Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rött eller grönt...
- Trådstartare diluruf
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Bara två?
Trodde att det finns även Aluminumbelagda, gråa, gula, blåa, bruna, svarta samt tidigare nämda röda och gröna, minst.
Erfarenhet har jag av Al som kan ge minst en sovtimme till på sommaren. Svarta blir olidigt varma. Gröna är diskreta. Röda och gula syns väl. Blåa skriker!
Om Uvljuset bryter ner plasten snabbare beroende på färgen vet jag inte men röda och blåa brukar bli flammiga snabbare än gröna och Al.
Smaken är som baken. Har hitintills alltid hittat gröna och bruna tält i tid...
Varför inte låna och se vad du trivs med?
God tur
[Ändrat av johankse 2006-03-19 kl 21:25]
Trodde att det finns även Aluminumbelagda, gråa, gula, blåa, bruna, svarta samt tidigare nämda röda och gröna, minst.
Erfarenhet har jag av Al som kan ge minst en sovtimme till på sommaren. Svarta blir olidigt varma. Gröna är diskreta. Röda och gula syns väl. Blåa skriker!
Om Uvljuset bryter ner plasten snabbare beroende på färgen vet jag inte men röda och blåa brukar bli flammiga snabbare än gröna och Al.
Smaken är som baken. Har hitintills alltid hittat gröna och bruna tält i tid...
Varför inte låna och se vad du trivs med?
God tur
[Ändrat av johankse 2006-03-19 kl 21:25]
Ett rött tält syns bättre än ett grönt. I de fall fjällräddningen skulle vara tvungen att eftersöka dig kommer du att hittas lättare i ett rött tält. Säkerhetsargumentet talar alltså för ett rött tält.
För egen del äger jag ett grönt tre-manna-tält, men planerar att införskaffa ett rött en-mans-tält för ensamvandringar där säkerhetsaspekten är mer påtaglig.
För övrigt har du närmat dig ett kärt trätoämne på utsidan. För arkivintresserade:
En tråd om färg på tält
En till tråd om färg på tält
Ytterligare en tråd om färg på tält
För egen del äger jag ett grönt tre-manna-tält, men planerar att införskaffa ett rött en-mans-tält för ensamvandringar där säkerhetsaspekten är mer påtaglig.
För övrigt har du närmat dig ett kärt trätoämne på utsidan. För arkivintresserade:
En tråd om färg på tält
En till tråd om färg på tält
Ytterligare en tråd om färg på tält
Snälla skona oss från bjärta äckeltält i naturen!!!
(sen så sliter solens uv strålar fortare på en röd duk än en grön, gäller iaf hillegers tältvävar har jag hört)
(sen så sliter solens uv strålar fortare på en röd duk än en grön, gäller iaf hillegers tältvävar har jag hört)
avslutad210712
Gäst
estetdrägg; sa:Snälla skona oss från bjärta äckeltält i naturen!!!
Håller med. Äckelgrönt skulle vara förbjudet.
Personligen gillar jag gula tält. Det blir ljust och bra inne, och inte så mycket färgförvrängningar. Mitt nästa tält blir nog ett gult.
Just nu är jag ägare av ett grönt, med sljusgrönt innertält, och det blir dels rätt mörkt inne, dels är färgerna inne i tältet minst sagt underliga, vilket gör det svårt att hitta sina saker fort. Dessutom är det ett elände att hitta tältet på natten, även med stoooor pannlampa.
Visst är det snyggare i naturen med ett tält som smälter in, men jag tycker att säkerhetsaspekten "synas på fjället" är viktigare ändå. Så himlans många tältare är det ju inte att man inte får se naturen i alla fall.
Just nu är jag ägare av ett grönt, med sljusgrönt innertält, och det blir dels rätt mörkt inne, dels är färgerna inne i tältet minst sagt underliga, vilket gör det svårt att hitta sina saker fort. Dessutom är det ett elände att hitta tältet på natten, även med stoooor pannlampa.
Visst är det snyggare i naturen med ett tält som smälter in, men jag tycker att säkerhetsaspekten "synas på fjället" är viktigare ändå. Så himlans många tältare är det ju inte att man inte får se naturen i alla fall.
Om man vill ha ett tält som inte syns skall man köpa ett som är stengrått. Jag har ett dylikt i McKinley tempest och i fjällvärlden smälter det in något otroligt bra, så man får svårt att hitta tillbaka efter man varit på lilla huset. Så nu har jag köpt ett rött hilleberg för att komma ifrån den problematiken
.
