Risker?

I går kom videon med den kidnappade svensken i Afrika. Han var tydligen på MC-semester när han blev kidnappad.
Hur ser ni som reser i Afrika och andra länder på den risken? Upplevs den som påtaglig i vardagen?

En parallell fråga är om utrustningen. Här brukar ju diskuteras vilken utrustning som man bör ha för att den ska hålla en långresa. Ofta handlar det om ganska dyra alternativ tycker jag det verkar som, för att grejerna ska hålla längre. Men samtidigt ökar väl risken att bli bestulen?! Ur den aspekten borde väl en anspråkslös utrustning som inte drar blickarna till sig, vara det allra bästa, eller hur?!
 
Afrika är hur säkert som helst att resa i ända tills du har otur. Om risken för otur är större i Afrika än på någon annan kontinent är svårt att säga. Jag har haft otur betydligt fler gånger i Latinamerika, med två rånförsök (ja, försök...) och inbrott i hotellrum och störda busschaufförer. Jag var mer nervös i norra Mexico/Chiapasregionen än jag någonsin varit i Afrika. Så enligt mig är Latinamerika farligare än Afrika. Jag har även fått vapen mot mitt huvud i Syrien och nästan blivit lynchad i stamområdena mellan Afghanistan och Pakistan - något liknande har aldrig inträffat i Afrika.... Men vad betyder det egentligen? Förmodligen ingenting. Men det har ju med den där oturen att göra igen.

Vissa områden i Afrika är dock extremt farliga. Just nu är väl selekaupproret i Central Afrikanska Republiken, de M23-kontrollerade områdena i DRC, tillsammans med Boko Harams fästen i Nigera och AQIM-områdena i Sahel och Sahara de områden som man kanske inte ska besöka. Tillsammans med Mogadishu och södra Somalia - även om det är betydligt säkrare där nu. Vet inte riktigt hur det är ställt med dårarna i al- Shabaab för tillfället. Troligen försvagade. Sen finns det väl några små andra områden som Elemitriangeln och Turkanaregionen i Östafrika som kan vara lite knepigt - det sprider ju även ut sig till övriga norra Kenya. Mest olika herdefolk som slåss om boskap och mark som det verkar. Få turister som verkligen har råkat illa ut, även om jag vet att en ukrainsk cyklist blev av med sin hoj där för några år sedan. Vissa områden av östra Chad och Darfurregionen är såklart heller inte helt coolt, samma med vissa delar av norra Elfenbenskusten.

Jag har rest mycket i Afrika och enda gången jag känt mig osäker var i Etiopien där folket uppträder en smula annorlunda. Iof blev jag mest arg. Oftast hur coolt som helst att resa i Afrika, men visst bör man ha koll på säkerhetsläget, men sådant brukar man lära sig. Det går liksom automatiskt. Man träffar andra resenärer, poliser vid checkpoints, hotellpersonal etc - så det är ju inte så att du kommer vara omedveten om du närmar dig ett område där Joseph Kony härjar. Då får man vara både blind och döv. Ett par cyklister har råkat illa ut, vet två stycken som blivit huggen med machetes de sista sju åren - vid ett tillfälle direkt kopplat till motstånd vid ett rånförsök i Senegal. Det andra mer oprovocerat, vilket såklart är avskyvärt, men naturligtvis extremt ovanligt. En kvinna blev ju halshuggen av en man med machete på ett köpcentrum i Spanien för ett tag sedan, och en engelsk soldat fick huvudet kapat på gata i London med samma verktyg. Så slutsatsen är att man kan ha otur precis överallt.

Funderar du att dra genom Afrika så är mitt råd: Gör det! Underbar kontinent, ibland mycket påfrestande dock, men samtidigt väldigt vänlig, glad och sprakande. I Afrika vet du aldrig vad som händer bakom nästa hörn, eller dagen efter. Öppna hotelldörren och du hamnar mitt i ett äventyr, typ. Sydamerika är rent trist i jämförelse. (nu menar jag inte naturen, som ju är exceptionell i SA).

Edit: Och ja, UD ska du inte lyssna på. Eller ta det med en nypa salt. De är väldigt överbeskyddande, något alla som reser vet. Jag har faktiskt aldrig träffat någon erfaren resenär som tar UD på allvar. Det samma gäller oavsett vilket land du kommer ifrån. Det verkar att de som spelar upp UD-kortet är de som aldrig kommer i väg i praktiken... Och det är ju UD som får jobba om du mot förmodan blir kidnappad eller dödad. Och de vill inte jobba, de vill dricka kaffe som alla andra. De skulle helst se att ingen lämnar Sverige, någonsin. UD är som läraren i mellanstadiet som sa att man hamnar utslagen på plattan om man provar att röka hash en gång. Eller som de som på allvar tror Iron Maiden är djävlsdyrkare och äter barn. Dvs inte sant. Ta det med en nypa salt som sagt. Läs på internetforum som horisonsunlimited.com eller sahara-overland.com istället.
 
Senast ändrad:
Har man tentaklerna ute och någon gång lite tur kan man sannolikt resa nästan varsomhelst. Medan de som följer UDs normer och inte har tentaklerna ute samt oflyt kan bli rånade på Centralen i Sth.
När vi jobbade i Centralamerika hände massvis, men uppenbarligen hade vi flyt för alla kom hem i någorlunda god ordning. Fortfarande ett resmål som inte kan rekommenderas till alla. YMMV
go tur
 
Vilken ironi att i samma stund som jag skriver att al-Shabaab troligen är försvagade så ligger de eventuellt bakom terroristaktionen mot västerlänningar i Nairobi...
 
