Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr?

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar-vaskor/124668/everest-cl-packable-bp-20l-f11#.URApoqWhC0c

Sprang på den av en slump, köpte en på studs.

Skyr normalt Everestprodukterna från Stadium men även en blind höna kan finna ett korn ibland.. Och den här har ett användningsområde som den troligtvis inte alls är tänkt för.

Rymmer 20 liter vid behov men blir riktigt liten och nätt när man drar ihop den tight med enbart dragskostängningen och topplocket (inte massa komprimeringsremmar som hänger och slänger).

En liten choklad-bars-ficka i locket (kan vändas ut och in och rymma hela säcken för den där tvådagarsanmarchen när dagsäcken är packad inuti den stora säcken). Två små fickor på sidorna, egentligen onödiga men stör inte heller. I övrigt bara en enkel säck, perfekt!

Anatomisk design på axelremmarna gör att säcken kan sitta högt på ryggen utan att störa armrörelser.

Remmar, spännen och tyg verkar rejäla och hållbara. Stor skillnad mot exempelvis http://www.seatosummit.com/products/display/86 som är alldelse för klen för klippklättring, den skulle gå sönder första dan.

Funkar med vattenblåsa och slang även om den inte är designad för det.

Finns i svart, beige (dritful), neongul och kornblå.

313 gram. 199kr. Vilken annan säck slår det?

Go ahead, flame on!! =)
 
Ska definitivt kolla upp denna, men skulle behöva fästen för isyxor/stavar för att fungera som topprygga i bergen. Nåja, det går ju att modifiera själv.
Frågan är hållbarhet. Får väl testa den hårt på hemmaplan först.
 
Jag har både den Everest säcken och en Marmot Kompressor Plus och måste säga att Marmot är betydligt bättre på allt. Men Everest är prisvärd.
Vad som jag först kommer att tänka på är att axel-remmarna på Marmot är så mycket skönare och den sitter bättre. Öppningen under locket är också mycket bättre på Marmot, den är lite strulig på Everest. Möjligtvis att Everest säcken är något mer regn-tålig, men det kan jag inte svära på. Marmot blir även mindre ihoppackad. Har man pengarna så skulle jag rekommendera Marmot, annars håller jag med, Everest säcken är prisvärd!

http://marmot.com/products/kompressor_plus
 
Jag har en liten säck som rymmer ca 15 liter och kan rullas ihop till en liten boll vid behov. Den kostade 99kr, väger ingenting och sitter högt upp om man drar åt remmarna lite. Jag har haft den runt 6 - 7 år, klättrat med den inne i kaminer osv, och den håller fin fint.

Jag köpte den på Stadium eller Intersport men kan inte hitta den på nätet längre. Den är någerlunda likt denna: http://www.intersport.se/utrustning/outdoor/mckinley-vancouver-ryggsack-svart-p48951
Säcken i länken kan jag inte gå i god för, men min är slitstark, lätt och rymmer det man behöver för en multipitch tur... och för 99kr? Oslagbart...
 
Visst finns det många alternativ till denna säck, både bättre och sämre.

Men den är avskalad, lätt, billig och sitter bra när man klättrar. Perfekt att ha extra kläder, vatten och mat i och kanske sele, halva racket och ett rep på väg till/från insteg. Tillräckligt förtroendeingivande för att jag ska kunna klippa den i ankaret och börja rota runt efter vad man nu vill åt utan att oroa sig för att hängöglan ska rippa.
 
Men den är avskalad, lätt, billig och sitter bra när man klättrar. Perfekt att ha extra kläder, vatten och mat i och kanske sele, halva racket och ett rep på väg till/från insteg.
Vill man ha sele och rack i säcken när man går fram till insteget så behöver man en större än min, men det är onödig utrymme som ej används senare.
 
Jag tycker det är fint att stuva ner allting om det är en bit att gå, designen med topplocket och dragskostängningen gör dessutom att den komprimeras riktigt bra när den inte är full.

Det där med dragkedjor är knepigt tycker jag, kanske mest hjärnspöke men OM dragkedjan pajar har du inte mycket till bärhjälp av den säcken sen..
 
Jo, jag använder den inte så mycket till turer med lång anmars genom snårigt område, då är det skönt att stasha ned allt. Vad det gäller dragkedjan så har jag aldrig haft problem med en dragkedja på någon säck. Där emot har jag rivit hål och dragit av remmar vid fästet... Finns mycket som kan paja vid ovarsam behandling...

Men hur som, säcken du länkar till är helt klart värd att kollas upp när jag går förbi en Stadium butik nångång. Billiga prylar är jag inte främmande till, jag använder Kiwi påsar och Ikea säckar som repsäck...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ix Ultimata klätterbyxor Klättring allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.