runt spanien-portugal

hej,
jag tänkte cyklar runt spanien,portugal nästa sommar.det hela ska bli på en lvg-cykel och jag ska har det minsta av packningen med mig dvs att jag har en rucksäck med ca 30liter som är lastad med bara de lättaste och minsta saker (ingen tält,bara coccon eller tarp)
jag tänkte cyklar mellan 10 och 30 mil om dagen,beroende på väg och upplagd schema.
men än så länge har jag ingen cykelpartner..så om du eller ni vill vara med så hör gärna av er till mig....ciao philipp.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
fuchs; sa:
jag har en rucksäck med ca 30liter som är lastad med bara de lättaste och minsta saker

Du kommer att få fruktansvärt ont i ryggen. Det är, för att tala klartext, helt idiotiskt att hoja med ryggsäck eftersom man får vikten på ryggraden.

Vill du vara minimalistisk skulle jag föreslå ett räcke som fästs på sadelstolpen. De klarar utan problem 10 kg, ibland mer.

Per

Instämmer med Per.

En packethållare i aluminium väger ju hur lite som helst, mindre än vad min badrumsvåg kan registrera i alla fall...men om du skall köra UL (vad kan det bli? tarp+sovsäck(kan bli kallt uppe på bergen)+kläder+mobil/kamera+dagbok+plånbok -> 4kg + mat) så räcker ju som sagt ett sadelstolpsräcke.

/Jimmy

Långfärdscykling på ett bra sätt

är att göra som jag och min polare gjorde. Cyklade med Carradice väskor från cykelnetto, de är till för att ha på en racingcykel. Otroligt bra, läs om vår resa på http://www.essingen.com -på luffen i europa.

Observera vår packning för 14 dagar!!!

Martin

tack,det är ju fint att ni bryr er så mycket ang detta med väska ... men jag har gjort så i många år nu och kommer nog aldrig köra med packethållare eller liknade igen...för mig är det väldig viktig att cykeln känns som vanlig och har man en bra väska så känns 4-6 kilo inte så fruktansvärt mycket och dessutom är det mycket smidigare om man är i nån fjäll,uppför som nerför då man verkligen kan köra som vanlig...och så är det nog också en gammal vana av mig då jag körde bud i flera år och då har man ju ofta tom flera kilo mer på ryggen och kör mellan 10-20 mil om dagena...
har precis med en kompis tillsamans cyklat genom italien i sommras och det på samma sätt och det var hur kul som helst och vi hade ingar besvär...cyklat tom upp på etna med 40grader i skuggan(som inte fanns så mycket av)...hur häftig som helst!!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips