Vandra med hund – fråga experterna!

Hej! Jag försöker planera vandring för i sommar, någonstans upp i norr, men finner det lite snårigt att hitta passande leder där hund får tas med. Har ni kanske några tips på bra leder? Både dagsturer och flerdagars vore välkomna!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hej! Jag försöker planera vandring för i sommar, någonstans upp i norr, men finner det lite snårigt att hitta passande leder där hund får tas med. Har ni kanske några tips på bra leder? Både dagsturer och flerdagars vore välkomna!
Hej!
Är det något särskilt område du tänkt dig? På de allra flesta platser får hundar vara med, men det finns några nationalparker där det råder hundförbud (tex Sarek, Padjelanta och Stora Sjöfallet). Däremot får hundar vara med på Kungsleden – så där Kungsleden sneddar igenom någon nationalpark med hundförbud får hunden ändå vara med just där.
Det är svårt att ge något allmänt råd för vilka leder som passar för hunden tycker jag, eftersom det helt beror på vad du är sugen på. Gå från stuga till stuga eller tälta? Det finns alltid hundrum på STF:s boenden i fjällen. Vill du bo på ett ställe och göra dagsturer så är tex Fjällhornet i Härjedalen väldigt hundvänligt (hundar får tex vara med i matsalen), och det finns många turer däromkring + att du kan vandra iväg till Helags fjällstation.
Hoppas du hittar nåt, och fråga igenom du hittar något område du känner att du vill till!
/Karin Wallén

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.