Ytterligare en köpa ny ryggsäck-tråd

Har kollat runt i massor av trådar men tycker man drunknar i alla modeller. Är ute efter en ryggsäck för fjällturer sommar och vintertid 5-14 dagar.

Den behöver klara 25Kg+ utan att bärsystemet sviktar. Har just nu en Haglöfs shosho 60l som följt med till Sarek och Abisko men som är för klen helt enkelt.
Är 190cm lång, väger 85kg och har en rygglängd på 53cm.
Helst under 4000kr men investerar hellre i något dyrt om det finns fördelar.
Tar gärna emot lite tips på modeller så jag vet vilka butiker jag ska ta mig till och prova. De jag tittar på just nu är:

Osprey Xenith 75 (79 liter i large) eller Xenith 88
Arct'eryx Altra 85

Lundhags V8 75+10 liter
Fjällräven Kajka 75 liter

Någon som har erfarenheter av dessa? Är särskilt intresserad av någon av de två översta då det står mindre om dem här i forumet.
Någon annan modell jag borde titta på?
 
Det är synd att Arc'teryx Bora 80 har gått ur produktion, men Altra 85 borde vara ungefär likvärdig, möjligtvis lite klenare. Om du hittar en Arc'teryx Bora 80 begagnad så är den väldigt värd att titta på. Det är den ryggsäcken jag har och jag har burit 25+kg i den under några dagar under någon vintertur, och det var inga problem alls.

Haglöfs nya Lex-serie verkar intressant, men det är inte direkt en beprövad ryggsäck, så den har säkert flera barnsjukdomar.

Gregory är ett annat märke som är värt att titta på, och klättermusen har ju sin Mjölner, men då går priset upp till femtusen, tyvärr.
 
Osprey Xenith är arvtagaren efter Argon serien den är ny för i år, därför finns det inte mycket skrivet om den än. Jag skulle tro att bärsystemet är ganska likt med några uppdateringar.

Vill du ha riktiga tungbärarsäckar så kan du titta på Norröna Recon Pack, vikt 4,5 kg, 125 liter, 4600kr.
 
Jag och två bekanta kan gå i god för Recon. Jag brukar hamna på 32 kg på mina tungpackarturer men vandringskompisen bar 37 utan problem. Det är mer att knäna ger sig till sist och inte säcken. Det stör att den är så tung opackad *men* jämfört med Kajka 100 liter känns det som att man bär 5 kg mindre än man verkligen gör pga att den är så stabil och sitter så bra. Ett annat störmoment är att man stramar midjebältet bakåt à la gammaldags säckar. Men det är den skönaste stora säcken jag testat. Lär följa mig i graven då jag använder den bara några turer om året och tyg och bärsystem är rejält värre.
 
Berghaus stora säckar är också riktigt bra för den som vill lasta tungt. Väger ca 3 kg och går att få från UK för 1500-1700.
Pratar om Berghaus Crusader som rymmer 90+20 liter och Berghaus Vulcan II och Atlas II 100 liter vardera.

Har själv en Crusader och är mycket nöjd. Har dock inte lastat min med mer än drygt 20 kg. Beror mer på min förmåga att bära tungt än ryggsäckens begränsningar. Men ju mer man lastar i den ju skönare tycker jag den sitter. Gott om utrymme och avtagbara sidofickor som kan bli till en 20 liters daypack. Finns en del trådar om dessa slitvargar.

Köpte min på Shop-Outdoors
http://www.shop-outdoors.co.uk/equipment/rucksacks-bags/rucksacks.html#adjclear%3Dtrue%26dir%3Dasc%26p%3D1
 
Håller med Gregorius. Kolla t.ex. recensionerna på Berghaus Vulcan i Utsidans recensionsdel. Tveklöst en av världens bästa ryggsäckar. Att den dessutom är CDMQ (Commercially Developed Military Qualified) och används av flera arméer och SF-pojkar - och därmed är väl testad - gör ju inte saken sämre.

Jag köpte den mkt professionellt moddade versionen från RVOps med möjlighet till extra PLCE-ficka mitt på:

http://www.rvops.co.uk/Catalogue/Load-Carrying/Bergens/View-All/Berghaus-Vulcan-Bergen

/Mats
 
Norröna Pararanger, underbar säck...testade det mesta när jag köpte och inget kunde mäta sig med den enligt mig. Sparar över kilot på Recon....men med 30kg plus hade jag valt Recon, 25kg är dock inga problem alls för Pararangern.
 
Osprey

Punkt slut

Over and out

:)

Jag har ingen erfarenhet av just Osprey Xenith, men de produkter jag har från företaget är jag på det stora hela mycket nöjd med. Det verkar vara precis som med Burmor - först skaffar man en, sedan blir det en till och sedan...

Jag kan numera svara på frågor om Verve 10, Hornet 24, Atmos 35, Exos 46, Exos 58 och Ozone 46 samt Airporter S... (och har ingen aning om hur det gick till...)

burmese-cat-7.jpg

(exempelbild på Burmor - dock inte mina...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Erik_ ytterligare alternativ Transportera 0
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
ramsis_iv Köpa Ryggsäclsselen? Transportera 1
flierman Köpa lösa kompressionsremmar Transportera 0
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
graylingman Det går bara inte att låta bli att köpa :) Transportera 12
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
maaramez Gregory Whitney 95l - Köpa i Sverige/Europa? Transportera 2
Damberg Köpa lösa sidofickor? Transportera 3
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
nummeråtta Köpa Arcteryx från USA? Transportera 10
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
kakapo Vart köpa P30 Transportera 2
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...