Roligt att springa?

Har ni några tips på hur det kan bli roligare att springa?
(Jag behöver inte höra att det inte ska vara roligt att träna, det får jag höra tillräckligt ofta :)

Jag har alltid tyckt om att gå. Även otränad kan jag gå långt och länge utan att lessna. Men så fort jag börjar springa blir jag SÅÅÅ less! Uttråkad!
Någonstans inom vill jag ändå springa och har gjort många försök att komma över nån slags tröskel som jag har fått för mig finns - men det slutar alltid med att det rinner ut i sanden.

Nu har jag satt igång igen och ändrat morgonpromenaden till morgonlufs. Men till exempel idag var jag döless efter bara 6 minuter! Jag springer inte för fort, har pratpuls och försöker tänka positivt. Men det hjälper inte!

Så ni som har tips på hur detta kan bli roligare var snälla och dela med er. Musik i öronen är inte aktuellt så det tipset kan ni hoppa över. Jag föreställer mig att det finns något sätt att TÄNKA, en inställning som jag inte har förstått.. Är det så?
 
Vissa saker är roligare, så är det bara. Löpning förutsätter högre koncentration på fotnedsättning och balans. Många inklusive ego finner det trist uppenbart är du av samma skrot och korn i åtminstone det avseendet. Nej jag har inget tips, tyvärr. Skidåkning är en helt annan femma.
Måhända vet någon löpnings graal?
//J
 
Det är trögt i början men om du kommer över en första tröskel låt säga 10ggr så kommer du snart att bli beroende!
Ta hjälp av en kompis att puscha varandra(vill inte den ena så vill den andra)
Lycka till!

/Janne
 
Har ni några tips på hur det kan bli roligare att springa?
(Jag behöver inte höra att det inte ska vara roligt att träna, det får jag höra tillräckligt ofta :)

Jag har alltid tyckt om att gå. Även otränad kan jag gå långt och länge utan att lessna. Men så fort jag börjar springa blir jag SÅÅÅ less! Uttråkad!
(klipp)
Har en kollega som bara kan springa om han har en boll att jaga...Eller om han orienterar.
Dvs om han "glömmer" att han springer och fokuserar på ngt annat...

Ett mål med träningen kan vara bra...varför inte bygga vidare på gåendet..? Ryggsäck med lite vikt i obanad terräng ger både hög puls, impulsstyrka för benen, och bålstabilitet (alla dessa träningstermer ..;) ).

Eller anmäl dig till en löpartävling och börja bearbeta dig själv mentalt...du ÄLSKAR att springa, faktiskt!

Själv tyckert jag att orientering är en bra löpaktivitet, man är helt fokuserad på karta och vägval och vips har man sprungit en stund utan att tänka särskilt på detta...kanske ngt att testa..?

När jag springer så gör jag det som ett led i min barmarksträning (anser mig vara utövande amatörlängdåkare, med betoning på amatör ;) ).

Jag tycker att det gör mig mer motiverad och tankarna går ofta till längdåkning när jag gnetar på...springer också bara där det finns skog och där det är lite kuperat, avskyr att gneta fram längs breda vägar och kajer/motsvarande eftersom det inte "händer" ngt...

Varierar också löpningen så mycket jag kan, drar ibland med mig skidstavar och kör skidgång i alla uppförsbackar, kör "älglufs" med stavar på en myr, springer baklänges upp för backar...

Sen är det ju alltid en uppförsbacke när man så att säga byter intensitet i sin träning, t ex genom att gå från gång till löpning...kan vara så att det släpper med tiden. Detta är dock ingen ursäkt för att ha tråkigt när man tränar, man ska ju inte bli less...

Hoppas du kan ta dig viodare, det är skönt när man kan sträcka ut i skogen en majdag :).

//J
 
Skogslöpning

Som vanligt så har joru & co kloka råd... men jag vill tillägga skogslöpning, som är min absoluta favorit när det gäller löpning och cykling... fokus ligger på stigen och de vägval man gör, istället för att tänka på annat...

Att sätta mål och anmäla sig till tävlingar är en bra idé!

Mörkerlöpning med pannlampa i skogen är kul.

Thomas
 
Håller med thomalin - Skog och stigar är skoj det blir inte så monotont plus att men kan få se lite djur och slipper folk om man har tur.
Blanda underlag under passet. Det ger lite omväxling.
Nya vägar ger nya saker att titta på plus att man riskerar att springa vilse och se platser man inte trodde fanns :).
Om gå är skoj så spring tills det blir tråkigt gå en bit och spring en bit till tills det blir tråkigt upprepa tills du är hemma igen. Förhoppningsvis så blir löpsträckorna lite längre med tiden.
:)
Ola
 
Om du är en tävlingsmänniska eller om du gillar utmaningar i allmänhet, så är det nog ett plus att sätta upp ett konkret mål med löpningen. Kanske ett specifikt lopp eller något annat.

Sällskap kan också vara motivationshöjande, då det alltid är roligt att kunna samspråka med någon samt att man kan peppa varandra att bege sig ut i spåren.

Annars kan man bara vara envis, och ge sig f*n på att man ska köra vissa bestämda pass vissa dagar i veckan, och med tiden så utvecklas detta "resonemangsförhållande" till äkta kärlek :)

Mvh /Joel
 
orientering eller musik?

Orientering (alt skogslöpning utan karta) som distraktion är redan nämt.

Annars kan jag rekommendera musik i mobilen (eller annan musikspelare om man vill släpa på flera prylar men de felsta moderna mobiler har ju MP3spelare). Tanka i tung taktfast musik (hårdrock, hårdsynth eller vad annat som får igång ditt adrenalin).

Eye of the tiger med Survivor från Rockyfilmerna har ett tempo som brukar få igång de flesta.

Och för säkerhets skull - glöm inte uppmärksamheten på trafik och annat med musik i lurarna.

/Patrik, som helst springer med msuik
 
Håller med Thomalin.
Jag är väl egentligen mountainbikare men har fått för mig att börja springa.
När jag började springa i totalmörker med pannlampa fick jag fram något av samma lekfullhet i träningen som när jag cyklar. Tycker det är sjukt kul med pannlampa! Och det är viktigt att det är kul, för annars är det inte roligt (som nån vis filosof uttryckte det).
Du vet hur en hund blir när husse tar fram kopplet och ruskar litet i det?
Så blir jag när jag tar fram min pannlampa....ungefär.
 
Kombinera löpningen med naturupplevelse

Att du är less efter 6 minuter är inte så konstigt. Det kan ta upp till 20 minuter för en otränad innan puls och andhämtning kommer in i rätt arbetsrytm. Ju bättre kondition desto kortare tid. Därför är det viktigt att inte springa för kort sträcka för då kan man aldrig komma över tröskeln där blodet får det syre som behövs för arbetet. Det är inte fysiskt jobbigare att springa en timme än 10 minuter. Snarare tvärtom. Däremot kan det vara mentalt jobbigare och man måste hitta en belöningsform som passar. För mig är det naturupplevelsen. Att uppleva våren, känna höstens dofter, springa när det snöar, hitta nya, fina stigar och skogsmiljöer.

Välj en lagom lång naturstig (ca 5 km, minst 30 minuter) och spring i den takt som du känner för. Spring under olika förhållanden och årstider tills du kan stigen bra och känner igen de olika avsnitten. Undvik tråkiga vägar och gator med långa raksträckor. Välj vacker terräng med flera stigalternativ för kortare eller utökade löppass.

Vitsen med att ha en ordinarie löpstig som man känner väl är att då är det lättare att komma ut när det tar emot och man är trött efter jobbet och det är kallt, mörkt och regnigt. Man intalar sig själv att "idag tar jag en lättjogg på den vanliga stigen så är det snabbt avklarat och samvetet behöver inte gnaga". Lite mental träning på köpet.

Välj två eller fler passande dagar i veckan som är TRÄNINGSDAGAR och prioritera dessa för träningen. Låt inte andra plikter komma emellan. Bjud dig själv på det privilegiet.

Sist men inte minst - klä dig inte för varmt. Använd funktionsplagg i syntetmateriel och absolut inte bomull.
 
Senast ändrad:
Håller med om att naturen är en bra sporre. Inte minst för att man t ex kan välja en ny stig ibland, och se vart det tar vägen. Om du gillar att utmana dig själv, så finns det en uppsjö tricks du kan sporra dig med. Sätt nya mål varje vecka, eller utgå ifrån dagsformen. "Idag känns kroppen lätt, då förlänger jag rundan" "Undrar om jag orkar dra på uppför den där backen?" "idag regnar det, då tar jag en kortare sväng och tar en längre nästa gång"

Om du inte är den som gillar att utmana, utan mest springer för att det är skönt, så är musik eller ljudböcker ett hett tips. Peppande musik i mp3-spelaren kan göra att det känns omöjligt att gå, man måste springa! Eller ta en bra ljudbok som avkoppling, och se löptillfällena som en chans att "läsa". De senaste åren har jag avverkat mer litteratur på det sättet än med ögonen. Just nu lyssnar jag på Stig Dagermans "Bröllopsbesvär", och innan den Strindbergs "Hemsöborna", och en föreläsningsserie om naturvetenskapshistoria. Man behöver således inte vara hänvisad till Guillos inläsning av Ondskan, utan utbudet är stort!

(När jag lyssnade på "Moment 22" och Saramagos "Blindheten", var det svårt att sluta springa om man kom hem mitt i ett spännande avsnitt!)
 
Tack för alla svar! Jag blir verkligen motiverad av det ni skriver!
Nu blir det ett långt inlägg, allt är kanske inte intressant utan mest reflektioner för min egen skull, men i slutet finns en fråga också, som jag gärna vill ha svar på.

Att ”nöjet” hänger samman med hur tränad man är förstår jag och självklart måste jag få upp flåset massor. Att orka gå långt och att orka springa är ju helt olika saker. Men - jag har redan märkt en förbättring – idag blev jag ju inte less förrän efter sex minuter (med snöblåst i ögonen hela vägen) medan jag blev less redan efter två minuter för tre veckor sedan. Jag klarar också att tvinga mig att fortsätta nu, det gjorde jag inte då. Så känslan av att det är jättetråkigt hänger helt klart samman med hur otränad jag är!

Har gjort en liten sammanställning av det ni skrivit och kommit fram till att jag nog är på rätt väg;
1. Jag började den 3/1 med att varva gång och lufs. Då sprang jag bara tvåminuterspass innan jag gav upp och började gå, men gjorde flera sådana under 30 minuter eller mer.
2. Jag går/springer aldrig på vägar eller i trafik, ett par gånger har jag sprungit runt bostadområdet när det varit mycket nysnö, men annars efter en plogad skogsväg. Förr när jag gjort mina försök på sommaren har jag sprungit på en barkbana i skog och på stigar och skogsvägar.
3. Jag har satt upp mål, men bara ett kortsiktigt och det är att jag ska springa 30 minuter den 1/2, oavsett hur less jag blir. Jag ”tvingade” mig till 19 minuter häromdagen men skulle ha orkat längre om det inte var för att jag var så less. Varje dag har jag varit ute i minst 30 minuter och har sprungit några fler minuter nästan varje gång, så jag tror jag kommer att klara målet. Att springa något lopp till sommaren skulle vara roligt, men om jag sätter upp det som mål redan nu kommer det att rinna ut i sanden. Känner mig själv för väl för att tro något annat.

Summan av kardemumman är väl att jag helt enkelt har för lite tålamod! Det stämmer för övrigt rätt väl överens med min personlighet i flera sammanhang… Jag vill komma över tröskeln fortare än det går och har hittills alltid gjort slut innan det utvecklat sig till äkta kärlek :)
Men jag har faktiskt redan vid ett par tillfällen känt att efter att det varit jättetrist och därmed jobbigt, så har det känts lättare igen efter ytterligare några minuter.

Orientering: jodå, det har jag provat. När jag var barn slutade vår gård 200 meter från huset och där började skogen. En dag när pappa och jag som så ofta gick i den, gav han mig plötsligt en karta och kompass, pekade på kartan och sa ”Här är vi och där bor vi. Gå hem nu.” Vips var han försvunnen. Jag hittade hem utan svårighet, men tror ni jag sprang? Nej då, jag gick och filulerade, tittade på molnen och räknade svampar.
Numer har jag vuxna ungdomar som håller på med orientering. Jag brukar vara med i ett par klubbträningstävlingar per säsong, när mina ungdomar har lagt banorna. Det är bara det att det bor för många skogsmullar i mig för sånt. Förra gången när jag kom i mål sa sonen ”Var faaan har du varit???” Jag hade sett några sällsynta blommor som hade slagit ut.. och räknat myrornas ben, typ…
Så orientering är nog inte rätt grej för mig för att börja tycka det är roligt att springa. Det är helt enkelt för mycket annat som lockar i skogen.

Att springa med pannlampa låter däremot kul, då ser man ju inte alla lockelser :) Fast jag måste nog vänta till framåt hösten när det börjar bli mörkt igen. På våren är det ju så blött i skogen och sen är det ju ljust hela sommaren.

En kompis låter också roligt, men jag tror inte jag har någon. Alltså, kompisar har jag ju, men antingen är de redan vältränade eller så vill de inte bli det..

Jag klär mig inte för varmt. Igår när det var -18 hade jag dubbla underställ, men annars har jag ett Craft underställ och en tunn längdåkningsjacka och -byxa (tunt foder fram, inget bak) och en tunn skidmössa.

Musik och ljudböcker, eller för den delen radioprogram, tror jag på, men som jag skrev i första inlägget så är det inte aktuellt, mina öron klarar inte lurar. Alternativet vore en miniradio eller spelare med högt ljud, men någon sådan apparat som funkar att springa med finns väl inte?

Tack igen för all respons, det sporrar och har hjälpt mig att tänka till lite, så att viljestyrkan förhoppningsvis blivit bättre!

Jag har en fråga också: Två-tre gånger har jag fått kramp, eller något som känns som kramp, i vänster ben, på utsidan från strax ovanför fotknölen och till ungefär halva vaden. Det har släppt efter ca 2 minuter när jag börjat gå.
Ibland har det kännts som om jag springer snett på vänster fot och jag sätter krampkänslan i samband med den känslan. Men jag har provsprungit på band och jag pronerar inte. Inte det minsta. Har ändå en stabil sko för att minska belastningen på knäna, som jag ibland har haft lite besvär med.
Någon som vet vad krampkänslan kan tänkas komma av och hur jag kan undvika den?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.