Riktigt enkla multipitch-leder?

Då kan du glömma Hägefjell
Men Baremslandsfjell är möjligt klättra på,Langfjell tveksamt brukar rinna mycket.
Kommer nyss från isklättring därifrån. Ligger ca en meter snö i skogen!!
 
Det finns säkert massor av info om detta i forumet om man orkade leta men eftersom vi kom in på ämnet lite... Om man vill "sommarklättra" på Haegefjell: När ÄR det säsong. Dom öppnar vägen beroende på snöläge osv. men ungefär när? ...och när skulle ni rekommendera att man drar dit?
 
Denna vinter har varit så pass kallt överallt att jag tror att det är mycket svårt att komma med en rekomendation utan att ha varit där. Ni kanske kan leta upp campingen där och höra med dem?
 
Montserrat

Om man kan tänka sig att flyga ner till Spanien...
482648_10151354343031603_1025233897_n.jpg

Jag tog min far som aldrig klättrat förut, men är en pigg och optimistisk 70-åring, uppför Gorro Frigio i Montserrat. Jag är hemskt oklar över vilken tur vi klättrade då det var ett flackt sva med bultade leder och jag inte hade någon förare. Men jag gissar att det vi klättrade var runt grad 3 eller så.
Bilden ovan är från första replängden vilken jag uppskattar till 3-. Vi klättrade 4 replängder om runt 20-30 meter, välbultade med sprillans nya 12 mm förzinkade expanderbultar på fast och ren klippa.
Leden slutade på toppen av ett torn, och en via ferrata ledde ner till backen.

Det fanns en hel del annat mycket lätt på dessa 100-200 m höga torn.

Det finns två gamla katalanska krigare som dokumenterar allt de gör i området på sin blog, med gott om foton för de som har tafflig katalanska, och allt fint taggat efter klätterområde t.ex. såhär:
http://blogdelguillem.blogspot.com/search/label/Aa) Montserrat Central
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.