Rusta upp Kungsleden

Oj, nu börjar det hackas igen på samer och tyskor...kan man inte låta bli det? Finns det egentligen skyltar där det står (som i andra länder) det du bär med dig ska du bära ut? Det funkar bra på andra håll i världen...tror mig tyskor som vandra finns överallt i världen.
 
Som flera har påpekat har vi olika problem på olika delar av Kungsleden. Den övre delen är hårt belastad och den utvecklingen lär öka. Världen urbaniseras i rasande takt och jag är övertygad om att behovet av "vildmarksområden" kommer att öka. Det finns en poäng i att styra turistströmmen till vissa områden (exempelvis Kungsleden) för att kunna få ett lägre besökstryck på andra. Men ska Kungsleden hålla för detta måste den tas om hand.

Med sträckan söder om Kvikkjokk är det annorlunda. Den är fattig på stugor och vindskydd och har ett lägre besökstryck. Ett problem jag har sett här är att en hel del turister (bland annat från andra länder) inte är utrustade för så primitiva förhållanden. Man kan ju tycka att de borde veta bättre, men det är inte så lätt om man bara läst knapphändiga guideböcker tryckta i sitt hemland (som kan ligga på andra sidan jordklotet). Naturligtvis är inte alla nordbor heller tillräckligt rustade. Jag tror att många förväntar sig t ex vindskydd eller stugor så att det går att övernatta under tak varje natt. Och till och med tror att det finns sådant. Vad jag menar är att om man marknadsför Kungsleden så har man också ett ansvar för de människor som kommer och besöker den.
 
Att göra fjällvärlden mer svåråtkomlig tror jag som princip inte på (men att tycka det är inte detsamma som att välkomna asfalterad väg in till ödemarkerna).

Dels för att vi som nu gläds åt fjällvärlden antagligen inte hade haft den möjligheten om man för 100 år sedan hade bestämt att allt ska bevaras orört och inga turister få komma dit.

Dels för att det krävs besökare som lärt sig tycka om ett område för att man ska kunna driva ett arbete för att någorlunda bevara det.
 
Utbildning eller hårda straff

Lägg pengarna på att städa upp all skit som ligger i terrängen och spenderade det som finns kvar på keb. Så kan resten av STF:s stugor förfalla och bli fina kulturminnen vi kan glädjas åt i framtiden. Samtidigt kan besökare av kebstationen njuta av mer bandbredd och en bubbelpool.

"Hjälp oss bevara den svenska fjällvärlden". Bah. Jag ser inte riktigt hur man bevarar fjällvärlden genom att lägga en del av pengarna på "vindskydd, ledmarkeringar, broar och spänger". Visst blir det kanske så att slitaget blir mer centrerat om man placerar vindskydd och liknande vid strategiska platser. Det bästa sättet är väl dock att sluta försöka göra allting så förbannat tillgängligt så att fjällvärlden faktiskt bevaras i den mån det går, istället för att försöka bygga ut sin verksamhet. Men sen är jag en grinig fjällnihilist som inte har särskilt höga tankar om STF från första början.

Rusta upp de stugor som behövs och ge stugvärdarna lite mer betalt för sina insatser.

Städa är en sak men det kommer nytt hela tiden. Kan inte fatta en rökare som inte ens orkar ta med sig fimpen hem. Hittar jag en plastpåse brukar jag tänka att den blåste nog ur handen på hen. Så känns det ändå som jag haft en god tanke. Men när man ser en rökare slänga fimpen och sätta foten på fimpen har jag så svårt att få trevliga tankar vare sig det är i skogen, fjället eller i staden.
 
Städa är en sak men det kommer nytt hela tiden.

Visst kommer det nytt hela tiden. Att vissa platser ser förjävliga ut borde väl vara ett argument för att man faktiskt gör något åt saken? Det lär inte få folk att sluta skräpa ner men platsen man städar lär upplevas som trevligare och associeras mer till vildmark än sopptipp? Ska man kunna fortsätta att skryta om våra orörda vildmarksområden för att locka hit turister i framtiden så har man kanske inte så mycket val.

edit: Kan inflika att jag personligen brukar städa efter andra när jag hittar skräp. Skulle jag dock ensam försöka ge mig på att städa kungsleden skulle det antagligen inte få plats särskilt mycket mer i säcken.
 

avslutad210712

Gäst
Oj, nu börjar det hackas igen på samer och tyskor...kan man inte låta bli det? Finns det egentligen skyltar där det står (som i andra länder) det du bär med dig ska du bära ut? Det funkar bra på andra håll i världen...tror mig tyskor som vandra finns överallt i världen.

