Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa?

Behöver köpa en ny, skön, "lätt" och billig ryggsäck. Den ska räcka till för vandringar på 1-3 nätter men gärna ha möjlighet att klara av en veckas tur. Har tittat igenom vissa av de tidigare trådarna men inte blivit klokare, därav denna nya tråd.

Den basutrustning jag har idag (tält, sovsäck, liggunderlag och kök) väger strax under 5kg och jag lyckades trycka ner detta i en gammal Haglöfs Tight Large, men sen var det stopp:) Detta behöver jag alltså få plats med plus alla andra nödvändigheter som tillkommer.
På kortare turer vill jag helst ligga runt 10kg i totalvikt.

Jag har tittat på 50L-säckar också men är rädd för att de blir för små?

Anser nog att bärsystemet är det viktigaste, dvs att det är skönt och stadigt.

De jag funderar på och önskar åsikter/synpunkter på är följande:

Lundhags Fjell Light 60L, 1850gr, drygt 1700:-.
Har gillat denna sedan jag såg den första gången.

Fjällräven Abisko 55L, 1900gr, nästan 2000:-.
Verkar schysst rent allmänt.

Haglöfs Matrix 60L, 1650g, 1900:-.
Mest kapaciteten i förhållande till vikten.

Osprey Kestrel 58L, 1880gr, 1499:-.
"Provat" denna och den känns skön. Bra pris.

Osprey Exos 58L, 1185gr, 1545:-
Lätt och billig med bra volym. Osäker på bärsysten och tålighet.

Kanske kan ni hjälpa mig att se klart i denna djungel?

Mvh/ Mattias

Jag hade valt Lundhags fjell light 60L. Har själv varit nära att köpa denna men fastnade för Forest istället. Har provat både fjällrävens och haglöfs i butik men dessa gillade jag inte. Gillar inte haglöfs bärsystam och fjällrävens rygga tilltalade mig inte.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har Osprey Kestrel fast betydligt mindre, 28 liter. Älskar den och den ser fortfarande ut som ny om det inte vore för att jag tagit bort de där stavfästena.. Använder den otroligt mycket både i skog och stad..

Jag hade hellre tagit Kestrel än Exos pga att just viktökningen får mig att tro att den är något gedignare. Och min lilla 28 liters har verkligen burit tungt för sin storlek utan problem.

Mvh // Johannes

Lägg med Bergans Helium 55 i listan, 1,1kg, ca 1600kr;)

Om du ev tänkt att flyga med säcken som incheckad bagage hade jag varit tveksam till Exos 58 pga den externa ramen som gör den känsligare för skador i bagagehanteringen.

Senast ändrad:
Begagnat...

...kan också vara ett alternativ, en Fjällräven Nepal har en volym på 50L och kan överpackas till ca 60. Dessutom finns rum för en 20-30L packpåse på ramen... Vikten är ca 1500 gr med höftbälte. Brukar kosta sådär 2-300 på blocket, på tradera varierar det lite mer.

...ram är inte bara styvare utan luftar också bättre än moderna softsäckar...Nepal har den lilla ramen som är smidig att resa med, var en populär tågluffarsäck när det begav sig :)...

//J

Jag hade valt Lundhags fjell light 60L. Har själv varit nära att köpa denna men fastnade för Forest istället. Har provat både fjällrävens och haglöfs i butik men dessa gillade jag inte. Gillar inte haglöfs bärsystam och fjällrävens rygga tilltalade mig inte.

Vad fick dig att välja "Forest" framför "Fjell"?
Som jag förstått det så är Forest något enklare och billigare men tyngre. Hur känns den rent kvalitetsmässigt?

/Mattias

Jag hade hellre tagit Kestrel än Exos pga att just viktökningen får mig att tro att den är något gedignare.

Det är väl det min magkänsla säger mig också, dvs att lite mer vikt betyder lite mer hållbarhet och bekvämlighet.
Tyvärr så visar sig inte ryggsäckens bra och dåliga sidor förrän efter en viss tids användning varför det är svårt att köpa "rätt" från början. Därför är alla era erfarenheter av betydelse.

/Mattias

Om du ev tänkt att flyga med säcken som incheckad bagage hade jag varit tveksam till Exos 58 pga den externa ramen som gör den känsligare för skador i bagagehanteringen.

Bra synpunkt där. Tackar. Inte vandrat utomlands än men har blivit alltmer sugen...

/Mattias

Har alltid packat tältet i ryggsäcken där det tagit en del plats. Tänker framöver packat det separat under topplocket (så detta måste vara "flytande") vilket ger mer utrymme i själva ryggsäcken. Detta gör kanske att 50L räcker istället för 60L? Å andra sidan så är inte viktökningen så fasligt stor för de 10 extra litrarna men jag vill inte heller släpa på mer än jag behöver.

Bergans ryggsäckar tilltalar mig inte direkt men jag kan vara helt fel ute? De kanske är grymt bra? Läste dock att Helium-modellen rekommenderas upp till 180cm och jag är 189cm. Känns viktigt att detta blir rätt.

Begagnat är jag inte främmande för så länge det är hyfsat nytt och fräscht. Anledningen till varför jag inte vill ha modeller som har ett par år på nacken är att tillverkarna förhoppningsvis har utvecklat och förbättrat t ex bärkomfort, funktioner, material mm.

/ Mattias

Bergans ryggsäckar tilltalar mig inte direkt men jag kan vara helt fel ute? De kanske är grymt bra? Läste dock att Helium-modellen rekommenderas upp till 180cm och jag är 189cm. Känns viktigt att detta blir rätt.
/ Mattias

Bergans egen information säger 160-190cm som lämplig längd till Helium 55:
http://nettbutikk.bergans.no/Ryggse...-55L-PaleOlive-Black--141428-p0000326469.aspx
Vad jag läst om säcken är att den fungerar bra upp till ca 12kg packning.

Ref din andra kommentar ang flyg. Även för vandring inom Sverige kan flyget vara ett alternativ till tåg och bil pga de stora avstånden samt SJ's priser och prestanda;)

När du jämför vikter på ryggsäckar, kolla om regnskydd ingår eller tillkommer. Ett sådant för en 60 liters säck väger nog kring 200g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips