Robens Cloud 2 - bra eller ....?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Robens tror jag är helt ok när det gäller kvalitet. däremot kan du fundera på storleken om du tänker göra vinterturer. det är rätt skönt med lite mer plats på vintern. eller ska du gå själv? Jag och min fru har ett tre manna tält med stort förtält vilket är väldigt skönt just på vintern ( men även regninga sommardagar)

Man kan dividera hur mycket som helst när det gäller storlek på tält och tillslut är det bara egna värderingar som avgör.

men som sagt tält märket TROR jag, är helt ok.

När det gäller yttertält finns det två skolor, yttertält som går ner i backen och skyddar innertältet för regn och blåst och så yttertält som ger luftning och mera mellan mark och yttertältkant.
Vilket du önskar vet jag inte men om det blåser snålt och regnar häftigt vet jag att jag föredrar den första modellen. Robens tältet verkar tillhöra den andra.

go tur

Tack för era tips/råd!
Gjorde slag i saken och köpte "robens cloud 2 plus". Lite mer plats men fortfarande risk då för korsdrag. Får tältet mars/april och ska försöka att dela med mig lite av mina erfarenheter då ingen här på forumet verkar ha stenkoll.

Då var första natten i tältet avklarad och jag överlevde utan större problem trots regn och blåst.

+ enkelt att slå upp.
+ tältet har bra ventilering och hanterar fukt & kondens riktigt bra (även vid regn).
+ perfekt storlek för två pers med packning.
- har inte lyckats räkna ut hur man lyckas slå det i regn utan att få innerdelen blöt. men det kanske går?
- lite väl stort glapp mellan ytterduk och marken. risk för att det kan bli lite dragigt.

på det stora hela ett helt ok tält.

Som Nallo 2 GT ungefär, men betydligt billigare?
Finns myggnät till innertältet?
Stämmer vikten 2,9 kg?

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips