Rumänien/Transylvanien

Jag och min kvinna planerar att vandra i Rumänien i ca en vecka i mitten av juli. Jag har givetvis inhämtat en hel del matnyttig information från tidigare trådar i ämnet, men inte hittat svar på allt:
Planen är att flyga till Bucharest och därefter ta oss norrut mot Brasova ... eller Sinaia och Busteni straxt söder därom .. och utgå därifrån.
- Finns tips på billiga flyg till Bucharest (ja, vi har kollat en del bolag)?

Vi hade tänkt oss att kombinera vandring mellan stugor och att stanna kvar på något ställe och göra någon dagstur med lättare packning.
- Har någon tips på vandringar och leder i det området … eller på något annat område som man relativt lätt kan ta sig till från huvudstaden?

Önskemålet är att komma upp i lite högre terräng även om det inte innebär högalpin terräng utan snarare öppna vyer.
- Det finns olika uppfattning i gamla trådar huruvida man måste boka plats i förväg i stugorna eller ej. Någon som vet vad som gäller?
- Hur tätt ligger stugorna? Bör man gardera sig genom att ta med ett tält?
- Finns det mat och dryck att köpa eller bör man ta med sig det?

Dessa är några av frågorna. Vi är tacksamma för alla tips och idéer .. även andra än vad som berörs i frågorna. Vi har kommit en bit i planeringen men fortfarande är de ten hel del öppet. Vi är däremot inte intresserade av turistsevärdheter som slott, Dracula eller storstäder.
 
Ja, verkligen kanonfina bilder!! Jag har hittat dem via en tidigare tråd och jag vet att "matslandgren" här på Utsidan är en erfaren Rumänienvandrare ... men också att andra utsidan-iter har varit där.
 
Ojoj, jag rodnar... :)
Kul att ni gillar sidan!

Brasov är en bra utgångspunkt. Väldigt vacker och trevlig stad dessutom! Med 300 000 invånare och björnspillning på barnens lekplatser kan det väl inte gå fel? ;)

Det finns flera berg runt Brasov att välja på, men jag antar att ni ska till Bucegi-bergen? Det är fina berg med gott om stugor.

Stugor som heter "Cabana" (=fjällstuga) behöver inte bokas. De gör alltid plats åt vandrare (enligt lag, tror jag). I populära cabanas under högsäsong kan sängarna bli fulla. Då finns enklare sovsalar. I värsta fall får man sova på golvet. Så tält behövs inte. Ta däremot med sovsäck och liggunderlag! Alla cabanas jag varit på är bemannade och serverar varm mat och säljer snacks. Bra ställe att träffa trevligt folk!

Hur många dagar tänkte ni vandra?

Maila gärna till: matslandgren@yahoo.com
så kan jag skicka en karta över rutten jag gick. Den var på 4 dagar.
 
vandring i öst

blir nyfiken på vandring i öst öht. T ex kan man
överlag tälta
fritt (som jag är van från Pyreneerna och Sydalperna)?
Kan man ta vatten utan rening? Mycken skog?

Språk? (Jag har vissa kunskaper i tre romanska språk).
 
Re: vandring i öst

marmotta; sa:
blir nyfiken på vandring i öst öht. T ex kan man
överlag tälta fritt (som jag är van från Pyreneerna och Sydalperna)?
Kan man ta vatten utan rening? Mycken skog?

Språk? (Jag har vissa kunskaper i tre romanska språk).

Generellt sett gäller samma som allemansrätten. Man får tälta fritt i alla utmarker. Undantaget är vissa nationalparker, där man bara får tälta i närheten av fjällstugor eller på utsatta platser (markerade på vandringskartorna). Jag har även tältat några gånger på slåtterängar och hagmarker. Då har jag bara blivit väl bemött och ibland hembjuden :)

Det finns gott om källor i alpina områden och där har jag aldrig använt rening. Däremot finns massor av får och vilda djur, så om det inte är vid en källa brukar jag rena. Lokala vandrare verkar dricka allt vatten...

Både Balkan och Karpaterna täcks till stor del av skog. Väldigt fin skog. Men det finns också många alpina områden. I de högsta delarna är det kargare och liknar då pyreneerna, med oftast spetsiga toppar och glaciärsjöar.

Har läst på din hemsida innan och förstått att du gillar mer alpint. Så jag skulle rekommendera t.ex. Pirin, Rila, Retezat, Fagaras, Bucegi, Rodna, Höga Tatra, Durmitor m.fl... Maila gärna om du behöver någon karta.

Rumänska är hyfsat lätt att läsa om man kan något romanskt språk. Munte=berg, timp=väder, bune=bra, multi ani=många år osv. Franska och engelska är de vanligaste andraspråken. I övriga länder är det slaviska språk. Där är engelska, ryska och tyska de vanligaste andraspråken. I vissa delar talas ungerska, om du råkar kunna det :)

Tänk på att det finns 6000 björnar bara i Rumänien, och vandra inte ensam om du har hundskräck (fårherdehundarna är ganska läskiga...)
 
Balkan och Bulgarien

Instämmer i tidigare inlägg. En vän och jag vandrade i Bulgarien i september och var uppe på Mousala (Balkans högsta topp, 2925m) och vi var även i Pirin-massivet.

Folk är mycket (gäst)vänliga, det är billigt, finns bra tåg/buss kommunikationer från badorterna vid Svarta havet (dit det går billiga flygstolar). Det verkar råda en motsvarande allemansrätt som de flesta sköter snyggt. Omgivningarna är fantastiskt vackra, dock skådades ingen rovvilt som vi hoppats på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isabottiger Rumänien Piatra Craiului Trekking 0
shalin Rumänien i oktober? Trekking 2
fredric_verklig.se Bulgarien eller Rumänien.. Trekking 3
Fnöske Slovakien,Rumänien,Österike Trekking 4
Anders262 Vandring i Transylvanien Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.