Rött eller grönt...

Detta har ju diskuterats flitigt, så jag kan lika gärna bidra med min åsikt också. I min mening är det enkelt: ska du bara använda tältet under vår-sommar-höst och gillar grönt; kör på det. Ska du även använda tältet under vintern; rött utan tvekan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Grönt är skönt, rött är dött.

Mitt resonemang är så enkelt som att jag vill ha tältet i fred, ha minimalt med ovälkomna gäster och bryta landskapsvyn minimalt. Jag vill kunna tälta i en skogskant intill ett bostadsområde utan att få påhälsning.

Jag gör inga extrema, farliga expeditioner där färgen är en direkt säkerhetsaspekt. Behöver jag synas har jag andra utrustningsdetaljer i grällare färg (ryggsäcksskydd, astronautfilt, liggunderlag, innertältet). Håller kanske inte i precis alla lägen, men i de allra flesta jag kan tänka mig.

Strykarräven; sa:
Grönt är skönt, rött är dött.

Mitt resonemang är så enkelt som att jag vill ha tältet i fred, ha minimalt med ovälkomna gäster och bryta landskapsvyn minimalt. Jag vill kunna tälta i en skogskant intill ett bostadsområde utan att få påhälsning.
Den sanna rävens filosofi;-)
/Tord

Rapsbaggar? Ska de stekas eller kan man äta dem rå? Jag har ännu inte upplevt den farsot du talar om men om krypen en dag väljer att gå till samfälld attack mot mitt tält kommer jag jävlas tillbaka och stänga dörren.

tigertamjaren; sa:
Rapsbaggar? Ska de stekas eller kan man äta dem rå? Jag har ännu inte upplevt den farsot du talar om men om krypen en dag väljer att gå till samfälld attack mot mitt tält kommer jag jävlas tillbaka och stänga dörren.

Från 2002-01-21 på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10468&pagenumber=2
Jag fick en gång när jag använde mitt förra tält (Fjällräven Original Alu II blått yttertält med aluminiumbeläggning på ena sidan och med gult innertält) ut för en invasion av rapsbaggar (meligethes ae’neus enligt nordisk familjebok). Det var säkert 50 st/ kvardatdecimeter på/i hela innertältet. Eftersom jag inte hade en aning om vad det var för djur, så sparade jag några av alla rapsbaggar jag slog ihjäl, och frågade senare en ”expert” vad detta är för djur.

Jag har ytterligare en gång råkat ut för rapsbaggar (gul tröja under en cykeltur), summa 2 gånger hela livet, men likväl rätt otrevligt. Rapsbaggarna triggar troligen på gult och tror att allt som är gult är raps.

Färgen på yttertältet på mitt nuvarande tält (Seirra Design) är blått och gult, så jag är inte helt avskräckt.

/ Per Brune

Rapsbaggar?
Jag har inte haft en tanke på rapsbaggar sen... kanske 1983. Då var det ganska många, och man kunde ha säkert 7 stycken på sig om man hade en gul tröja.
Men om man har gula kläder har man ändå problem som är större än rapsbaggar.

Att välja tältfärg efter rapsbaggerisk är väl som att välja bil efter stjärntecken. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips