Roligt att springa?

Förbränning och bränsle är sannorlikt orsakerna till dina olika upplevelser av träningen. Du nämner inte hur länge och intensivt du värmer upp respktive varvar ner. Allt är en del av träninigscykeln.
Att du blir trött och tung i benen beror sannorlikt på syrebrist i musklerna, Träna upp lung och andningsvolym med mer tung träning, tex spring varv backe och jogga lätt ner, låter lätt men är tungt och ger resultat.
Kroppen springer på blodsocker ett tag, övergår sen på muskellagrad energi och sen startar fettmotorn. I läge två börjar det gå åt betydligt mera syre än vad som finn lagat i apparaten och kan dras in genom normal andning. träna på du är på rätt väg men ägna tid och rörelser åt uppvärmning och nervarvning.
Det blir visst roligare ju längre du håller på.....
//J
 
Det är ju roligt att slå sina rekord. Sista biten är ju varje steg ett nytt rekord för mig :)

Jag springer direkt på morgonen, alltså utan att ha ätit eller druckit något. Även om jag både ätit och druckit mycket på kvällen är nog blodsockerhalten ganska låg när jag börjar och jag antar att jag därför går in i det du kallar läge två rätt snart. Skulle det vara orsaken till att jag känner mig mer trött i benen från början av passet än jag gör mot slutet, menar du?

Jag värmer upp och går av mellan 5 och 15 minuter. När jag tänker springa länge värmer jag bara upp ca 5 min eftersom det ju som du säger är en del av det totala och jag tänker att det kanske blir för mycket för kroppen annars. När jag bara värmer upp i 5 minuter gör jag det dock intensivare med hopp, ryck och lätt jogg så jag får upp pulsen mer än bara genom att gå.

Jag kör intervaller vissa dagar och har några backar som jag sett stjärnor på toppen av ;)
Mitt första mål var att klara springa i 30 min den 1/2. Det gjorde jag den 25/1.
Andra målet var att springa i 60 min den 1/3. Det gjorde jag den 8/2.
Då blev nästa mål att springa i 90 min den 1/3, Det gjorde jag igår, den 22/2.
Nu har jag som mål att springa 5 km på 30 min den 1/4. Idag testade jag maxfarten på 1 km, det blev 5½ min. Inte benen som stoppar utan flåset. Vette fasen om jag klarar att få upp det.. Fast jag behöver ju inte bli besviken om jag bara nästan klarar det :)
 
Som vanligt så har joru & co kloka råd... men jag vill tillägga skogslöpning, som är min absoluta favorit när det gäller löpning och cykling... fokus ligger på stigen och de vägval man gör, istället för att tänka på annat...

Att sätta mål och anmäla sig till tävlingar är en bra idé!

Mörkerlöpning med pannlampa i skogen är kul.

Thomas

Exakt...
Att springa i skogen är oändligt mycket roligare än att sprigna på något enformigt tråkigt ställe, som till exempel på en väg.

Ofta vid löpträning börjar man tänka på saker som får en att sprigna sämre, att börja tänka negativt om löpningen helt enkelt. Detta går inte när man kutar i skogen och i terräng eftersmo då handlar alla tankar om vägval och vart man sätter ner foten.

Allmänt så blir det väldigt kul och springa när man väl kommit igång riktigt ordentligt och känner att man bara flyger fram. Det är ju som alltid bra att variera träningen så att man inte löptränar för mycket - då kan det ju bli långtråkigt.

Oftast när jag själv är ute och springer brukar jag tänka på allt från himmel till jord, det blir som ett behagligt sätt att slappna av och tänka igeom saker och ting. På så sätt tröttnar jag aldrig på löpträning och tycker aldrig att det är tråkigt.

Om man är en svacka och tycker att det är väldigt tråkigt med löpningen så kan man göra sig en löpramsa som man sjunger i huvudet. Gör en ramsa som du sjunger genom att betona ett ord för varje fot du sätter i marken. Den brukar alltid funka =)
 
Exakt...
Om man är en svacka och tycker att det är väldigt tråkigt med löpningen så kan man göra sig en löpramsa som man sjunger i huvudet. Gör en ramsa som du sjunger genom att betona ett ord för varje fot du sätter i marken. Den brukar alltid funka =)
Åfyfaa... Jag hade tidigare det problemet att ramsor/låttexter fastnade i huvudet, oftast riktigt risiga texter från låtar jag aldrig skulle erkänna att jag lyssnat på. När man springer har man så lågt försvar mot den sortens tankerundgång, ungefär som en psykos...

Under BAMM06 hade jag Winnerbäcks "Kom ihåg mig då", liveversionen i slo-mo i huvudet hela dag2. HELA DAGEN! Det är en enormt bra låt, och jag kommer aldrig att glömma hur den lät just där och då.

Egentligen ville jag mest bumpa tråden. Hur går det, Kebnekajsa? Har ni andra kommit igång med löpningen? Själv har jag nåt slags segdragen förkylning som varken vill ge sig eller bryta ut. Ska prova åka en massa skidor under påsken så ska vi se!
 
Strykarräven;347485 sa:
Egentligen ville jag mest bumpa tråden. Hur går det, Kebnekajsa?
Tackar som frågar :) Det går ganska bra. Jag har reviderat målet inför den 1/4, för även om det gick väldigt snabbt att komma över den första tröskeln som mest var psykisk, så går det inte lika snabbt att förbättra sig sedan (vem är förvånad?). Men jag tränar regelbundet, har gjort ett pass varje dag sedan den 3/1 (springer dock inte varje dag), är frisk och helt skadefri.

Däremot krävs det fruktansvärt mycket fantasi att vara jag, för jag blir väldigt fort less på att göra samma sak. Varierar därför i det oändliga; springer korta snabba pass, långa långsamma, varvar gång och jogging, kör intervaller, uppförsbackar och letar nya vägar att springa osv. Det blir ganska planlöst, men huvdsaken är ju att jag kommit igång och mår bra av det!

Segdragna förkylningar kan ibland gå över om man ger kroppen en genomkörare. Jag känner personer som det fungerar så för och har en bekant som till och mer fick det rådet av en läkare, så testa det. Om inte annat blir du riktigt sjuk - och då blir du säkert helt frisk sedan!
 
Senast ändrad:
Segdragna förkylningar kan ibland gå över om man ger kroppen en genomkörare. Jag känner personer som det fungerar så för och har en bekant som till och mer fick det rådet av en läkare, så testa det. Om inte annat blir du riktigt sjuk - och då blir du säkert helt frisk sedan!
Jo, jag har jobbat som en idiot på sistone, så jag tänkte använda påsken som en vattendelare: komma ifrån arbetsvardagen (ska inte ta med mig så mycket till riksgränsen, men något blir det såklart!) men pressa kroppen lite. Är det kroppen som felar så blir jag troligen sjuk. Är det "orken" som felar, så blir jag troligen piggare. Man kan bli rätt härjad av att plugga heltid (och vi pluggar faktiskt heltid!) och samtidigt skriva avhandling på nätterna. Ojdå, behöver jag inflika att jag just nu sitter och jobbar inför disputationen, på årets längsta och tråkigaste (nåja) dag?

Apropå löp-motivation, så har bara sportaffären på andra sidan stan öppet idag. Måste ha nya turskidstavar inför påsken, så vad passar bättre än att springa dit och hem i solen? Hittar jag ett par teleskopstavar så går de väl ned i ryggan dessutom!
 
Åååh så härligt med Riksgränsen! De två sista åren har jag varit där veckan efter påsk, men i år stämmer det inte med annat när den är så tidigt... Jag håller alla tummar för att du blir frisk!!!

Öppet på lååååångfredag.. Det låter som världens största Intersportbutik det, en gång skapat av den som sedemera blev Norrbottens Hotellkung. Sämre ställe kan man väl springa till. Hoppas du hittar ut bara, det höll inte jag på göra :cool:
 
Hej Kajsa, jodå, jag har läst ditt ursprungsinlägg och förklaringen att du "någonstans inom dig ändå vill springa". Och när jag läste inlägget slogs jag av att där fanns en motsättning mellan vad du vill (springa) och vad du inte tycker om (springa). Därför undrade jag om du kanske helt enkelt skulle strunta i att springa och göra något annat (roligt) istället? Kan det vara lösningen på problemet? Med all välmening!
 
Hej Kajsa, jodå, jag har läst ditt ursprungsinlägg och förklaringen att du "någonstans inom dig ändå vill springa". Och när jag läste inlägget slogs jag av att där fanns en motsättning mellan vad du vill (springa) och vad du inte tycker om (springa). Därför undrade jag om du kanske helt enkelt skulle strunta i att springa och göra något annat (roligt) istället? Kan det vara lösningen på problemet? Med all välmening!

Måste allting vara roligt då? ;)

Skämt åsido, så vill jag verkligen komma igång med löpning. Jag har försökt i stort sett varje sommar de senaste 15 åren, men det har alltid runnit ut i sanden.

Till det finns det två grundorsaker: det är bra att hålla sig i form och jag vill göra det utomhus.

Att jag väljer att springa och inte något annat beror på flera saker. Det är så enkelt, man behöver inte mycket utrustning, man behöver inte åka någonstans, man kan göra det när och var som helst och man är inte beroende av andra och deras tider.

Sedan är det ju också så med löpning att man kan inte slå ned på tempot och börja gå, då är det ju inte löpning längre. Nar det gäller andra uthållighetsaktiviteter som jag gillar, som simning, cykling och skidor så är det så lätt att slå ned till "promenadtempo" som egentligen inte ger någon träning.

Slutligen så vill jag få uppleva den där euforiska känslan som många löpare pratar om. Om man kan få ett rus på ett sätt som är bra för kroppen, ska man ju inte missunna sig det :) Men även om jag aldrig får uppleva det så är jag redan nu så nöjd med vad jag har klarat av på knappt tre månader, så det är roligt att springa bara därför!
 
Varierar löpträning i terräng är roligare. Intervall är effektivt. gå springa osv klättra upp för ett klippa., ta sig igenom ett våtområde. omväxlande= kul
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.