Har man tentaklerna ute och någon gång lite tur kan man sannolikt resa nästan varsomhelst. Medan de som följer UDs normer och inte har tentaklerna ute samt oflyt kan bli rånade på Centralen i Sth.
När vi jobbade i Centralamerika hände massvis, men uppenbarligen hade vi flyt för alla kom hem i någorlunda god ordning. Fortfarande ett resmål som inte kan rekommenderas till alla. YMMV
go tur

Ja, precis! Att ha förmågan till att vara "street-smart" är betydligt mer värdefullt än ha UD:s samlade verk på näthinnan.
 
Vi är alla lite olika...

Ja, precis! Att ha förmågan till att vara "street-smart" är betydligt mer värdefullt än ha UD:s samlade verk på näthinnan.

Det ena behöver inte utesluta det andra, information från flera håll, klokt sammanvägd, är inte så dumt. Så jag tycker inte minst "förstagångsresenärer" gott kan läsa även olika länders officiella reseråd. Och en massa annat så klart, bloggar, LP etc etc....och sen förstås åka, lite mer street-smart !

Vi har under snart några decenniers boende i Afrika träffat (och ofta hjälpt) ett stort antal unga (och även en del i s k "mogen ålder") svenskar och andra som fått "problem"....ibland rätt banala sådana dessutom. Alla resenärer är inte så erfarna eller "hardcore" som vissa andra rävar...

Apropå hur kul det är att kunna hjälpa andra, lite deluxe sådär, här en liten färsk cykelrelaterad solskenshistoria från just Afrika, jag är med på bild också:)

http://freewheely.com/2013/09/monrovia/

Passar också på att med glädje meddela att samtliga UD:s reserestriktioner för resor hit till Liberia nu är borttagna. Vilket förhoppningsvis ger en och annan svensk lite stärkt självförtroende att ge sig iväg på äventyr. Det är ju trots allt fortfarande ett land i en relativt ostadig region, och fortfarande mer eller mindre belägrat av FN-trupper...
Kolla gärna samtidigt en del andra länders reserekommendationer för Liberia, aj aj aj...

Men annars är vi nog väldigt eniga om vad som "krävs" för att resa i Afrika (sinnelaget är viktigare än utrustningen o s v).
Och om inte annat är vi i a f eniga om att alla vill ta det lugnt och dricka kaffe ;-)

Äh, nu sticker jag ut och cyklar, största risken är nog vilka nya kraterhål som döljer sig under alla vattensamlingar så här i regnperioden...

Simma lugnt..
 
Det ena behöver inte utesluta det andra, information från flera håll, klokt sammanvägd, är inte så dumt. Så jag tycker inte minst "förstagångsresenärer" gott kan läsa även olika länders officiella reseråd. Och en massa annat så klart, bloggar, LP etc etc....och sen förstås åka, lite mer street-smart !
.

Ja, visst överdriver jag kanske en smula (för att poängen ska gå fram och för att detta var tredje gången på bara ett par dagar som någon sa "Ja, men UD säger...". Trött på det. Det är ju inte så att UD har några hemliga agenter som gömmer sig runt om i världen och rapporterar hem till UD-högkvarteret. All information UD får kan man ju få från andra håll också + att du då kan värdera den själv -utan inblandning av kostymnissar som nästan aldrig lämnar det specialbevakade hemmet bakom murar och taggtråd i de där rika, avskärmade diplomatkvarteren i landet i fråga. :)

Men självklart ska man skaffa info från så många håll som möjligt. Men ta det med en nypa salt som sagt.

Kul med Liberia! Får ta en sväng dit nästa gång i Västafrika!
 
En parallell fråga är om utrustningen........Ofta handlar det om ganska dyra alternativ tycker jag det verkar som, för att grejerna ska hålla längre. Men samtidigt ökar väl risken att bli bestulen?! Ur den aspekten borde väl en anspråkslös utrustning som inte drar blickarna till sig, vara det allra bästa, eller hur?!

Min erfarenhet är att "stöldrisken" inte påverkas särskilt mycket av utrustningens verkliga värde.
Potentiella tjuvar ser framför allt en stöldbegärlig pryl, t ex en "kamera" eller en "cykel" utan att veta om den är värd si eller så mycket för oss. För dem är den relativt sett alltid "värdefull".

"Hanteringen" är viktigare, även här gäller "streetsmart", vad det nu är...

T ex har jag här min relativt dyra kamera i en plastpåse som det står JULA på (en sån där liten gratispåse man i Sverige tar av snålhet EFTER kassan för att slippa betala 1:- för en större påse ;-)
 
Det gäller ju även att ta de gamla reserävarnas tips, såväl som UD's, med en nypa salt ;)


Ett tips om utrustningen: ful tejp. Maskeringstejp, vävtejt, fult färgad eltejp. Tejpa på cykel och väskor , kamera, ipad och annat så det ser ut som att du blivit tvungen att laga dom. Mer än en gång har jag fått kommentaren att min cykel måste vara riktigt sketen :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.