Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan?

Under sommarens fjällvandring med barnen noterar jag att min älskade ryggsäck börjat släppa i flera sömmar. Det är en Karrimor på 65 liter som inhandlades 1997 (jösses vad tiden går!) och som troget följt mig på alla fjällvandringar sedan dess. Jag älskar den men måste nu kanske inse att den kanske faller isår bortom räddning mitt under nästa vandring. Eftersom jag ofta är ute med barnen så vågar jag inte riktigt chansa längre. Är det dax att hitta en ny trotjänare?

En av sakerna jag verkligen uppskattat med ryggsäcken är de utanpåliggande sidofickorna. De har aldrig stört mig men så har jag heller aldrig åkt skidor eller klättrat med säcken. Jag har gillat att insidan av huvudfacket är slätt, inget som buktar in. För något år sedan köpte jag en begagnad Shosho 6000 eftersom även de har utanpåliggande sidofickor - men det är fruktansvärt tung! Känns nästan som om den är dubbelt så tung som min nuvarande säck.

Nu har jag surfat runt och letat efter en ny ryggsäck men jag hittar ingen jag gillar... Måste jag välja bort de utanpåliggande sidofickorna och acceptera bälgfickor? Jag vet att man kan eftermontera extra sidofickor men jag skulle helst vilja ha fasta.

Övriga önskemål: 60-70liter eftersom jag oftast är ute själv med barnen. De bär en del men jag måste få plats med resten. Gärna en variant anpassad för kvinnor men ibland funkar varianter med bärremmar som är svängda nog (har rätt breda axlar). Helst ingen utanpåliggande ram. Ryggsäcken ska användas för vandring, ej skidåkning eller klättring.

Tacksam för tips, råd och idéer!

Med vänlig hälsning, Karolina
D9BC26F8-09B8-4EAF-9084-379A192C31BD.jpeg
E3381796-3572-4C7E-A8E8-00264F7CD660.jpeg
 
Gissar att anledningen att du vill ha utanpåliggande sidfickor är att du är en erfaren packare, som hittat din systematik vad du har var, och hittar i din packning i sömnen nästan? Snabb tillgång till vissa saker? Eller vad är det som styr?

Har skummat igenom några kända men mindre vanliga märken och tänkt att det kanske skulle finnas något, men det är verkligen likadant överallt, förstår att du har letat men inte direkt hittat!
 
Senast ändrad:
Gissar att anledningen att du vill ha utanpåliggande sidfickor är att du är en erfaren packare, som hittat din systematik vad du har var, och hittar i din packning i sömnen nästan? Snabb tillgång till vissa saker? Eller vad är det som styr?

Jag gillar att ha ”rätt sak på rätt plats”. I den ena sidofickan har jag allt för matlagning. I den andra sjv och hygien inkl myggmotmedel... Jag hittar sakerna i mörker eller när något är bråttom för barnen. Det kanske inte syns så bra på bilden av mig med ryggsäcken men den ena sidofickan är full av påsydda märken från olika platser i fjällen, den andra är i princip omärkt. (Bilden på ryggsäcken är lånad...)

I bälgfickor kan man säkert ha samma system men jag inbillar mig att de rymmer mindre och att de buktar in i innersäcken och på så sätt ”stjäl” utrymme...
 
Har tyvärr inga tips om ryggor med utanpåliggande fickor. Men skriver lite tankar ändå som kanske kan vara värda att fundera på om du ändå ska ha ny säck..

Kanske kan du anpassa dina vanor till en klassisk modern säck?

De flesta har ju en stor elastisk ficka på framsidan som passar bra för regnkläder och regnskydd. Har du just nu dessa saker i topplocket blir det ju plats för för hygiengrejer m.m. En elastisk ficka tar kanske lite utrymme från huvudfacket men eftersom den är elastisk brukar milt våld fungera rätt bra för att få allt på rätt plats. Skönt tycker jag.

Köket+matprylar kan du förvara i en packpåse i en sån där låg sidoficka som brukar finnas på många säckar, i kombination med remmar att spänna fast saker med. Inte exakt lika dant som nu när du har ett fack med dragkedja, men skillnaden kanske inte blir så stor ändå.

Exempelvis Osprey Exos/Eja har elastiska djupa sidofickor. De tar inte utrymme från huvudfacket. Däremot är huvudfacket på åtminstone Eja kraftigt timglasformat så det buktar ju in ändå.. men finns många modeller med elastiska sidofickor tänker jag..

Många säckar har ju låga öppna fickor på sidorna. Samt två reglerbara remmar på varje sida, en uppe och en nere, med snabbspännen för att enkelt kunna fästa saker vid sidan. Den konstruktionen stjäl inte så mkt utrymme inne i säcken men kräver som sagt packpåsar för mindre prylar. Fördelen är att det blir lätt att variera om man önskar. Liggunderlag, tält, dagsturssäck m.m. kan fästas där vid behov.
 
Oj, jag hade ingen aning om detta! Det är ett tag sedan jag jobbade i sportaffär. Har själv en gammal trotjänare med utanpåliggande fickor och förstår väl varför du vill ha det. Googlade runt lite och kunde bara hitta finska Savotta som kanske skulle kunna ha någonting liknande men har inte granskat alla deras modeller. De har en sida på engelska:
 
Vill du ha utanpåliggande fickor som dessutom är åtkomliga utan att du tar av dig ryggsäcken så ta en titt på Aarn. Deras ryggsäckar är dessutom fantastiska att klä på sig -man bär dom inte. (XXL har deras minsta framfickor i lösvikt men ryggsäckarna finns tyvärr inte i Sverige.)
SQOOP i Norge eller Aarn på Nya Zeeland måste du kontakta om du har intresse.
 
 
Hej och tack för alla svar!

Självklart kan jag anpassa min packning! Och packpåsar använder jag redan. Det hela var mest en undring om det fanns en ryggsäck likt den jag har (som inte är en tung Shosho). Vi har ett par ryggsäckar från Osprey, bla sonens. Jag gillar när stora utrymmet är cylinderformat - det borde lättare att packa än ett timglasformat utrymme. Men jag kan lära om...
9F4308CC-2313-4028-8275-7C93A9418457.jpeg
 

Tack för att du letar!
 
Tycker mig se en generell utveckling mot lättare ryggsäckar och då går konstruktionsdetaljer som påsydda
fickor av säckens grundmaterial bort. Jag föreslår att du går lite mer `fullt ut´ beträffande en lättare säck och
kompromissar (lär om) lite beträffande de stela fickorna. Har själv gjort resan och skaffat en Exped 60L Lightning
som klarar förvånande med last och är mycket bekväm att bära. Har gått från 80 liter till denna 60 liters för en veckas vandring utan stugor/extra proviantering. Nedan dammodellen till ett bra pris. (prova först i butik)


 
Tycker mig se en generell utveckling mot lättare ryggsäckar och då går konstruktionsdetaljer som påsydda
fickor av säckens grundmaterial bort. Jag föreslår att du går lite mer `fullt ut´ beträffande en lättare säck och
kompromissar (lär om) lite beträffande de stela fickorna. Har själv gjort resan och skaffat en Exped 60L Lightning
som klarar förvånande med last och är mycket bekväm att bära. Har gått från 80 liter till denna 60 liters för en veckas vandring utan stugor/extra proviantering. Nedan dammodellen till ett bra pris. (prova först i butik)



Tack för förslaget! Kan man fästa något utanpå säcken? Tänker på tältet. Tycker remmarna ser klena ut...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.