Robens Cloud 2 - bra eller ....?

Robens tror jag är helt ok när det gäller kvalitet. däremot kan du fundera på storleken om du tänker göra vinterturer. det är rätt skönt med lite mer plats på vintern. eller ska du gå själv? Jag och min fru har ett tre manna tält med stort förtält vilket är väldigt skönt just på vintern ( men även regninga sommardagar)

Man kan dividera hur mycket som helst när det gäller storlek på tält och tillslut är det bara egna värderingar som avgör.

men som sagt tält märket TROR jag, är helt ok.
 
När det gäller yttertält finns det två skolor, yttertält som går ner i backen och skyddar innertältet för regn och blåst och så yttertält som ger luftning och mera mellan mark och yttertältkant.
Vilket du önskar vet jag inte men om det blåser snålt och regnar häftigt vet jag att jag föredrar den första modellen. Robens tältet verkar tillhöra den andra.

go tur
 
Tack för era tips/råd!
Gjorde slag i saken och köpte "robens cloud 2 plus". Lite mer plats men fortfarande risk då för korsdrag. Får tältet mars/april och ska försöka att dela med mig lite av mina erfarenheter då ingen här på forumet verkar ha stenkoll.
 
Då var första natten i tältet avklarad och jag överlevde utan större problem trots regn och blåst.

+ enkelt att slå upp.
+ tältet har bra ventilering och hanterar fukt & kondens riktigt bra (även vid regn).
+ perfekt storlek för två pers med packning.
- har inte lyckats räkna ut hur man lyckas slå det i regn utan att få innerdelen blöt. men det kanske går?
- lite väl stort glapp mellan ytterduk och marken. risk för att det kan bli lite dragigt.

på det stora hela ett helt ok tält.
 
Som Nallo 2 GT ungefär, men betydligt billigare?
Finns myggnät till innertältet?
Stämmer vikten 2,9 kg?

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
OscarD Robens Buzzard UL 1-2p Bo och sova 0
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
MiaP Robens tältspisar? Bo och sova 0
URB65 Robens Bo och sova 1
jacisak Robens Osprey 3ex Bo och sova 2
brolloff Robens sovsäck Bo och sova 2
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
johanzell Robens Lodge 3/Raptor Bo och sova 0
MickeT Robens tält??? Bo och sova 2
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
Crilloan Robens Mythos Duo? Bo och sova 6
NickeD Robens Trailstar Bo och sova 11
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
davni Robens fortress Bo och sova 1
slimjim Robens Challenger 2, något att ha? Bo och sova 3
pedhan Robens tält Bo och sova 4
saifam robens- av fjällvana danskar ? Bo och sova 10
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.