En annan sak med Tempest är att det har ett ljusblått innertält vilket är mycket trevligt, och det skulle jag gärna haft på Hillberg också. Som kuriosa kan nämnas att ljusblått är den färg som är mest lugnande och avstressande, därför målade warsawapakten sina cockpits (flygplan och helikoptrar) i ljusblått om någon flugit med en sådan maskin och undrat
En annan sak med Tempest är att det har ett ljusblått innertält vilket är mycket trevligt, och det skulle jag gärna haft på Hillberg också. Som kuriosa kan nämnas att ljusblått är den färg som är mest lugnande och avstressande, därför målade warsawapakten sina cockpits (flygplan och helikoptrar) i ljusblått om någon flugit med en sådan maskin och undrat
Smaksak
Naturen kanske är smockfull med gröna tält som du inte ser!
Om alla hade TNF-gula tält skulle fjällen förmodligen kännas lite trängre.
Men som sagt, färg är en smaksak. Det är kanske därför det går att diskutera gång efter gång efter gång efter gång...
Själv gillar jag diskreta naturfärger på alla mina prylar och har svårt för popfärger även i vardagen. Grälla färger på kläder och tält blir för mig en påminnelse om att en bit vulgärcivilisation har släpats ut i naturen. Det vill jag ju helst glömma...
Personligen är jag inte heller ute i naturen för att fotografera tält, så "bra på bild"-argumentet funkar inte riktigt.
Men jag måste säga att Fjällrävens "FN-blå" tält är rätt trevliga.
Smaksak som sagt. Och smak är inte alltid förnuftig.
Anna Frimodig; sa:Så himlans många tältare är det ju inte att man inte får se naturen i alla fall.
Naturen kanske är smockfull med gröna tält som du inte ser!
Om alla hade TNF-gula tält skulle fjällen förmodligen kännas lite trängre.
Men som sagt, färg är en smaksak. Det är kanske därför det går att diskutera gång efter gång efter gång efter gång...
Själv gillar jag diskreta naturfärger på alla mina prylar och har svårt för popfärger även i vardagen. Grälla färger på kläder och tält blir för mig en påminnelse om att en bit vulgärcivilisation har släpats ut i naturen. Det vill jag ju helst glömma...
Personligen är jag inte heller ute i naturen för att fotografera tält, så "bra på bild"-argumentet funkar inte riktigt.
Men jag måste säga att Fjällrävens "FN-blå" tält är rätt trevliga.
Smaksak som sagt. Och smak är inte alltid förnuftig.

diluruf; sa:Ja, vilka är för och nackdelarna med ett rött resp. ett grönt tält?
Rött lättare att hitta i oväder, men lättare att vara diskret med grönt i mer civiliserade trakter.
Sliter solen(UV) mer på rött?
Ge era synpunkter på vad ni tycker och vad ni föredrar för färg på ert tält!
När jag köpte mitt Akto fanns bara rött i lager -
och jag tältar givetvis ändå inte där det är
uttryckligen förbjudet, t ex vissa nationalparker.
Mitt gamla North Face Tadpole var grönt.
I Pyreneerna 96 var mitt första läger i Carlit-området
och där var trakter som inbjöd till en eftermiddagspromenad - jag glömde både tid
och, dessvärre, rum och hittade inte tillbaka. men det
fanns dagsvandrare som sett det. Man ska nog
ha kartan med på sådana där utflykter.
Att ha grejorna ifred
Gult och rött är kanske bättre till expeditioner och snyggare på bild, (är det egentligen så himla kul att fota tältet?) men grönt är bättre om man gillar att tälta lite här och var och minska risken att få grejorna stulna. Gult, ljusgrönt och ljusgrått ger bra med ljus i absiden.
Gult och rött är kanske bättre till expeditioner och snyggare på bild, (är det egentligen så himla kul att fota tältet?) men grönt är bättre om man gillar att tälta lite här och var och minska risken att få grejorna stulna. Gult, ljusgrönt och ljusgrått ger bra med ljus i absiden.
Finns fler trådar om detta. Använd sökfunktionen.
Liknande trådar
- Svar
- 15
- Visningar
- 5 M
- Svar
- 11
- Visningar
- 7 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar