fungera också i praktiken men återkommer i det ämnet efter sommaren.

Så om du inte har hund och eventuellt kan tänka dig att ha liggunderlaget utanpå så bör 85 liter räcka till. I Ospreys fall skiljer det 100 gram mellan 85 och 110 liter så viktökningen är inte alltför stor. Osprey har inga lösa sidfickor (har inga överhuvudtaget) men däremot ett lock som går att använda som dagsturssäck. Har inte testat mer än två svängar på 3-4 km med 25 kg på ryggen men säcken känns väldigt bra att bära med. Tyvärr har den en prislapp som ligger på 4000:- så den är kanske i dyraste laget.
 
Snigel2000; sa:
Det är ett stort plus om det finns löstagbara sidofickor som går att konvertera till en dagstursäck, à la Vulcan/Atlas.
..... Under 3000 vore kalas, men låt inte priset hindra er från att komma med bra tips.
/Snigel

Varför inte just en Atlas. Jag köpte en tidigare i våras på rea från CompleteOutdoors - http://www.completeoutdoors.co.uk/default.php?cPath=116_325 - ser att de fortfarande har kvar den på rean. Den storlek som de har inne (3) bör passa dig. Inklusive frakt hamnar du på strax under 2000 kr. 80 liter utan sidofickor och ca 100 med ... och en riktigt bra säck.
Visserligen står det någonstans på hemsidan att de inte skickar utanför UK men det var inga problem.
 
tiddelipom; sa:
Varför inte just en Atlas. Jag köpte en tidigare i våras på rea från CompleteOutdoors - http://www.completeoutdoors.co.uk/default.php?cPath=116_325 - ser att de fortfarande har kvar den på rean. Den storlek som de har inne (3) bör passa dig. Inklusive frakt hamnar du på strax under 2000 kr. 80 liter utan sidofickor och ca 100 med ... och en riktigt bra säck.
Visserligen står det någonstans på hemsidan att de inte skickar utanför UK men det var inga problem.

Jag hittade också den sidan, men fastnade just på att de inte skickade utanför UK. Det där är så billigt att det nästan är fusk annars. Jag funderade på att beställa väskan till ett par kompisar som bor i London och sedan hämta den när jag hälsar på dem, skillnaden i pris betalar ju för tusan flygbiljetten :)

Men om det nu går att beställa den från UK via deras sida är det förstås mycket, mycket lättare. Rent regelmässigt antar jag att man måste lägga på moms och sånt, men hur fungerar detta i praktiken? Om jag måste lägga på 25% är det visserligen billigt fortfarande, men inte så extremt som det är nu. Hur gjorde du? Priset för en sådan väska är helt klart lockande.
 
Berghaus Atlas

Jag gillar min Atlas skarpt, inte en massa bjäfs utan bara ryggsäck.

Min storlek är 3, och ryggan sitter som gjuten, om än lite varm vilket påpekats tidigare.

Rekommenderar 'Der outdoor Profi", en webbshop på tyska Ebay. Har tagit hem en Atlas och en Munro från detta ställe. Atlas:en som togs hem åt en kompis för ca. två veckor sedan landade hemmavid för totalt 1800 spänn. Givetvis helt nya säckar.
 
Snigel2000; sa:
tiddelipom; sa:
Varför inte just en Atlas. Jag köpte en tidigare i våras på rea från CompleteOutdoors - http://www.completeoutdoors.co.uk/default.php?cPath=116_325 - ser att de fortfarande har kvar den på rean. Den storlek som de har inne (3) bör passa dig. Inklusive frakt hamnar du på strax under 2000 kr. 80 liter utan sidofickor och ca 100 med ... och en riktigt bra säck.
Visserligen står det någonstans på hemsidan att de inte skickar utanför UK men det var inga problem.

Jag hittade också den sidan, men fastnade just på att de inte skickade utanför UK. Det där är så billigt att det nästan är fusk annars. Jag funderade på att beställa väskan till ett par kompisar som bor i London och sedan hämta den när jag hälsar på dem, skillnaden i pris betalar ju för tusan flygbiljetten :)

Men om det nu går att beställa den från UK via deras sida är det förstås mycket, mycket lättare. Rent regelmässigt antar jag att man måste lägga på moms och sånt, men hur fungerar detta i praktiken? Om jag måste lägga på 25% är det visserligen billigt fortfarande, men inte så extremt som det är nu. Hur gjorde du? Priset för en sådan väska är helt klart lockande.

Nej det är ingen moms eller annat påslag ... inom EU. Däremot fick jag betala hela ca 45£ i frakt med DHL. Totalt betalt och levererat hem till huset 145£ (1945 kr). Det finns säkert billigare sätt att skicka den men det var vad de förslog och i och med att totalpriset ändå blev mer än överkomligt så godkände jag det utan att ifrågasätta det. Om du kan hämta upp den i London så spar du givetvis en del i frakt på det.
Det går inte att registrera sig som on-line-kund på deras hemsida så jag mailade dem och det fungerade bra. Då jag inte ville skicka kortinformation via mail så försökte jag skicka ett fax (trots att det står att de inte skickar utanför UK så har de faxnummer för utlandsorder!?!?). Det faxet kom dock aldrig fram (trots ok sändingskvitto) så efter någon vecka ringde jag dem och gav dem då kortinformationen via telefon. Snabbt, enkelt och vänligt bemötande. Inga problem.
Ett tips är att skicka namn och leveransadress via mail och kortinformation via telefon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.