Köpråd ryggsäck

Hej!
Jag är på jakt efter en ny ryggsäck på 50l.
Det jag skall ha den till är vandring/fiske upp till en vecka i tält/vindskydd.
Ett starkt önskemål är frontöppning (inget absolut krav), har det på min stora ryggsäck.
Prisklass 1500-1700.

Jag har tittat mycket på Deuter Futura Vario 50, men den verkar inte finnas här i Sverige.
Har även tittat och klämt på Osprey Kestrel 48, som var väldigt trevlig, men den har inte frontöppning....

Har ni andra förslag, tipsa gärna.
Finns det fysiska butiker som har intressanta ryggsäckar, tipsa.
 
Jag har använt säckar från Osprey och alltid varit imponerad över deras bärsystem. Väldigt trevliga på ryggen. Ser att de har en lättviktssäck som heter Exos 48 och som väger 1,13 kg (medium) , den skulle jag nog se närmare på. Pris: 1.600:-
 
Också på säckjakt

Hej statemachine, hoppas att det är ok att jag nyttjar tråden.
Jag är också på jakt efter en ny säck, min gamla är gammal ;-) men fortfarande bra på alla sätt
Jag har tittat på Granite Gear - Crown V.C. 60 och undrar ifall det finns användare som kan berätta om säcken.
Jag brukar ha med mig runt 15 kilo (ofta lite mindre) när jag är ute ensam på längre promenader i fjällen men när sonen är med kan vikten ökas till 18, ja i starten på grund av extra mat.
Detta inkluderar allt utom det jag har på mig samt vätska som jag brukar bära runt höften
Tältet brukar jag alltid fästa under säcken samt liggunderlag över topplocket, detta verkar ge mig bäst stabilitet
I övrigt gillar jag att ha saker hängande utanpå säcken, såsom kamera
Jag uppskattar vandringen och campar enbart för att ta skydd eller sova.
Jag är 186 cm och ryggen är väl medelbygd/lång
Hoppas jag fick med all info som kan behövas

Jag uppskattar också rekommendationer av liknande säckar i samma viktklass
Gillar inte att byta ut utrustning (min gamla säck är snart 30 år) så helst ska kvaliteten vara bra
 
Acteryx altra 50L har en frontöppning.
Har en själv som jag köpte för några månader sedan, dock hunnit använda den på en tur bara. Men är iallafall nöjd med den än så länge! I mitt tycke är den praktisk med frontöppningen, fickor i topplocket och passformen.

http://www.outnorth.se/arcteryx/alt...ycAdg#/arcteryx/altra-50-lt-backpack-mens.php

Du får prova dig fram och se vilken du tycker känns bäst.

Observera att Altra 50 har ett mycket enklare bärsystem (som de får kritik för) än de lovordade och större Atra 65/75/85. Jag har själv en Bora 80 som är en gedigen säck med suveränt bärsystem för tyngre last.
 
Acteryx altra 50L har en frontöppning.
Har en själv som jag köpte för några månader sedan, dock hunnit använda den på en tur bara. Men är iallafall nöjd med den än så länge! I mitt tycke är den praktisk med frontöppningen, fickor i topplocket och passformen.

http://www.outnorth.se/arcteryx/alt...ycAdg#/arcteryx/altra-50-lt-backpack-mens.php

Du får prova dig fram och se vilken du tycker känns bäst.

Altra 50 har jag provat, men den har alldeles för klena axelremmar.
Bergans ser mycket lovande ut, såg att de finns i Västerås vilket är nära och bra.
Såg nu att även Bergans Glittertind 55 har öppningsbar front.
 
Hej statemachine, hoppas att det är ok att jag nyttjar tråden.
Jag är också på jakt efter en ny säck, min gamla är gammal ;-) men fortfarande bra på alla sätt
Jag har tittat på Granite Gear - Crown V.C. 60 och undrar ifall det finns användare som kan berätta om säcken.
Jag brukar ha med mig runt 15 kilo (ofta lite mindre) när jag är ute ensam på längre promenader i fjällen men när sonen är med kan vikten ökas till 18, ja i starten på grund av extra mat.
Detta inkluderar allt utom det jag har på mig samt vätska som jag brukar bära runt höften
Tältet brukar jag alltid fästa under säcken samt liggunderlag över topplocket, detta verkar ge mig bäst stabilitet
I övrigt gillar jag att ha saker hängande utanpå säcken, såsom kamera
Jag uppskattar vandringen och campar enbart för att ta skydd eller sova.
Jag är 186 cm och ryggen är väl medelbygd/lång
Hoppas jag fick med all info som kan behövas

Jag uppskattar också rekommendationer av liknande säckar i samma viktklass
Gillar inte att byta ut utrustning (min gamla säck är snart 30 år) så helst ska kvaliteten vara bra

Jag har den ryggsäcken och med de vikter som du beskriver så ligger du ju i överkant på vad ryggsäcken är byggd för.
 
Hade ingen aning att axelremmarna var för klena, men hoppas att de håller för mitt ändamål nu i hösten iallafall :)
 
Jag har den ryggsäcken och med de vikter som du beskriver så ligger du ju i överkant på vad ryggsäcken är byggd för.

Tack, det var tråkigt att höra men glad att jag fick infon innan köp
Har du testat säcken med högre vikt? (runt maxlast eller högre)

Enligt Outnorth sida så är den rekommenderade maxlasten 16 kg varför den borde kunna fungera på mina ensamvandringar men jag tvekar och uppskattar ifall du kan förtydliga dig om du kommenterade på 15 eller 18 kg.
Hur ska man läsa deras rekommenderade maxlast? jag mäter ju totalvikten inklusive säck, men misstänker att de menar vikt på saker som ska stuvas in i & på säcken, i så fall borde jag räkna om lite.
 
Nej det har jag inte testat men läst någon på nätet som hade kört det runt 20kg på kortare tur men då kommer nog plastramen ge vika för den är väldigt tunn. Jag hade absolut inte rekommenderat det eftersom avbärarsystemet inte är byggt för det heller.

Själv har jag inte provat mer än runt 9kg vilket är min maxvikt för en 5-6 dagarstur till fjälls men den sitter väldigt bekvämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
lars.fridberg.7 Ryggsäck Trekking 0
UnderEnTarp Lång man söker likasinnad ryggsäck i lättviktsklassen! Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.