Letar efter ryggsäck

Hej!
Jag letar efter en bra ryggsäck som jag kan ha i flera år till olika vandringar och resor.
Jag undrar vilka ryggsäckar som är bra och vilka som passar min kropp. Jag är en 16-årig kille, 168 cm lång och mellan 55 och 60 kg tung. Jag har haft lite ont i ryggen ibland så jag är därför lite nojig för att bärsystemet ska vara bra. Jag vandrade förra sommaren några korta en-nattsturer och och en lite längre (4 dagar, 3 nätter). Då använde jag faktiskt en modifierad skitryggsäck från Biltema (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=325&iItemId=89974). Det var en svart ryggsäck (120 kr) utan stabilitet som jag hade sytt på remmar med knäppspännen till tält, sovsäck och liggunderlag på utsidan. Eftersom den var fullpackad och de utanpåsittande grejerna satt fast åtspända blev den helt stabil och av någon anledning blev den ganska skön och det hela fungerade bra utan några ryggsmärtor alls. Den satt som ett smäck och jag sprang och hoppade med den utan problem. Det fungerade minst lika bra för mig som för mina vänner som hade Everest och McKinley-säckar. Varför det blev så vet jag inte (hur de/vi packade?) men jag tror inte att det håller i längden. Därför vill jag investera i en ny ryggsäck av bra kvalitet som håller och jag vet inte vad som är bra. Jag har inte jättegott om pengar men eftersom jag ska köpa den i sommar så har jag en tid på mig att skrapa ihop en del om jag vet vilken prisklass jag ska rikta in mig på.
Jag gillar den lite äventyrligare varianten av vandring och ett stort plus är om ryggsäcken inte är i vägen för att ta ut svängarna och klättra runt lite :).
Jag undrar också hur stor säck jag borde ha. Eftersom jag hade ganska litet packvolym förra gången, vilket jag som sagt löste med att spänna fast de stora sakerna utanför, tror jag att jag borde klara mig med en säck mellan 50 och 60 liter. Har jag rätt i det?
Jag vill kunna använda den för vandringar på upp till fem dagar till en vecka.
Tack på förhand!
 
Prova!

Hej!
Jag letar efter en bra ryggsäck som jag kan ha i flera år till olika vandringar och resor.
Jag undrar vilka ryggsäckar som är bra och vilka som passar min kropp. Jag är en 16-årig kille, 168 cm lång och mellan 55 och 60 kg tung. Jag har haft lite ont i ryggen ibland så jag är därför lite nojig för att bärsystemet ska vara bra. Jag vandrade förra sommaren några korta en-nattsturer och och en lite längre (4 dagar, 3 nätter). Då använde jag faktiskt en modifierad skitryggsäck från Biltema (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=325&iItemId=89974). Det var en svart ryggsäck (120 kr) utan stabilitet som jag hade sytt på remmar med knäppspännen till tält, sovsäck och liggunderlag på utsidan. Eftersom den var fullpackad och de utanpåsittande grejerna satt fast åtspända blev den helt stabil och av någon anledning blev den ganska skön och det hela fungerade bra utan några ryggsmärtor alls. Den satt som ett smäck och jag sprang och hoppade med den utan problem. Det fungerade minst lika bra för mig som för mina vänner som hade Everest och McKinley-säckar. Varför det blev så vet jag inte (hur de/vi packade?) men jag tror inte att det håller i längden. Därför vill jag investera i en ny ryggsäck av bra kvalitet som håller och jag vet inte vad som är bra. Jag har inte jättegott om pengar men eftersom jag ska köpa den i sommar så har jag en tid på mig att skrapa ihop en del om jag vet vilken prisklass jag ska rikta in mig på.
Jag gillar den lite äventyrligare varianten av vandring och ett stort plus är om ryggsäcken inte är i vägen för att ta ut svängarna och klättra runt lite :).
Jag undrar också hur stor säck jag borde ha. Eftersom jag hade ganska litet packvolym förra gången, vilket jag som sagt löste med att spänna fast de stora sakerna utanför, tror jag att jag borde klara mig med en säck mellan 50 och 60 liter. Har jag rätt i det?
Jag vill kunna använda den för vandringar på upp till fem dagar till en vecka.
Tack på förhand!
Jag tycker du ska leta upp en välsorterad friluftsbutik och prova olika märken och de olika typer av bärsystem som finns på marknaden. Be att få prova ryggsäcken fullpackad! Sitter den bra och bekvämt då, så kan det kanske vara den säcken du ska ha. Undvik att köpa den allra billigaste! (Billigt behöver inte alla gånger innebära sämre kvalité, men risken är större).
Vill man kunna packa hela sin utrustning inuti ryggsäcken, eller ha delar av utrustningen hängande utanpå så varierar förstås volym behovet också! Det kan vara klokt att provpacka ryggsäcken med din egen utrustning, så får du bättre koll på hur stor säck du behöver!

mvh
Lars
 
Det blir väl till att göra det då. Det är inte jättegott om friluftsbutiker här, men det finns faktisk en liten Naturkompaniet-butik och naturligtvis en del sportaffärer typ Stadium. Jag får väl ta en tur dit i helgen eller något.
Tack för svaret!
 
