Gungner Kev 40
Jag jagade också en dagturssäck i somras och valde mellan i första hand Norrönas CombatPack, Besshö och Klättermusen Gungner. Mitt val föll på Gungner och det är jag helt nöjd med av flera skäl:
+ Tack vare rullöppningen så är volymen reglerbar. Även om jag inte mätt så tror jag att den rymmer mer än de 40L som den ska rymma om man inte rullar ihop locket hela vägen, samtidigt som 15-20L packning är tillräckligt för att ryggan inte ska kännas "sladdrig".
+ Bärsystemet är "fullstort", avbärarbältet bär av o.s.v. vilket är värdefullt även om det bara rör sig om dagsturer.
+ Ryggsäcken har låg tyngdbunkt vilket passar mig bra eftersom jag kommer att använda den på skridskoturer.
+ Snygg (vad nu det hjälper med motvind av stormkaraktär och kurrande mage ;-)
+/- Rullöppningen är smidig att hantera men gör att ryggan blir att packa som en säck, man måste försöka packa smart för det är svårt att få tag i det som ligger underst.
+/- Hålbanden som löper runt ryggan verkar bra men jag har inte riktigt hittat ett effektivt sätt att använda dem än.
- Min Gungner har tidvis "knarrat" en del från ryggplattan, vad det beror på vet jag inte, men jag kan tänka mig att ryggplattan inte riktigt passar i fickan den sitter (har pratat med Klättermusen om det och fått tips på hur jag kan lösa det).
/Mille