Japp, men frågar man om man kan ha flyt med väder redan i april är det nog inte vinterbestigningar man tänkt sigMen jag vet att Haegefjell har fått ett flertal vinterbestignar nu...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Riktigt enkla multipitch-leder?
- Trådstartare Bloggomann
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Japp, men frågar man om man kan ha flyt med väder redan i april är det nog inte vinterbestigningar man tänkt sig![]()
Jo, men jag menar att om det gick att ta sig fram i vintras kanske det går nu också?
Jo de klart... Jag förutsatte att de som drar in till Haegefjell för vinterbestigninar drar in med skidor, men så behöver det förstås inte vara.Jo, men jag menar att om det gick att ta sig fram i vintras kanske det går nu också?
Montserrat
Om man kan tänka sig att flyga ner till Spanien...
Jag tog min far som aldrig klättrat förut, men är en pigg och optimistisk 70-åring, uppför Gorro Frigio i Montserrat. Jag är hemskt oklar över vilken tur vi klättrade då det var ett flackt sva med bultade leder och jag inte hade någon förare. Men jag gissar att det vi klättrade var runt grad 3 eller så.
Bilden ovan är från första replängden vilken jag uppskattar till 3-. Vi klättrade 4 replängder om runt 20-30 meter, välbultade med sprillans nya 12 mm förzinkade expanderbultar på fast och ren klippa.
Leden slutade på toppen av ett torn, och en via ferrata ledde ner till backen.
Det fanns en hel del annat mycket lätt på dessa 100-200 m höga torn.
Det finns två gamla katalanska krigare som dokumenterar allt de gör i området på sin blog, med gott om foton för de som har tafflig katalanska, och allt fint taggat efter klätterområde t.ex. såhär:
http://blogdelguillem.blogspot.com/search/label/Aa) Montserrat Central
Om man kan tänka sig att flyga ner till Spanien...

Jag tog min far som aldrig klättrat förut, men är en pigg och optimistisk 70-åring, uppför Gorro Frigio i Montserrat. Jag är hemskt oklar över vilken tur vi klättrade då det var ett flackt sva med bultade leder och jag inte hade någon förare. Men jag gissar att det vi klättrade var runt grad 3 eller så.
Bilden ovan är från första replängden vilken jag uppskattar till 3-. Vi klättrade 4 replängder om runt 20-30 meter, välbultade med sprillans nya 12 mm förzinkade expanderbultar på fast och ren klippa.
Leden slutade på toppen av ett torn, och en via ferrata ledde ner till backen.
Det fanns en hel del annat mycket lätt på dessa 100-200 m höga torn.
Det finns två gamla katalanska krigare som dokumenterar allt de gör i området på sin blog, med gott om foton för de som har tafflig katalanska, och allt fint taggat efter klätterområde t.ex. såhär:
http://blogdelguillem.blogspot.com/search/label/Aa) Montserrat Central
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg