Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Från början tävlades det när inuiterna övade och man kollade vem som var den skickligaste jägare. Sen när motorbåtarna tog över vid jakten höll hela kulturen falla i glömska och man startade upp tävlingarna för att hålla det hela vid liv. På de stora tävlingarna på Grönland hålls även andra grenar där man paddla osv och det tar flera dagar men det är svårt att praktiserar utanför Grönland pga då det bli för få deltagare tyvärr. Vi från Qajaq Sverige vill dock värna om den gamla kulturen och arrangera därför just själva rolltävlingen.
Att utöva olika rollar är förstås bra för att kunna vara tryggt ute på vattnet och ju fler man kan ju bättre lär man sig sin kajak. Men det som även är bra med det hela är att man likt med yoga bli smidig i kroppen och bli ett med vattnet och kajaken.
Sedan är det väldigt socialt att träffas, snacka och titta på varann, trigga varann till nya tricks och då är det ju även väldigt roligt att kunna ser vem som är duktig då alla har sin egen stil och prägel på det hela.
.....och när vi ändå pratar tävlingar så passar jag på att göra reklam för den tävling friluftsfrämjandet brukar arrangera vid incheckningen till Dalslands kanotmara dagen innan loppet!
SM i kamraträddning!!
SM-statusen kan säkert diskuteras, men en trevlig tävling med nationellt deltagande i ungdomsklassen. Seniorklassen lyckades mönstra tre par, så redan på startlinjen var ju pallplatsen så gott som säkrad.
Kom med i höst, ett bra tillfälle att öva räddning!
Eftersom tävlingen vart uppskattat i år fortsätter vi även nästa år.
Samma ställe vid Sjöhistoriska lördag den 7:e Juni
Hoppas vi ses där http://qajaq.se/wordpress/?p=1256
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...