Att samerna kör två- och fyrhjulingar i fjällen är bara ett konstaterande och datt et ger stort slitage och tydliga spår är lika enkelt att konstatera. Att de sen kör sönder broar och spänger kan väl inte vara att hacka på dem utan bara ett konstaterande och där borde någon annan än fjällvandrarna betala för skadorna. Att kalla sig ett ursprungsfolk och naturfolk kanske inte riktigt passar ihop med motorfordon.

Och om det nu är så att tyskarna och tyskorna kan bära med sig sitt skräp hem överallt annars i världen så kanske de borde kunna göra det även efter Kungsleden UTAN skyltar. Självklart inte bara tyskar som skräpar ner men väldigt enkelt att särskilja skräp med tysk text från skräp med svensk text.
 
Nyfiken fråga, från en som inte kände till denna variant tidigare: Vem står för ödestugorna och dess underhåll, fyller på ved och tömmer dassen? Hur finansieras det hela?


Ödestuga – Wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/Ödestuga

Kolla in länken, vet inte om du hittar alla svar.
Hälsningar Veni
 
Då är vi två

Visst kommer det nytt hela tiden. Att vissa platser ser förjävliga ut borde väl vara ett argument för att man faktiskt gör något åt saken? Det lär inte få folk att sluta skräpa ner men platsen man städar lär upplevas som trevligare och associeras mer till vildmark än sopptipp? Ska man kunna fortsätta att skryta om våra orörda vildmarksområden för att locka hit turister i framtiden så har man kanske inte så mycket val.

edit: Kan inflika att jag personligen brukar städa efter andra när jag hittar skräp. Skulle jag dock ensam försöka ge mig på att städa kungsleden skulle det antagligen inte få plats särskilt mycket mer i säcken.

Jag brukar även jag ta med mig andras skräp till viss del. Men nog kan man se tydligt att när det väl börjar bli skräpigt ökar det ännu mer för kan andra slänga skräp då är det ok för mig att kanske inte slänga skräp utan medvetet glömma ta upp den där lilla saken hen råkade tappa.
 
Nyfiken fråga, från en som inte kände till denna variant tidigare: Vem står för ödestugorna och dess underhåll, fyller på ved och tömmer dassen? Hur finansieras det hela?

I de flesta fall är det Forststyrelsen, dvs staten, som har hand om och betalar kalaset. Systemet fungerar hyfsat bra.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
Renskötarnas fyrhjulingskörning är inte det stora problemet. Dom måste ju ha rätt att modernisera boskapskötseln på sin gamla kulturmark precis som sveriges övriga jordbrukare.

Det jag ser som det stora problemet är en stora mängden skräp som ansamlas efter leden. Visst har skräpmänden ökat allt eftersom antalet internationella besökare ökat, men vi svenskar är faktiskt inte så duktiga på att hålla rent efter oss heller.

Det är inte bara mängden sopor som har ökat utan går man några meter utanför kungsleden ligger mänder med toapapper lämmnat av folk som tror att det kommer att multna i fjällmiljö. Brevid många bäckar där man kan fylla på sitt dricksvatten ligger bajshögar som folk inte ens har försökt gräva ned.

I dagsläget finns knappt någon information om att man inte ska skräpa ner. Jag tror det är dags med nån form av kampanj i stil med "Leave no trace" för att få ut information till vandrare hur man bör agera föra minimera sitt avtryck totalt sett.
Jag tror det flesta problemen med nedskräpning, markslitage osv helt enkelt bygger på okunskap.
 
Jag ser inte riktigt hur man bevarar fjällvärlden genom att lägga en del av pengarna på "vindskydd, ledmarkeringar, broar och spänger". Visst blir det kanske så att slitaget blir mer centrerat om man placerar vindskydd och liknande vid strategiska platser. Det bästa sättet är väl dock att sluta försöka göra allting så förbannat tillgängligt så att fjällvärlden faktiskt bevaras i den mån det går, istället för att försöka bygga ut sin verksamhet.

Det måste förstås vara en balans mellan tillgänglighet och bevarande. Den är inte alltid enkelt att uppnå, bland annat för att vissa ställen drar till sig fler människor än andra. Och ibland av fel sort, dvs människor som inte vet hur man bör bete sig i naturen.

Vissa ställen är bra att de är lättillgängliga och kan nås med tåg, buss eller bil. Några sådana exempel anser jag är Abisko, Saltoluokta och Kvikkjokk. Andra ställen bör förbli obebyggda ifråga om turistfaciliteter, exempelvis Sarek (dock finns det ett vindskydd och några broar där av säkerhetsskäl). Sedan finns det allt däremellan. Men om man kunde fördela turistströmmen jämnare på de olika sträckorna skulle det vara bra. Lättare sagt än gjort. Dock har länsstyrelsen i Norrbotten ganska nyligen byggt ett vindskydd vid södra båtplatsen i Kvikkjokk (Mallenjarka).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.