Mässan FairEnough hos Getout i Bodafors kan vara ett lämpligt tillfälle att titta och klämma på ryggsäckar.

Mvh
Peter P.
 
Ja, Bodafors är ju faktiskt inom räckhåll... Värt att tänka på.
När gäller Bergans Helium... Borde jag titta på herr- eller dammodellen?
 
Det beror mest på hur du ser ut...antingen passar den eller oxså inte. Jag har några Q säckar som sitter väl och några M L som passar väl. Det är svårt med ryggsäckar att säga att så är det för variablerna är större mellan än inom märken. Din rygg kommer sannorlikt att bli både längre och lite bredare. Sen beror det oxså på när du skall använda säcken för vinterkläder och större matpaket fyller mer.
Avser du åka skidor eller klättra vill du säkert ha en smal säck, skall du bara vandra kan du ha en bredare. Att få in en 10 dagarspackning i en 65 säck kan vara en pärs om man har normalstora prylar rakt över, dessutom blir det tungt...Minimerar du och börjar skaffa lätta funtionella prylar kommer din säckvolym att kunna minskas yterligare.
Det viktigaste är att du trivs med säcken med din mat i och din prylar.
Måna av oss övar på gräsmattan hemma där det är lätt att alternera och byt till rätt. Efter ett tag packar man på soffan och går ut och gör sina dygn. Rejä planering krävs ju om resan går låmg eller rentav till främmande land. Men ombytesstrumport och sockar samt en skjorta till ombyte och tvättmedel är svårt att klara sig utan jämt sovsytem och förlägning av ngt slag samt ät och kokutrustning. Lite för navigation och något att ta på vid regn, kyla. Resten är mest till lust.
Och som det så vist står i Grönköpings Veckobland, det onödiga är högst nödvändingt!
Pova och vraka! Håll ögonen öppna för loppisfynd för 50-lappen.
//J
 
Kul med Biltema ryggan, hade exakt samma på Kili och den funkade perfekt med ett regnskydd och lätta 10-15 kg. Faktiskt mycket skönare än många dyrare säckar jag provat!
Tyvärr är Arc'teryx ryggsäckar lite dyra annars skulle jag be dig prova några av deras modeller då de är riktigt sköna att bära tyngre i och kvaliten tål mkt stryk samt att du kan glömma regnskyddet!
 
Jag har inte hunnit göra någon stor utprovning av ryggsäckar än, men jag hann ta en sväng till Stadium och prova en ryggsäck: The North Face Terra 60.
Jag stoppade ner två 2.1 kilos-tält och en sovsäck som vägde 1 kg i den och sedan gick runt lite med den.
Den kändes ganska bra, tror jag, men jag har lite svårt att göra en riktig bedömning samt att jag inte vet om det var rätt längdinställning och kände att jag hade för ont om tid för att be om hjälp.
Är det någon som har något positivt eller negativt att säga om den, eller bara har något allmänt råd om den?
Jag tänkte också passa på att fråga om Haglöfs Camplite-sovsäcken som de rear ut för 500 kr, är den något att ha till i sommar?
 
Att prova ut ryggor är rätt individuellt. Jag har en axel som sitter lägre än den andra, bara några millimeter men vandra sex timmar så märks det.
Jag skulle gå till en affär som Naturkompaniet och be personalen om hjälp. Och som Lars påpekade, prova den något sånär packat. Även om den känns stor och bärremmarna är för långt "ifrån axlarna" när man knäpper midjebältet så är det en annan sak när den är full.
Jag har ett gäng ryggor. Vaude, Bergans, två Osprey, några Eagle Creek, utprovade i affär med personal. De har aldrig per automatik rekommenderat det dyraste utan jag har provat mig fram. Det stora urvalet beror också på att jag gillar att vandra i flera olika delar i världen, gärna i sydostasien. Ryggorna är därför på olika liter, med olika finesser etc.
Sägas ska också att jag alltid använder ryggsäck så en av Osprey och en annan iäder fungerar som min handväska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
såg letar efter en hundra lite säck som kan användas året om. Transportera 2
Tangentbord Letar ryggsäck, 55-60L, som klarar runt 20 kg Transportera 16
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.