Riktigt enkla multipitch-leder?

Hej!

Jag skulle vilja ha uppslag på RIKTIGT enkla multipitch-leder i Sverige, gärna 4A och nedåt. Är det fler än två repor är det trevligt, men alla tips mottages tacksamt! Allt från 3A och uppåt är intressant!

Sen undrar jag om nån har koll på vilka sveriges längsta treor och fyror är? (fyra lär väl vara Silhouettleden, men efter det?).

Vidare undrar jag om Nygrens led på Kebnekaise har fått någon klättringsgradering?
 
På Dödlarsberget i de norrbottniska skogarna (innanför Älvsbyn) finns ett par fyror och nån trea. Tvårepors, om inte minnet sviker mig. Tommys Avsked 3+, Strandpromenaden 3+, Trollstigen 4 (tror man måste länka Strandpromenaden och Trollstigen för att få multipitch där....), Stenansiktet Jr 4, Riddaren 4+... Och Vita Leden Genom Dödlarshålet (4) som är fin som snus och klart värd besväret.

Södra kittelkammen på Tuolpagorni hör väl också till diskussionen. Oklar grad, trea kanske?
 
Såg att du bor i västerås, så dödlars kanske är lite långt bort... De två typiska övningsklipporna på närmre håll är ju Simonsberget och Häggsta. Båda har flera lätta leder som är väl värda att klättra och som helst görs i flera repor (om än korta)

Är syftet att bygga rutin för fjäll/alpinklättring? Så här års är det ju perfekt att "klättra" uppför en vanlig brant skogsbacke med mellansäkringar och standplatser i träden. Snö och is och vinterkläder gör det hyfsat realistiskt.
 
Go west young man!
Finns mer i Norge, åk till Nissedal. Sök så får du veta. På Via Lara har många gjort sina första standplatser, och det finns mycket mer. Hör av dig om du vill så berättar jag mer. Eller hör med nån annan, många har varit där.
 
Och har man ändå vägarna förbi Dödlars och Rösås bör man också svänga förbi Blåberget och klättra "Till Anki" 4+, 4+, superfin klättring för den graden och lättsäkrat (och ingen sopborste behövs i motsatts till Rösås...), bara två replängder men det uppvägs av kvalitén :)

(Stugun har väll också en del 2-3 repors sva i lätta grader)
 
Här i Göteborg kommer jag inte på nåt lättare än Slow fox, som väl är en femma, typ?

Håller med Gamling - Nissedal is da shit för att börja klättra multipitch. Solid klippa, lätt route finding mestadels, möjlighet att fira av eller gå ner efter behov. Via Lara är den enda som håller grad fyra rätt igenom, de andra lätta turerna har inslag av femmaklättring. Harry Pothead, på Baremlandsfjället i sjöns södra ände, är en trerepors som är väldigt lätt (fast kruxet håller nog styv grad fem för den som inte är van vid sva).

Har inte gjort Siluetten, men den är väl allt annat än nybörjarvänlig? Route finding lär vara lite trixig och så är det löst. Och fjällväder. Fast jag vet ju inte syftet med frågan. Vad handlar det om?
 
Traversen i Trollevägga, "Den Expanderade Traversen", håller grad 5 på andra repan o är troligen 6- på det korta kruxet på tredje repan. Dessutom är det fläckvis rejält skitigt numera.
 
Vad är syftet med dom lätta multipitchlederna du efterfrågar? Om det är för träning av rephantering kan ju vilken led som helst i lämplig grad göras i flera replängder.. mitt rekord är 20 meter i 6 replängder!
 
Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt om jag tänkt riktigt varför jag vill ha svar, men efter lite fundering tror jag syftena är två åtminstone:

1) Att klättra högt och lätt :) Jag vill ha nåt som är mer än via ferrata, men mindre än riktigt teknisk klättring.

2 Att bli riktigt hemma på multipitch så man kan trappa upp när lätt börjar bli för lätt, och man faktiskt vill börja multipitcha på allvar på lite svårare grader,

Är en tämligen medioker klättrare som rätt så nyss har börjat med trad. Skulle gärna göra Nissedal framöver, men skulle gärna vara hemma i standplatsbygge (kan obv övas stående på backen om så krävs), och multipitchklättring både som förste- och andreman innan jag kommer dit.

Jag vill gärna öva på riktiga leder, men som du säger Slan, det går ju faktiskt att göra på klart kortare leder än man egentligen behöver multipitcha :)

Säkert något förvirrat inlägg, men det ger nog å andra sidan en liten bild av hur det snurrar i mitt huvud.

Ni som gjort Via Lara, skulle ni säga att det räcker att man kan multipitcha och leda 4C utan problem för att vara bekväm där, eller ska man ta lite marginal på det? Klättrar svårare grader, men leder idag inte på femmor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.