Ryggsäck för kort tjej?

Hej!
Har problem att hitta ryggsäck för fjällvandring pga att jag är kort. Har pratat med flera tjejer i min längd och alla har samma problem. Vi verkar vara en bortprioriterad kundgrupp. Jag är 157 cm med normal kroppsbyggnad. Främst är det ryggsäckens axelremmar som hamnar på fel läge så att de skaver mot halsen. Det beror inte på att vi har tjock nacke....Kanske nordiska märken är gjorda för långa personer, men har även gått igenom sortimentet hos Osprey. Har gärna en dammodell, som jag gissar skulle passa mig bättre. Några tips?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hittat ryggsäck

Hej!
Tack för tips! Har nu hittat två ryggsäckar som jag väljer mellan. Thule Versant 50 och Fjällräven Keb 52W (helt ny på marknaden).

Båda sitter tillräckligt bra över axlar och skaver därmed inte mot halsen. De har ställbar rygg, bra bärrem på höften samt inget som tar emot för bakhuvudet (så det går att gå upprätt). Viktigt har varit att prova ryggsäcken med packning i. Så det finns ryggsäck för korta kvinnor! Jag har provat många märken och varianter. Utöver det har de flera bra funktioner. Nu ser jag fram emot fjällvandring!

En kort tjej till...

Jag är också hyfsat kort 161cm, jag har en osprey kestrel som jag trivs väldigt bra med. Så den kan kanske vara ett alternativ, jag har den för kort rygg då naturligtvis.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips