Ryggsäck 100l typ Berghaus Vulcan

Finns förfrågan om denna ryggsäck sedan innan.. både här och på andra forum.
Det är ingen äkta Berghaus och vad jag har läst av de kommentarerna så är kvaliteten därefter.
För ungefär samma peng får du en äkta Berghaus från Storbritannien.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har nyligen köpt en och än så länge så sitter den bekvämt på ryggen. Bör dock skjuta in att jag bara har varit ute ett par helger med den och inte har hård testat den än. Ska ut på 10 mil paddling/10 mil vandring om ett par veckor, återkommer med närmare recension då.

Kvaliten kan säkert vara ok, jag har själv en vulcankopia av märjket Highlander (ine samma som i anonnsen) och den har hållit bra de dryga 10år jag haft den.
Problemet är ju att du inte har nån vidare chans till reklamation, eller att lämna in den för reparation. Till det inte så mycket lägre priset rekommenderar jag också att köpa en äkta istället.

Tog lite tid visst lite tid innan jag svarade, ber om ursäkt för det.
Min vulcan kopia höll sig bra, i typ 15 km. Efter det blev den inte det minst bekväm. Jag fann det helt omöjligt att hitta en bra balans mellan att belasta axlarna och höften, den vilade alltid för tungt på nått av ställena, eller på båda. Min helt okvalificerade gissning är att en stor del av problemet är att kopian inte har samma bärsystem som originalet.
Har numera en fjällräven kajka 100, ett alternativ som är en ängels smekning i jämförelse.

Har sett ett par ex som ägarna avrådde från. Det förefaller vara en engångs kopia. Hyfsat pris och dålig funktion och hållbarhet. Obra med andra ord. Välj orginal från de dimmiga öarna.

Citat

."(ryggsäckar under 100 liter är oproportionerligt för små och rymmer för lite packning)"

Där hör ni lättpackare :)

Kanske inget för "märkes bögar" men den fungerar ok, som vanligt så får man vad man inte betalar för..
packar man under 30 kg så är den bra för det priset.:)

Köpte ovanstående ryggsäck för snart 10 årsedan. Samma bild på annonsen, samma område i landet. Hade den på en fjällvandring, började gå sönder i viktiga sömmar i bärsystemet redan efter ett par mils vandring. Bärsystemet är klent, avbärarbältet håller inte för tunga vikter.
Detta är en kopia, och en dålig sådan. Kan inte annat än avråda från köp!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips