Rohloff, SPEEDHUB

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Navens Rolce Royce

Det er ett otroligt teknisk avancerat nav. Hela inmaten ligger i ett oljebad och er helt tett, som en konservburk. Du kør 30000 km, byter olja som på en veksellåda och så kør du 30000 km till. Det er perfekt vinterstid i och med att det er helt tett och det er mycket mindre slitage på kedja och drev. Det blir ca. 300 gr tyngre en vanligt nav, bakveksel, framveksel och vekselhandtag. En annan fin grej er att man kan veksla ner man står stilla. Enda nackdelen er priset. Jag vet ett cykelbud som anvænde det ett år och han sa det funkade bra. Du får navet både till v-broms och skivbroms. En sak du måste tenka på er att viktførdelningen blir lite annorlunda.
Hjulet måste byggas av en erfaren hjulbyggare, det kan vara lite knepigt. Ner du køper navet så føljer det med speciella ekrar så du måste uppge vilken felg du ska bygga på.
Lycka till.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips